Mikä mediaa pännii?

Kuinka monta hienoa ideaa juuri tälläkin hetkellä heitetään nurkkaan silkasta itsesensuurista tai kritiikin pelosta?

Myönnettäköön, että meillä Suomessa menee nyt vähän kehnosti. Tämä mollivireisyys näkyy ja kuuluu myös mediassa ja tosiasioista pitääkin puhua. Mutta jo tasapuolisuuden vuoksi esille voitaisiin myös nostaa onnistumisia ja pelotonta yritteliäisyyttä, sillä sellaisiakin täällä löytyy. Ne eivät vain aina ylitä uutiskynnystä.

Älä naura omituiselle höpöttäjälle

Spontaaneja ideoita lateleva ihminen leimataan herkästi omituiseksi höpöttäjäksi. Älykkään ihmisen kun pitäisi pikemminkin olla vähän ironinen, sarkastinen, kriittinen tai ainakin vakava. Valitettavasti tuo älykäs ihminen jää helposti myös oman roolinsa vangiksi, vaikka rohkea heittäytyminen yhdistettynä älykkyyteen voisi tuottaa upeitakin menestystarinoita. Kuinka monta hienoa ideaa juuri tälläkin hetkellä heitetään nurkkaan silkasta itsesensuurista tai kritiikin pelosta?

Sinisen meren strategia on kymmenisen vuotta sitten ilmestynyt bisneskirja menestystarinoista, jotka syntyivät täydellisestä suunnanvaihdosta. Kirjassa esitetyissä tapauksissa yritys hyppää pois oravanpyörästä ja suuntaa resurssinsa täysin uusille alueille, jossa ei vielä ole kilpailua, sillä kukaan muu ei ole sitä vielä keksinyt. Enää ei pyrittykään olemaan kuten kaikki muut vaan oltiin täysin erilaisia. Ja menestyttiin. Paremmin kuin koskaan. Tämä edellytti luovaa heittäytymistä täysin uusille ajatuspoluille.

Saatan vain kuvitella, kuinka osalle teoksen mestaritarinoista naurettiin suoraan päin naamaa. – Ettäkö muka sirkus voisi vetää yleisöä ilman elefanttia ja pellejä? Ja ettäkö joku ihan oikeasti tulisi sirkukseen katsomaan nykytanssin, musiikin ja akrobatian yhdistelmää maksaen siitä vielä maltaita? Eivät ehkä kaikki, mutta ainakin ne 100 miljoonaa ihmistä, jotka ovat tähän mennessä käyneet Cirque du Soleilin esityksissä.

Rohkaise pellepelotonta

Ideat syntyvät usein vapaassa pudotuksessa, jolloin mitään ei ole enää menetettävissä. Tai sitten ne syntyvät ympäristössä, jossa ei ole pelkoa kritiikistä, ennakkoluulosta tai kateudesta. Ideat poikivat toisinaan uusia yrityksiä ja jopa täysin uusia toimialoja sekä työpaikkoja. Ne rohkaisevat esimerkillään muitakin tulevaisuuden menestyjiä aiheuttaen näin positiivisen kierteen.

Näitä aluksi villeiltäkin kuulostavia ideoita ja onnistumisia olisi mukava seurata myös mediassa. Niiden julkaiseminen saattaisi rohkaista jotain pellepelotonta, joka tälläkin hetkellä on keksimäisillään seuraavan suomalaisen menestystarinan. Ties vaikka hänen ideallaan työllistettäisiin jonain päivänä liuta ahkeria miehiä ja naisia, joilla olisi vielä paljon annettavaa, mutta joita ei ole vähään aikaan tarvittu työmarkkinoilla, sillä mitään uutta ei ole keksitty heidän työllistämiseksi.

Se vasta olisikin uutisoinnin arvoista.

Paula Kumpula

...