Logo

Yksityisasiakkaat » Usein kysyttyä

Usein kysyttyä

Mitkä ovat verkkopalvelun käyttöön suositeltavat selaimet?

Verkkopalvelua käytettäessä suosittelemme Microsoft Explorer ja Mozilla Firefox -selainten yleisimmin käytettyjä versioita.

Tietoa sivuston katselussa käytettävistä selaimista

Pankin internet-sivujen selailu edellyttää, että selain osaa käsitellä kehyksiä (frames) sekä hyväksyy evästeiden (cookies) käytön. Internetpankkiin kirjautuminen edellyttää lisäksi selaimelta esim. SSL3-tasoisen suojauksen hyväksymisen. Lisätietoja löydät Internetpankin käyttöohjeesta/selainten asetukset.

Omien pankkiasioittesi helpottamiseksi ja nopeuttamiseksi voit määritellä pankin sivuston omaksi Internetin aloitussivuksi. Määrittely tehdään seuraavalla tavalla:

Internet Explorer 6.x ja uudemmat selaimet:

  • Valitse Työkalut/Tools – Internet-asetukset Internet Options
  • Klikkaa Käytä nykyistä sivua/Use current -painiketta ja sen jälkeen Käytä/Apply ja OK

Kun teet aloitussivun valinnan, päädyt aina automaattisesti oman pankkisi kotisivuille käynnistäessäsi selaimen ja internet-yhteyden.

Miten SSL-salausmenettely toimii?

Internet-pankkipalvelua voi käyttää vain SSL-salauksen ollessa toiminnassa. Varmista että selaimessasi on tehty seuraavat valinnat:

Microsoft Internet Explorer 6.x:

  • Valitse Työkalut/Tools - Internet-asetukset/Internet options ja välilehti Lisäasetukset/Advanced.
  • Vieritä palkkia alas Suojaus/Security-kohtaan ja tarkista, että rastit ovat kohdissa Käytä SSL 2.0 -suojausta/Use SSL 2.0 ja Käytä SSL 3.0 -suojausta/Use SSL 3.0.
  • Klikkaa Käytä/Apply ja lopuksi OK, jos muutit asetuksia.

Yhteyden ollessa päällä, salauksen toiminnan voi varmistaa seuraavasti:

Explorerissa selaimen oikeaan alakulmaan tulee kiinni oleva lukko. Jos yhteys on salaamaton, lukkoa ei näy. SSL-salauksesta saa lisätietoja tuplaklikkaamalla lukon kuvaa. Salaustason tulee olla 128 bit.

SSL-menettelyyn kuuluu myös palvelua tarjoavien palvelinten sertifiointi. Sertifioinnin avulla asiakas voi tarkistaa olevansa varmasti yhteydessä pankkiinsa. Sertifikaatin oikeellisuuden voi tarkistaa seuraavasti:

  • Explorer 6.x -selaimissa tuplaklikkaamalla oikeassa alakulmassa olevaa lukkoa.

 Dokumenteista täytyy käydä ilmi, että sertifikaatti on myönnetty osoitteelle www.saastopankki.fi.

Miten parhaiten suojaan työasemani?

Internetin käyttöön liittyviä tietoturvauhkia ovat erilaiset virukset, haittaohjelmat ja roskaposti. Pankkitunnusten ja maksukorttitietojen kalasteluyritykset ovat myös yleistymässä. Onkin hyvä muistaa, että pankki ei koskaan kysy käyttäjätunnuksia, salasanoja tai maksukorttitietoja sähköpostitse.

Haittaohjelmia voidaan käyttää esimerkiksi tietokoneneen kaappaamiseen ja henkilökohtaisten tietojen, kuten verkkopankkitunnusten, huijaamiseen tai sieppaamiseen. Haittaohjelmien avulla voidaan myös yrittää päästä käyttää verkkopankkia laillisen käyttäjän nimissä.

Oman tietokoneen turvallisuuden parantamiseksi on hyvä varmistaa, että seuraavat perusasiat ovat kunnossa:

  • Huolehdi virustorjunnasta
  • Käytä palomuuria
  • Päivitä käyttöjärjestelmäsi ja selainohjelmasi
  • Älä avaa outoja sähköpostiviestejä äläkä vastaa roskaposteihin

Lisätietoa turvallisuudesta löytyy seuraavista luotettavista oppaista:

www.pankkiturvallisuus.fi

www.tietoturvaopas.fi

www.kuluttajavirasto.fi/huijaukset/

Miten välimuisti tyhjennetään?

Internet-yhteyden aikana haetut www-sivut tallentuvat yleensä tietokoneen välimuistiin (cache) tiedostoiksi. Välimuistiin tallennetut tiedot ovat jälkikäteen katseltavissa. Mikäli palvelua käytetään tietokoneelta, johon on pääsy myös muilla käyttäjillä, esim. työpaikoilla tai kirjastoissa, tämä saattaa aiheuttaa tietosuojaongelmia.

Internet-pankissa tietojen tallentumista välimuistiin on ohjelmallisesti rajoitettu. Tallentumisen rajoitus toimii oletusarvoisesti uusimmissa selaimissa. Haluttaessa voidaan lisäksi tehdä seuraavia toimenpiteitä pankkisalaisuuden suojaamiseksi.

