"Viljan är den bärande kraften i företagandet”, berättar Simo Larmo på Birkkala gård som är vår företagskund i andra generation. Videon visar Simos tankar om företagande.

Speltodlaren Larmo: jag har vuxit upp till företagande sedan jag var barn

Simo Larmo är redan andra generationens företagskund hos oss. Larmo som med spelt siktar på den internationella marknaden är en evig optimist. ”Om man koncentrerar sig för mycket på det som är dåligt så tappar man säkert nerverna i något skede. Men om du varje dag koncentrerar dig på det som har lyckats så börjar de positiva sakerna upprepa sig”.

Företagaren och jordbrukaren Simo Larmo driver i Suomusjärvi i Salo Birkkala gård som har specialiserat sig på ekologisk spelt. Hur och varför blev han företagare. Och hur går företagets export till den internationella marknaden? Intervjun med Larmo ingår i en serie artiklar där vi intervjuar finländska företagare.

Simo Larmo, varför blev du företagare? 

Jag har vuxit upp till att bli lantbruksföretagare ända sedan var barn. Mina föräldrar var pionjärer inom speltodling i Finland och de började odla spelt i början av 90-talet. Jag växte upp på gården och jag har alltid varit intresserad av maskiner, sädesodling och av jordbruk överhuvudtaget. När jag var 10 år körde jag traktor för första gången. På matmässor började jag följa med när jag var ca 15 år och där föddes tanken och intresset att utveckla ett eget varumärke. Jag märkte att det här är den grej som jag vill göra. 

Nyckelordet för mitt företagande är passion. Jag vill utveckla branschen och vårt varumärke samt i framtiden ge jobb åt flera människor. Vår huvudmission är att göra en hälsosam råvara som smakar gott och som är världens bästa råvara för människor som sedan kan trolla fram läckerheter med den i det egna köket. 

– Skrämmer företagandet dig? 

När vi gjorde generationsväxling och jag skrev mitt namn på papperet var min känsla en blandning av iver och vilja att visa men också rädsla för hur jag ska klara mig om det blir någon kris eller vi inte lycka sälja något. 

Det är helt naturligt att vara rädd för nya saker, också för företagare. Till exempel när vi gick utomlands med företaget så var jag nog lite fundersam om det ska bli något av det. Men nog blev det! Man måste lära sig att godkänna rädslan och se framåt. Om det går på tok, så går det – det hör till livet. Alla rädslor som hör till företagandet kan nog övervinnas, det viktigaste är att sätta igång. 

– För vem passar det att vara företagare?

När man riktigt gräver hittar man den lilla företagaren i oss alla. Att vara företagare passar människor som ser möjligheter och vill utveckla både sig själva och företaget. Om en människa börjar utveckla sig själv, utvecklas också företaget och vice versa. I företagandet är det mycket viktigt att hållas i rörelse. Företagare som orkar jobba hårt dag ut och dag in och som tror på framtiden har en lysande framtid framför sig.    

För att vara företagare behöver man optimism. Av misslyckanden kan man lära sig och bli bättre. Om man koncentrerar sig för mycket på det som är dåligt så tappar man säkert nerverna i något skede. Men om du varje dag koncentrerar dig på det som har lyckats så börjar de positiva sakerna upprepa sig – och det leder i något skede till ett genombrott. Nej är bara kanske, det ska man utgå från. 

– Berätta om hur du fört företaget ut på den internationella marknaden.

Vårt mål är att nå tillväxt på den internationella marknaden, primärt i Mellaneuropa. För tillfället säljer vi i huvudsak via nätbutiker. Responsen har varit god och det har gett mera tillförsikt och säkerhet. 

I Finland stöds internationaliseringen väl. För företagare finns det sparringpartner och experter som ger råd. I Finland är enligt mig också digitaliseringen på en god nivå och stöder en internationalisering. Så fastän vår gård finns i en kommun med 1 300 invånare kan jag ändå sköta handeln också internationellt. Till exempel försökte jag för en stund sedan marknadsföring till New York sittande på min skördetröska!

Vill du ha en sparrande bankpartner för ditt företag? Ta kontakt. Våra företagskunders nöjdhet är i toppklass i branschen. (EPSI Rating 9/2018). 

I den här artikelserien intervjuar vi företagare. Läs de övriga intervjuerna:
Tommi Tervanen, Kotipizza

Kategorier
...