Löydä lähin konttorisi

Missä sijaitsee lähin konttorisi? Kerro meille paikkakuntasi, niin etsimme sinulle lähimmän Säästöpankin konttorin. Voit myös valita suoraan haluamasi konttorin Valitse konttori -alasvetovalikosta.
Takaisin

Haluatko Säästöpankkien yhteisille sivuille?

Kun poistat pankin valinnan, pääset katsomaan koko Säästöpankkiryhmän yhteisiä sivuja.

Säästöpankkien maksuliikenteen muutokset marraskuussa 2014

Tietoa Säästöpankin maksuliikenneuudistuksesta

Säästöpankki uudistaa maksuliikennepalveluitaan 1.11.2014. Jatkossa Säästöpankin maksuliikennettä hoitaa Säästöpankkien Keskuspankki Suomi Oy. Uudistus tuo mukanaan muutoksia sekä yksityis- että yritysasiakkaidemme palveluihin.

Tällä sivulla kerromme uudistuksen mukanaan tuomat keskeiset muutokset. Olemme myös koonneet vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin sekä yhteystietoja, mistä saat tarvittaessa apua mieltäsi askarruttaviin kysymyksiin.

Mikä muuttuu?

Keskeiset muutokset yksityisasiakkaille

    

Verkkomaksut ja tunnistuspalvelut eriytyvät
Aktia/Säästöpankki/POP -yhteistoiminnallisuus verkkomaksuissa eriytetään siten, että Säästöpankilla on jatkossa oma maksunappinsaSäästöpankin asiakkaana valitset jatkossa maksunapin, jossa on Säästöpankin tunniste eli rahapuu. Sama käytäntö tulee myös Säästöpankin tunnistuspalveluun (tunnistautuessasi pankkitunnuksillasi esim. Kelan tai verohallinnon palveluihin). Maksunappia verkkosivuillaan tarjoavat yritykset ja yhteisöt ovat pääosin tehneet nämä muutokset sivuilleen. Jos kuitenkin huomaat, että jossakin sinulle tutussa verkkokaupassa tai -palvelussa ei ole Säästöpankin maksunappia, kerro siitä meille tai muistuta asiasta kyseistä yritystä! 

    

 
Säästöpankin BIC-koodi muuttuu
Lauantaista 1.11.2014 alkaen Säästöpankin BIC-koodi muuttuu. Uusi koodi on ITELFIHH. Vanha BIC-koodi HELSFIHH poistuu käytöstä. BIC-koodi (Bank Identifier Code) on kansainvälinen tunniste, joka yksilöi pankin.
 
Säästöpankki ja laskuttavat yritykset huolehtivat siitä, että BIC-koodi vaihtuu uudeksi mm. maksuissa, verkkopankissa, suoramaksuissa ja e-laskuissa. Verkkokaupoissa asioidessasi sinun ei tarvitse yleensä muistaa BIC-koodia. Sitä saatetaan kuitenkin kysyä, jos joudut ilmoittamaan tilinumerotietosi vaikkapa ulkomaiselle maksajalle.
 
Säästöpankin asiakkaiden ns. ristiinasiointi Aktiassa ja POP Pankissa loppuu
Aiemmin Säästöpankkien asiakkaat ovat voineet hoitaa tavallisimpia pankkiasioita, kuten käteistalletuksia ja laskujen maksamista myös Aktian ja POP Pankkien konttoreissa. Sama on toiminut päinvastoin. Marraskuun alusta lähtien tämä ei ole enää mahdollista. Säästöpankeilla on 200 omaa konttoria, jotka palvelevat sinua mielellään. Lisäksi uudistunut verkkopankki palvelee sinua ympäri vuorokauden osoitteessa www.saastopankki.fi/verkkopankkiin.
 
Muutoksia maksujen käsittelyajoissa
Aiemmin Säästöpankkien, Aktian ja POP Pankkien maksuliikenteen on hoitanut Aktia ja näiden pankkiryhmien väliset tilisiirrot ovat näkyneet tileillä saman päivän aikana. Marraskuun alusta pankkiryhmien välisten maksujen käsittelyaika muuttuu normaalin pankkikäytännön mukaiseksi eli maksut näkyvät toisen pankkiryhmän tileillä kahden pankkipäivän kuluessa.
 
Säästöpankkiryhmän sisällä tapahtuvat maksutapahtumat käsitellään edelleen saman pankkipäivän aikana jolloin ne näkyvät myös saajan tilillä saman päivän aikana.

Keskeiset muutokset yritysasiakkaille

Säästöpankkien BIC-koodi muuttuu
Lauantaista 1.11.2014 alkaen Säästöpankin BIC-koodi muuttuu. Uusi koodi on ITELFIHH. BIC-koodi (Bank Identifier Code) on tunniste, joka yksilöi pankin. Maksujenvälityksen häiriöttömyyden turvaamiseksi Säästöpankin tilille laskuttavien yritysten tulee päivittää uusi BIC-koodi laskulomakkeilleen. Laskulomakkeiden päivittäminen on erityisen tärkeää mikäli yrityksenne laskuttaa ulkomaisia asiakkaita.
 
Mikäli yrityksesi on käyttänyt Säästöpankissa, Aktia Pankissa ja POP Pankissa olevia tilejä yhdellä pankkiyhteydellä PATU-kanavalla, Web Services -kanavalla tai Yritysverkkopankin kautta, tulee nyt asiointikanavaan tehdä muutoksia.
 
Varmista, että yritykselläsi on sopimukset erikseen Säästöpankin, Aktia Pankin ja POP Pankin kanssa. Pankkiyhteysohjelman päivitystarpeesta lisätietoja saat järjestelmätoimittajaltasi. Muistathan, että myös PATU-kanavan käyttö päättyy marraskuun 2014 lopussa.
 
Muutoksia maksujen käsittelyajoissa
Aiemmin Säästöpankkien, Aktian ja POP pankkien maksuliikenteen on hoitanut Aktia ja näiden pankkiryhmien väliset tilisiirrot ovat näkyneet tileillä saman päivän aikana. Marraskuun alusta pankkiryhmien välisten maksujen käsittelyaika muuttuu normaalin pankkikäytännön mukaiseksi eli maksut näkyvät toisen pankkiryhmän tileillä kahden päivän kuluessa.
 
Säästöpankkiryhmän sisällä tapahtuvat maksutapahtumat käsitellään edelleen saman pankkipäivän aikana jolloin ne näkyvät myös saajan tilillä saman päivän aikana.
 
Verkkolaskujen muutokset
Vaikka yrityksen verkkolaskuosoite ei muutu, on BIC - koodin muuttumisella vaikutuksia verkkolaskujen ja suoramaksujen reitittymiseen 1.11.2014 alkaen.
Verkkolaskuja vastaanottavan yritysasiakkaan tulee ilmoittaa laskuttajalle uusi vastaanottajan BIC ITELFIHH. Kuluttaja-asiakkaiden puolesta BIC:in muutos ilmoitetaan automaattisesti laskuttajalle. Muutos ei edellytä kuluttajalta toimenpiteitä.
 
Yrityksen, joka laskuttaa toisia yrityksiä, on laskutusohjelmistossa päivitettävä verkkolaskusanomiin laskuttajan BIC:iksi ITELFIHH. Jos yritys laskuttaa kuluttajia, tulee sen lähettää maksajien pankkeihin laskuttajailmoituksen muutos, jolla ilmoitetaan laskuttajan uudeksi BIC-koodiksi ITELFIHH. Tämän jälkeen yrityksen tulee päivittää verkkolasku- ja suoramaksusanomiin laskuttajan BIC:iksi ITELFIHH.