Löydä lähin konttorisi

Missä sijaitsee lähin konttorisi? Kerro meille paikkakuntasi, niin etsimme sinulle lähimmän Säästöpankin konttorin. Voit myös valita suoraan haluamasi konttorin Valitse konttori -alasvetovalikosta.
Takaisin

Haluatko Säästöpankkien yhteisille sivuille?

Kun poistat pankin valinnan, pääset katsomaan koko Säästöpankkiryhmän yhteisiä sivuja.

Asiakkaan tunteminen – miksi pankki kysyy?

Luottolaitoslain mukaan pankin pitää tuntea asiakkaansa. Siksi kaikissa suomalaisissa pankeissa kysytään asiakkaiden tunnistustietoja muun muassa asiakkuuden avaamisen yhteydessä. Pankkeja velvoittavat myös monet lait, joilla pyritään ehkäisemään esimerkiksi rahanpesua, terrorismia ja taloudellista rikollisuutta rahaliikenteen globalisoituessa.


Kun asiakas asioi pankissa esimerkiksi laina-asioissa, on luontevaa vastata kysymyksiin tuloista sekä menoista. Vastaavia kysymyksiä kysytään kuitenkin myös muun asioinnin yhteydessä sekä tiedustellaan muun muassa poliittisesta vaikutusvallasta ja verovelvollisuudesta. Samalla kysellään esimerkiksi rahaliikenteestä ulkomaille. Tietojen avulla voimme suojata asiakkaidemme varoja erilaisia väärinkäytöksiä vastaan.


Pankkitoiminta perustuu asiakkaan ja pankin väliseen luottamukseen sekä pankkisalaisuuden säilyttämiseen. Luottamus muodostuu hyvästä palvelusta, asiakkaan tuntemisesta ja oikeista ratkaisuista. Me Säästöpankissakin kysymme monenlaisia asioita – paitsi siksi, että laki niin velvoittaa, myös siitä syystä, että haluamme tuntea sinut ja ymmärtää elämäntilanteesi. Näin pystymme neuvomaan pankkiasioissa paremmin ja tarjoamaan juuri sinun tarpeisiisi sopivia pankkipalveluita. Asiakkaan hyvä tunteminen on ennen kaikkea asiakkaan oma etu.

Aiemmin pankissa asioitiin useammin, ja toimihenkilöt ja asiakkaat oppivat tuntemaan toisensa. Verkkopalvelujen ja uusien toimintatapojen kehittymisen myötä pankissa asioidaan harvemmin, eikä samanlaista suhdetta enää välttämättä synny. Lainsäädäntökin on muuttunut. Pankin pitää kuitenkin edelleen tunnistaa ja tuntea asiakkaansa.


Henkilöllisyyden todentamisen lisäksi asiakkaan tuntemiseen kuuluu, että pankilla on riittävät tiedot asiakkaan taloudellisesta asemasta, mahdollisesta liiketoiminnasta sekä tiedot pankkipalveluiden käyttötarkoituksesta. Siksi pankki kysyy muun muassa tietoja tilille saapuvista ja lähtevistä varoista, niiden alkuperästä ja käyttötarkoituksesta, sekä mahdollisista ulkomaanmaksuista ja niiden määrästä.


Jos pankki ei saa riittäviä tietoja asiakkaan tuntemiseen liittyen, pankille on laissa asetettu velvollisuus kieltäytyä asiakkuuden avaamisesta tai asiakkaan toimeksiannon hoitamisesta.

Näistä edellä mainituista syistä johtuen esitämme kysymyksiä, kun sinusta tulee asiakkaamme ja myös sen jälkeen asioidessasi konttorissa, verkkopankin kautta, tai puhelimitse. Tietoja käsitellään luottamuksellisesti suomalaisen pankkisalaisuussäännöstön mukaisesti.

Kaipaatko apua pankkitermien kanssa?

Haluamme puhua pankkiasioista mahdollisimman helppotajuisesti. Jos kuitenkin kaipaat apua pankkisanaston ymmärtämiseen, olemme keränneet kaikki termit ja sanat yhteiseen aakkoshakemistoon. Ja jos mielestäsi viljelemme silti liikaa vaikeita termejä, kerro se meille ja koitamme parhaamme mukaan parantaa tapamme!