Vuoden nuori yrittäjä menestyy ajattelemalla asiakasta

Vuoden 2017 nuorena yrittäjänä palkittu 24-vuotias Niklas Nukari on luonut digitaalisuutta hyödyntämällä autokauppaan uudenlaisen, aidosti asiakaslähtöisen toimintamallin. Kolme vuotta sitten perustettu yritys tavoittelee tulevana tilikautena 50 miljoonan euron liikevaihtoa. Työntekijöitä on jo kuutisenkymmentä.

Niklas Nukarilla ei missään vaiheessa ollut varsinaisesti tavoitteena ryhtyä yrittäjäksi. Henkilöautojen vähittäiskauppaan keskittyneen, Oulussa pääpaikkaansa pitävän Takuullecom Oy:n perustaminen tuli vain luontevasti eteen, kun käytännön tarpeesta jalostui kilpailukykyinen liikeidea.

– Toimin aiemmin myyntiedustajana ja vietin vuodessa 70 000 kilometriä tien päällä. Kun autoa oli pakko vaihtaa tiuhaan tahtiin, alkoi mielessä itää ajatus siitä, miten vaihdosta voisi selvitä helpommin ja edullisemmin. Ajatus johti Takuullecom Oy:n sekä yrityksen markkinointinimenä toimivan Autolle.comin perustamiseen kolme vuotta sitten heinäkuussa, Niklas taustoittaa.

Yli 50 % kasvun vuosi

Yrityksensä Niklas Nukari käynnisti 30 000 euron lainalla, jonka hän otti keittiöremonttia varten. Paperilla liikeidea näytti täysin kannattamattomalta, mutta nuorella miehellä riitti uskoa ja rohkeutta.

– Viivan alle jäi jo ensimmäisenä toimintavuonna 8 miljoonan euron liikevaihdosta 60 000 euroa. Sen jälkeen toimintaa on kehitetty pääosin liiketoiminnasta syntyneen tuloksen sekä yhden Säästöpankki Optiasta otetun yrityslainan turvin.

Tällä hetkellä Niklas Nukari työllistää 60 työntekijää. Liikevaihto yli kaksinkertaistuu tänä vuonna 24,5 miljoonasta yli 50 miljoonaan euroon. Suomessa asiakkaita on Lapista Ahvenmaalle. Euroopan valloitus on aloitettu Saksasta, Ruotsista ja Virosta.

– Tavoitteena on, että olemme kymmenen vuoden päästä autokaupan johtava yritys Euroopassa, toimitusjohtaja linjaa.

Aitoa arvoa asiakkaalle

Niklas korostaa liiketoiminnassaan rohkeutta, luovuutta, ketteryyttä sekä aitoa asiakaslähtöisyyttä.

– Lähestymme autokauppaa uudesta suunnasta. Lähtökohtana on näyttävien lasipalatsien rakentamisen sijasta pitää kulut mahdollisimman pieninä ja sitä kautta hinnat edullisina. Vastaavalla toimintamallilla ei ole yhtään muuta autokauppaa Suomessa.

Tärkeintä on koko ajan pitää mielessä kysymys, mitä asiakas saa ja hyötyy.

– Saako hän meidän palvelujen käyttämisestä aitoa arvoa? Jos näin on, ja sen jälkeen mekin tienaamme jotain, kaikki ovat tyytyväisiä.
Autolle.comilla on toimipisteet Oulussa, Ylivieskassa, Hämeenlinnan Tuuloksessa sekä Espoossa. Päätoimipaikka on kuitenkin digitaalinen vaihtoautomyymälä verkossa.

