Yhdessä tsempaten entistä kovempiin suorituksiin

Tervehdys Ikaalisten Urheilijoiden naisten hiihtotiimiltä! Kisakausi on jo täydessä käynnissä ja kauden pääkisat lähestyvät. Vantaan Suomen Cupissa onnistuttiin ensimmäistä kertaa pääsemään podiumille viestissä! Vielä on edessä kunnon viimeistelyä, jotta ollaan täydessä iskussa pian Imatralla käytävässä suomenmestaruusviestissä.

Maaret ja Krista Vantaan Hakunilan SM-hiihtojen pariviestin jälkeen. Kuva: Snou/ Jesse Väänänen

Tiimin tuki on meille tärkeää ja yhdessä tsemppaamme toisiamme entistä kovempiin suorituksiin. Suomen Cupin lähetyksistä me IUnaiset ollaan jo tuttuja, mutta keitä siellä Aito Säästöpankin logolla varustetuissa pipoissa ja sinikeltaisissa trikoissa Krista Pärmäkosken lisäksi heiluu? Alta löytyy pienet kurkistukset siihen.

Sini Alusniemi, 37
Kauden päätavoitteet: SM 30km V ja viestin suomenmestaruus.
Viime kausi: 6.sija SM 10km V, 4.sija SM-viesti, voittamaton kotimaisissa pitkien matkojen hiihdoissa.
Tiimikaverin suusta: ”Sini on aina hyväntuulinen ja uskomattoman kovakuntoinen nainen! Tätä naista ei voi muuta kuin ihailla.

Sini on ehdottomasti Kestävyysurheilija isolla K:lla, sillä matkan pidetessä vauhti säilyy. Maastohiihdon lisäksi lajivalikoimaan kuuluu maastopyöräily ja juoksu. Vapaan tyylin erikoisnainen nauttii erityisesti raskaista maastoista ja pitkistä nousuista, jolloin vaaditaan hapenottokykyä. Tämä supernainen käy töissä, kuuluu kovimpaan kotimaiseen kärkikastiin niin hiihdossa kuin maastopyöräilyssä ja on 2-luokkalaisen pojan äiti. Kilpailut sytyttävät joukkueen konkaria edelleen ja IUnaisiin kuuluminen antaa lisää intoa. Sinin sanoin: ”On kiva kilvoitella nuorempien joukossa!

Maaret Pajunoja, 28

Kauden päätavoitteet: Maailmancupin pisteet Lahdesta, finaalipaikka SM-sprintissä, parisprintin ja viestin suomenmestaruus.
Viime kausi: Parisprintin suomenmestaruus, 9.sija SM sprintti P, 11.sija SM 30km P, 4.sija SM-viestissä.
Tiimikaverin suusta: ”Sprinttitykki Maaretin taktinen silmä ei petä ja luotettava viestiavaaja on kisapaikoilla aina iloinen ja kannustava!”

Maaret tunnetaan hiihtopiireissä sprintterinä, jonka vahvuuksia ovat nopeus ja hiihtotekniikka. Vauhdista ja maitohaposta nauttiva hiihtäjä opiskelee kauppatieteitä ja työstää tällä hetkellä graduaan. Maaretin lempimatka on ehdottomasti vapaantyylin sprintti. Hiihdon perässä Maaret muutti Vuokattiin, jossa hän ystävystyi nykyisen seurakaverinsa Krista Pärmäkosken kanssa. Tämä Sotkamon urheilulukiossa tutustunut kaksikko saavuttikin viime talvena yhdessä Ikaalisten Urheilijoille ensimmäisen parisprintin suomenmestaruuden. Hyvänä suksitestaajana tunnettu Maaret oli jo viime kaudella Kristan apuna suksitestauksessa ja tänä talvena yhteistyö suksien parissa syveni, kun Kristan suksimerkki Madshus palkkasi Maaretin Kristan suksitestaajaksi.

Katariina Lonka, 23
Kauden päätavoitteet: Päästä takaisin omalle tasolle, viestin suomenmestaruus.
Viime kausi: Ei kilpailuja johtuen edeltävän kesän rullahiihto-onnettomuudesta.
Tiimikaverin suusta: ”Uskomatonta miten positiivinen Kata on ollut koko ajan vastoinkäymisistä huolimatta! Kaikkien pitäisi saada ripaus tuosta asenteesta.

