Bli vår kund

Sparbanken är unik i jämförelse med övriga banker. Personlig service och främjandet av lokalt välmående är vår hederssak.

check

Dagliga banktjänster samt spar-, låne- och placeringslösningar från ett ställe.

check

Med din fullmakt tar vi hand om alla praktiska arrangemang med bankbytet.

check

Dina ekonomiska ärenden sköts alltid av samma bekanta person.

Välkommen att bli en av våra nöjda kunder!

asiakastyytyvaisyys 2016

Resultatet i Sparbankens kundnöjdhetsundersökning 2017.

Det är lätt att bli vår kund

Vill du själv uppleva vad som gör våra kunder så nöjda? Du är varmt välkommen till Sparbanken! Vi hjälper dig med att överföra dina kunduppgifter från din förra bank. För oss är det viktigt att du har det bra ekonomiskt och kan bli förmögnare.

Så här byter du till Sparbanken

  • Ta kontakt med oss, så kommer vi överens om att flytta dina bankärenden till Sparbanken och om att öppna ett konto och de tjänster som ska kopplas till det. Du får avtalsvillkor och servicetariffer för kontot och betalningstjänsterna. Läs dem omsorgsfullt.
  • Den nya banken ger dig kontouppgifter som omfattar kontonumret och annan väsentlig information. Meddela din nya bankförbindelse till alla som regelbundet överför betalningar till dig (t.ex. den som betalar din lön eller pension samt skattemyndigheterna). Kom ihåg att det ofta går att meddela förändringar också på nätet, exempelvis på pensionsanstalternas, skatteförvaltningens och FPA:s webbplatser.
  • Om du vill, kan du också låta oss ta hand om alla arrangemang. Med din fullmakt tar vi hand om överföringen av alla bankärenden och avslutar ditt eventuella tidigare konto. Också lån och placeringar kan med din fullmakt överföras till Sparbanken, om du har avtalat om nya villkor gällande dem med oss.

För att kundrelationen ska överföras smidigt kan du redan till första mötet ta med dig ett sammandrag av dina nuvarande banktjänster, till exempel:

  • Kontonummer
  • De betalkort du använder
  • Eventuella lånenummer och lånebelopp
  • Du kan också vid behov fylla i låneansökan i förväg på nätet

Har du frågor om bankbytet? Ta kontakt, vi berättar gärna mer! 

Anvisning om överföring av kontoärenden

Varför lönar det sig att vara kund hos Sparbanken?

Personlig service för att ta hand om dina ekonomiska ärenden

I din egen Sparbank betjänas du alltid av en bekant person som har hand om dina ekonomiska ärenden och hjälper dig att hitta de lämpligaste lösningarna för olika situationer – vare sig det handlar om att börja spara eller ansöka om bostadslån. Eftersom vi på kontoret känner dig personligen kan vi också fatta snabba beslut och på det sättet spara din värdefulla tid.

Behöver du stöd för att fatta stora ekonomiska beslut och för att förverkliga dina drömmar? I Sparbanken kan du boka in en tid för en Din ekonomi i fokus-träff. Det är en avslappnad diskussion där vi tillsammans utreder din ekonomiska helhet och gör upp en plan för att förverkliga målsättningar.

Vad säger våra kunder?

”Avstå inte från den personliga servicen, det är en riktig konkurrensfördel. Det är härligt när banktjänstemannen känner dig och din historia. Det är en ömsesidig fördel.”

”Mina ärenden sköttes smidigt och jag kände stort förtroende. Jag har inget behov av något bättre. Tack.”

”Allt sköttes riktigt smidigt. Jag blev bjuden på kaffe och vi gick igenom alla delområden.”

”Mötet kunde inte ha varit bättre.”

Kontakt på det sätt som passar dig

Du kan ta hand om dina bankärenden med din egen kontaktperson på kontoret, per telefon, e-post eller i nätbanken. Du kan också använda dig av chatten och nätmöten. Med våra utvidgade servicetider når du oss ännu flexiblare.

Sparbanken har över 150 kontor och över 1 000 anställda. Hos oss betjänas du alltid av en människa, inte av en automat. Tack vare det kan vi betjäna dig enligt principen om endast en kontaktförfrågan: om vi inte genast hittar en lösning kommer vi att utreda saken internt och återkomma.

E-tjänster för smidig ekonomi

Vi har gjort det smidigt för dig att ta hand om din ekonomi på nätet, med den apparat du själv föredrar och oberoende av plats.

I nätbanken kan du ta hand om alla dagliga bankärenden. Samtidigt får du tillgång till den avgiftsfria Ekonomivakten-tjänsten där du lätt kan följa med hur din ekonomi utvecklas och vad du använder pengar på.

För att kunna använda nätbanken behöver du endast en internetförbindelse och en webbläsare eller Sb-Mobil-appen som du kan ladda ner både till smarttelefonen och pekplattan. På det här sättet följer banken med dig överallt.

Vi stöder din hemorts välmående

För Sparbanken är det viktigt att Finlands städer, kommuner och förorter mår bra, är livfulla och utvecklas. Därför använder bankerna alltid en del av sin vinst för att främja välmående på det egna verksamhetsområdet. Så här har vi gjort sedan den första Sparbanken grundades i Finland 1822.

I årliga omröstningar frågar vi våra kunder vilka ändamål banken ska stöda och vem som behöver mest finansiellt stöd. Också du kan vara med och påverka hur vi främjar välmående på din hemort.

Läs också de här

Du får fram PRISLISTAN och kontaktuppgifterna till din närmaste bank när du skriver staden, postnumret eller namnet på din Sparbank i fältet

Valitsemasi konttorin yhteystiedot

Byta kontor
Vår kundtjänst nås också per telefon eller via chatten vardagar kl. 8–22.
...