95 % kotiintoimituksina

Autolle.comin Auto rahaksi –palvelun kautta asiakas saa autonsa myyntiin helposti ja vaivattomasti. Vaihtoautoa etsivät pääsevät helposti selaamaan laajaa valikoimaa ja valitsemaan sieltä suosikkinsa. Lisätietoja saa joko puhelimitse tai chatissa. Kun hintaneuvottelut ja rahoitusjärjestelyt on sovittu valmiiksi, auto toimitetaan asiakkaalle ilmaiseksi kotiin. Koeajon jälkeen tehdään kauppakirjat, mikäli asiakas on tyytyväinen tuotteeseen.

– 95 prosenttia kaikista autoistamme toimitetaan suoraan asiakkaan kotiin. Meidät erilaistaa muista vaihtoautokaupoista myös se, että kaikki automme ovat ulkopuolisen ja puolueettoman katsastusaseman tarkastamia. Näin vastaamme asiakkaidemme tarpeisiin sekä hinta- että palvelutasolla. Asiakas saa tarkastetun auton, johon hän on tyytyväinen. Ja kun jälkimarkkinointikin hoidetaan hyvin, sama asiakas ostaa meiltä seuraavankin auton.

Perinteitä tuulettamalla Vuoden nuoreksi yrittäjäksi.

Yrityksen rohkea kasvattaminen oli yksi perustelu, miksi Suomen Yrittäjien järjestämän kilpailun tuomaristo päätyi valitsemaan Niklas Nukari Vuoden 2017 nuoreksi yrittäjäksi. Perusteluissa raati totesi Takuullecomin osoittavan myös loistavasti, että nuorikin yritys voi perinteisiä toimintatapoja tuulettamalla menestyä erittäin kilpailulla toimialalla, jota ovat hallinneet isot toimijat ja alan konkarit.

– Yritys ei ole tyytynyt toistamaan alan traditioita, vaan on jo toimintansa alkutaipaleella kehittänyt uuden toimintamallin, jossa digitaaliset ja muut palvelut sulautuvat saumattomasti yhteen tuottaen onnistuneen asiakaskokemuksen, perusteluissa todetaan.

Tavoitteiden saavuttaminen palkitsee

Haasteita nuori yrittäjä kohtaa jatkuvasti, mutta suhtautuu niihin luonnollisena osana työtä.

– Haasteet ovat mahdollisuuksia, joita tulee eteen joka päivä ja joka tunti. Esimerkiksi henkilöstöjohtaminen on jatkuva oppimisprosessi, Niklas myöntää.

Tavoitteiden saavuttaminen palkitsee häntä itseään yritystoiminnassa eniten. Tiimiltään johtaja odottaa samanlaista, intohimoista ja tavoitteellisesta asennetta.

– Meillä on aivan huippuhyvä työtiimi, jolle ansio Vuoden nuoren yrittäjän tittelistä ilman muuta kuuluu. Johtajana olen rehellinen ja suoraviivainen, enkä kiertele tai kaunistele. Annan suoraan sekä positiivisen että kehittävän palautteen. En tartu pikkuasioihin, kunhan homma toimii ja asiakkaat ovat tyytyväisiä.

Kolmen asian summa

Takuullecomin voimakkaan kasvun myötä Niklas Nukarista on tullut kysytty yrittäjien sparraaja ja kannustaja. Yrittäjyyttä harkitseville hänellä on selkeä viesti.

– Tärkeintä on, että on toimiva ja tuore liikeidea. Menestyminen onkin sitten kolmen asian summa: 20 prosenttia riippuu yrittäjästä, 50 prosenttia työntekijöistä ja loput 30 prosenttia on kiinni hyvästä tuurista ja yhteensattumista, Suomen 100-vuotisjuhlavuoden nuori yrittäjä summaa.

 

Katso videolta Niklaksen matkasta yrittäjäksi:

https://www.youtube.com/watch?v=Bt9lyOt3ADk

Lisää tarinoita yrittäjyydestä:

 

Kuinka Säästöpankki Optia voisi tukea sinun matkaasi yrittäjänä? rel="noopener noreferrer"

http://www.saastopankki.fi/varaa-aika

Kategoriat
...