Lätt styling skapar mervärde vid bostadsaffärer

Kollegorna Anni Hirvelä och Taru Piispa på Sb-Hem Helsingfors Norra Kajen jobbar i par med homestyling vid bostadsaffärer. Mäklararvodet för bostäderna delar de lika, och kunden får tillgång till två proffs till priset av en. Men vad är då homestyling egentligen?

Anni ja Taru

Sb-Hem Helsingfors Norra Kajen är en fastighetsförmedlingsbyrå som leds av Teemu Sainomaa samt Taru Piispa och Anni Hirvelä. Taru Piispa är auktoriserad fastighetsförmedlare, som jobbar i par med Anni Hirvelä i alla uppdrag. Anni i sin tur har kommersiell bakgrund och är en stor inredningsentusiast, som även är finalist i tv-programmet Suomen Kaunein Koti (Finlands vackraste hem). Tillsammans gör Taru och Anni lätt styling av bostäder som ska säljas.

– Lätt styling innebär att bostaden inreds så att den ser lockande ut. Med hjälp av möbler och inredningsdetaljer presenteras bostadens potential och proportioner, säger Taru.

– Vi avlägsnar de boendes personliga prägel och tar in moderna och ljusa detaljer som tilltalar köparna. I en sådan miljö finns det rum för köparens egna val och bostaden kommer till sin fulla rätt, säger Anni.

Servicen ingår i priset

Anni och Taru gör lätt styling av såväl möblerade som omöblerade bostäder. I tomma bostäder tar de in några lätta möbler samt inredningstextilier, kuddar, mattor eller till exempel gardiner. I möblerade bostäder däremot använder de sig av element som redan finns där, gallrar bort lite vid behov och kombinerar Annis rekvisita med de möbler som finns i bostaden.

Kollegorna har så etablerade rutiner att deras karaktäristiska stil börjar synas på marknaden. Det sammansvetsade parets djärva styling avviker från den styling du vanligen ser i branschen. För Anni och Taru är styling nämligen inte är en tilläggstjänst, utan en tjänst som ingår i priset.

– För oss är homestyling en del av försäljningsarbetet, vars värde mäts vid köptillfället, säger Taru.

– Bra bilder säljer: många tar kontakt och hör sig för om våra säljobjekt. Därför är lätt styling en viktig del av försäljnings- och marknadsföringsarbetet, säger Taru och Anni.

Samarbetet mellan Anni och Taru började av en slump, när Anni fick ett säljuppdrag och de tog sig an försäljningen av fastigheten tillsammans. Nu har de jobbat ihop på Sb-Hem Helsingfors Norra Kajen i två år, och de bestämde från första början att dela arvodena lika. Entreprenörsandan är någonting som Anni och Taru har gemensamt, och i övrigt kompletterar de varandra: Anni skapar idéer och Taru förverkligar dem. Även om termen lätt styling fortfarande är ganska obekant, är idén lätt att förstå genom bilder. Bilderna tagna före och efter stylingen talar för sig själva.

– I stället för att måla upp fantasibilder visar vi med hjälp av bilder vilken potential en bostad har, säger Anni.

– Ibland gillar kunderna slutresultatet så mycket att de nästan ångrar beslutet att sälja bostaden, säger Anni.

Det är känslorna, inte förnuftet som styr vid bostadsköp

Det är känslorna som styr nästan alla köpbeslut, men de motiveras med förnuftet. På dagen för fotograferingen ber Anni och Taru kunden samla ihop alla lösa prylar. Därefter stylar de bostaden och fotograferar den.

– Vanligen gömmer vi undan porslinsprylar och färggranna textilier, eftersom de boendes personliga prägel inte är till fördel, utan till nackdel vid försäljning, säger Taru och Anni.

Tomma bostäder inreder Anni och Taru lätt med ett fåtal möbler. En luftmadrass och ett ljust sängöverkast, en stol och ett litet bord är typiska möbler som används för att potentiella köpare ska kunna skapa sig en uppfattning om bostaden. Den sista finishen skapas med hjälp av mattor, kuddar och exempelvis blommor. Tilltalande bilder är viktiga, potentiella köpare hakar nämligen vanligen upp sig på synintrycken och kan inte glömma till exempel detaljer som de inte gillar.

– Om en bostad är möblerad kombinerar vi kundens möbler med våra egna val, säger Taru.

Enligt Taru behöver kunden ändå inte stressa med att städa eller tömma bostaden.

– Varje säljare städar så mycket hen orkar och vill, och vi gör vår del oavsett.

Efter fotograferingen återställs de stylade rummen. Vi säljer in en idé med hjälp av bilder och erbjuder därför bättre service än våra konkurrenter. Mervärdet avspeglas tydligt i försäljningspriserna, men arvodet är ändå mycket konkurrenskraftigt. Lätt styling ger mervärde när den slutliga affären görs.

Taru berättar att branschen är konkurrenskraftig och att mäklare rent generellt är tävlingsinriktade. Du måste profilera dig i branschen och erbjuda bättre service.

– Få mäklare är till exempel villiga att sänka sitt arvode med hälften, säger Taru.

Tarus och Annis sätt att arbeta skakar om i branschen, men får mycket beröm.

– Våra kunder är mycket nöjda med servicen och vi hoppas att den ska ge positiv synlighet även i framtiden, säger Anni.

Anni och Taru jobbar i två skift: Taru är kvällsmänniska och Anni morgonmänniska. 

– Vi svarar alltid, men lördag är vanligen vår lediga dag, utbrister Taru.

...