Tervehdi tai olet pahasti myöhässä

Elämme jälleen sitä aikaa vuodesta, kun opiskelijat aloittavat kesätyörupeamansa. Niin myös meillä.

Tänä vuonna meillä on ilo tarjota kesätöitä yhteensä 14 nuorelle aikuiselle. Kesätyöntekijät aloittavat pankkiuransa poikkeuksetta kassapalvelusta; pankin näkökulmasta he istuvat hyvinkin tärkeällä paikalla.

Meillä jokaisella on varmasti omat vinkkimme siihen, millä työuraansa aloitteleva pääsee eteenpäin. Itse olen jakanut uusille työntekijöillemme – olivatpa he kesätyötään tai pidempiaikaista työtään meillä aloittelemassa – tärkeimmän opin, jonka olen itse pankkimaailmassa saanut: jos asiakas ehtii tervehtimään sinua ensin, tiedät olevasi pahasti myöhässä.

Ensikosketus pankkiin saadaan sillä hetkellä, kun asiakas avaa konttorin oven ja astuu sisään. Samalla hetkellä pankki henkilöityy siihen ihmiseen, jonka asiakas ensimmäisenä tapaa: tulevina kuukausina se tulee olemaan juuri kesätyöntekijä.

Iloinen tervehdys on pieni ele, mutta sen merkitys ensivaikutelman rakentumiselle on äärettömän tärkeä. Se antaa ymmärtää, että asiakas on tervetullut. Se antaa ymmärtää, että asiakasta on odotettu. Se antaa ymmärtää, että asiakkaan saapuminen on huomioitu vaikka asiakaspalvelija puhuisikin juuri samaan aikaan puhelimeen.

Meillä on nyt töissä 14 nuorta ja innokasta pankkimaailman lupausta. Siksi uskon, että jokainen asiakas joka tänäkin kesänä konttoriemme ovensaranoita kuluttaa, tuntee itsensä tervetulleeksi.

Kirsi Evilä

Kirjoittaja työskentelee Aito Säästöpankin markkinointipäällikkönä ja uskoo iloisesti hymyilevien kasvojen näkemisen aiheuttavan vastaavan tunnereaktion myös toisessa ihmisessä.

...