Katariina on äärimmäisen lahjakas hiihtäjä, jonka viime kausi jäi väliin vastoinkäymisten takia. Toissa kesäinen rullahiihto-onnettomuus ja akillesjännevaivat selättänyt nuori hiihtäjätär on nyt motivoituneempi kuin koskaan ja tähtäin on aivan huipulla. Täysillä hiihtoon panostava Katariina tunnustautuu vapaantyylin erikoismenijäksi, jolta on lupa odottaa hyviä hiihtoja myös perinteisellä. Naisen ominaisuudet pääsevät parhaiten esiin 10km ja siitä pidemmillä matkoilla. Nuori hiihtäjä ehti jo kertaalleen teini-iässä lopettaa hiihdon, mutta palo lajia kohtaan vei voiton ja Katariina palasi kisaladuille, IUlaisten onneksi!

Hilla Niemelä, 17
Kauden päätavoitteet: Nuorten SM-kisoista mitali, U18-Pohjoismaiden mestaruuskisoihin ja EYOF-kilpailut (alle 18-vuotiaiden olympiapäivät).
Viime kausi: 10.sija U18-Pohjoismaiden mestaruuskilpailut sprintti V, 4.sija U17 SM 10km V yhteislähtö.
Tiimikaverin suusta: ”Hilla on nopea ja ihan uskomattoman kovapäinen kilpailija, jonka voi heittää tilanteeseen kuin tilanteeseen ilman sen suurempaa hermoilua.”

Hilla on ladulla nopea, taitava ja kilpailutilanteissa äärimmäisen kovapäinen. Mitä kovempi paikka, sen parempi tulos ja loppukirit käännetään omaksi eduksi hyvällä prosentilla. Joukkueen kuopus seuraa Kristan ja Maaretin jalanjäljissä ja käy toista luokkaa Sotkamon urheilulukiossa. Monipuoliselta nuorelta hiihtäjältä sujuu matka kuin matka. Jo kauden avauksessa Vuokatin Suomen Cupissa tiimin nuorukainen esitteli vahvoja otteita yleisessä sarjassa, niin sprintissä kuin viestissä. Suksi on liikkunut sen verran kovaa, että alkuperäiset tavoitteet alle 18-vuotiaiden Pohjoismaiden mestaruuskisoissa saatiin haudata, sillä Hilla valittiin samaan aikaan käytäviin alle 20-vuotiaiden MM-kisoihin Lahteen edustamaan Suomea.

Tasapainottelua aktiivisen harjoittelun ja tehokkaan palautumisen välillä

Kilpailut ovat urheilun suola, mutta vain pieni osa kokonaistyöstä. Vuoden aikana meidän tiimin jäsenille kertyy harjoitustunteja n. 550 – 750 tuntia / hiihtäjä. Viikoittaiset harjoitustunnit meillä vaihtelee 10 – 25 tunnin välillä. Pääasiassa harjoittelu tapahtuu joko juosten, rullahiihtäen, pyöräillen tai tietysti hiihtäen. Suurin osa harjoittelusta tapahtuu peruskestävyysalueella, eli matalalla teholla. Lisäksi teemme teho- ja voimaharjoittelua, joita tehdään viikon aikana n. 2 – 4 kertaa. Sekä voima- että tehoharjoittelu kuormittaa paljon kroppaa, joten urheilijan täytyy olla tarkkana, etteivät ne kuormita liikaa. Kuitenkin juuri tehoharjoitukset ovat lajissamme kilpailukunnon kannalta tärkeitä harjoituksia, joista urheilijat erityisesti nauttivat. Tasapainottelu harjoittelussa vaatii siis kovan työn lisäksi malttia!

Harjoittelun lisäksi vähintään yhtä tärkeää on palautuminen. Mitä nopeammin palautuu, sitä enemmän ja kovempaa pystyy harjoittelemaan. Me urheilijat pystymme edistämään palautumista mm. unen, lihashuollon ja ravinnon avulla. Uni on tärkeää jokaiselle, mutta erityisesti urheilijalle. Unentarve vaihtelee yksilöllisesti, mutta meidän tiimi pyrkii nukkumaan n. 8 – 10 h yössä, sekä päikkärit aina aikataulujen niin salliessa. Lisäksi lihaksiston kunnosta tulee huolehtia päivittäin vaahtomuovirullalla rullailemalla ja venyttelemällä, sekä säännöllisellä hieronnalla. Myös ravinnolla on erittäin merkittävä rooli palautumisessa. Meidän urheilijoiden onkin tärkeää huolehtia riittävästä ravinnosta ja meidän tiimi luottaa tässä puhtaaseen monipuoliseen kotiruokaan 5-6 kertaa päivässä. Kestävyysurheilijan polttoaine on hiilihydraatit ja niitä kuluukin jokaisella aterialla melkoinen määrä. Lisäravinteisiin turvaudumme lähinnä rankkojen harjoitusten ja kilpailuiden yhteydessä.

Muistakaahan kannustaa ja katsoa meidän suorituksia television välityksellä!

Ikaalisten Urheilijoiden naisten hiihtotiimi

Julkaistu
...