Selain voidaan määritellä toimimaan siten, että palvelussa siirretyt SSL-salauksella salatut sivut eivät tallennu välimuistiin.

Explorer 6.x:ssa tarkistus tapahtuu seuraavasti:

  • Valitse Työkalut/Tools - Internet-asetukset/Internet Options – Lisäasetukset/Advanced-välilehti sekä Turvallisuus/Security-kohta.
  • Tarkista, että kohta Älä tallenna suojattuja sivuja levylle/Do not save encrypted pages to disk on valittu.

Välimuisti (cache) voidaan tyhjentää myös aina Internet-pankin käytön jälkeen. Tämä ei ole tarpeellista, mikäli mikro on vain omassa käytössä. Samalla poistuvat muutkin Internetistä haetut sivut välimuistista ja Internetin käyttö hidastuu.

Välimuistin tyhjennys tehdään seuraavalla tavalla (Microsoft Internet Explorer 6.x):

  • Valitse Työkalut/Tools - Internet-asetukset/Internet Options.
  • Valitse Yleiset/General-välilehtiklikkaa Poista tiedostot/Delete files -painiketta kohdasta Väliaikaiset tiedostot/Temporary Internet files.
  • Hyväksy painamalla OK.

Eri selainversioissa kuvatut toiminnat saattavat hieman poiketa toisistaan.

Suositeltavat selaimet

Verkkopalvelua käytettäessä suosittelemme Microsoft Explorer –versioita 6, 7 ja 8 sekä Mozilla Firefox ja Safari -selainten uusimpia versioita.

Mitä ovat evästeet (cookies)?

Eväste (engl. cookie) on Internetin ominaisuus, joka ohjaa käyttäjän selaimen ja internet-pankkipalvelimen välistä yhteydenpitoa. Evästeitä käyttävät lähes kaikki pankkiryhmät omissa verkkopalveluissaan.

Evästeellä valvotaan asiakkaan ja Internet-pankin välistä suojattua istuntoa. Eväste aktivoituu, kun asiakas kirjautuu sisään Internet-pankkiin ja on voimassa siihen saakka, kunnes asiakas poistuu palvelusta.

Internet-pankissa käytetyt evästeet ovat istuntokohtaisia ja kertakäyttöisiä. Useimmiten selainohjelmisto hyväksyy evästeiden käytön, ellei selaimen oletusasetuksia ole muutettu.

Alla on ohjeet, miten evästeiden hyväksyntä eri selainohjelmilla tehdään:

Microsoft Internet Explorer 6.x: Kun haluat hyväksyä automaattisen evästeiden hallinnan

  • valitse Työkalut/Tools – Internet-asetukset/Internet options ja Tietosuoja/Privacy-välilehti.
  • valitse tasoksi esimerkiksi Normaali/Medium.
  • paina Käytä/Apply-painiketta ja lopuksi OK.

Jos valitsit tasoksi Suuri/High tai Keskisuuri/Medium high, toiminnan varmistamiseksi klikkaa Sivut /Sites-painiketta ja kirjoita kohtaan Web-sivuston osoite/Address of Web site täydellinen Internet-pankkisi URL-osoite. Hyväksy klikkaamalla Käytä/Apply ja sen jälkeen OK.

Jos haluat ohittaa automaattisen evästeiden hallinnan

  • valitse Työkalut/Tools - Internet-asetukset /Internet options sekä Tietosuoja/Privacy-välilehti. Klikkaa Lisäasetukset/Advanced-painiketta ja ruksaa kohdat Ohita automaattinen evästeiden käsittely/Override automatic cookie handling sekä Salli istuntokohtaiset evästeet/Always allow session cookies ja tarkista, että Hyväksy/Accept-kohdat ovat valitut.
  • Klikkaa lopuksi OK-painiketta

Miten SSL-salausmenettely toimii?

Internet-pankkia voi käyttää vain SSL salauksen ollessa toiminnassa. Varmista että selaimessasi on tehty tarvittavat valinnat.

Ohjeet eri selainohjelmille:

Microsoft Internet Explorer 6.x

  • Valitse Työkalut/Tools - Internet-asetukset/Internet options ja välilehti Lisäasetukset/Advanced.
  • Vieritä palkkia alas Suojaus/Security-kohtaan ja tarkista, että rastit ovat kohdissa Käytä SSL 2.0 –suojausta /Use SSL 2.0 ja Käytä SSL 3.0 -suojausta/Use SSL 3.0.
  • Klikkaa Käytä/ Apply ja lopuksi OK, jos muutit asetuksia.

Mozilla Firefox, uusin

  • Valitse Työkalut/Tools – Asetukset/Options.
  • Valitse Lisäasetukset/Advanced ja Suojaus/Security ja ruksaa kohta Salli SSL 3.0 –turvakäytäntö /Allow SSL 3.0.

Yhteyden ollessa päällä, salauksen toiminnan voi varmistaa seuraavasti:

  • Explorerissa selaimen oikeaan alakulmaan tulee kiinni oleva lukko.
  • Jos yhteys on salaamaton, lukkoa ei näy.
  • SSL-salauksesta saa lisätietoja tuplaklikkaamalla lukon kuvaa.
  • Salaustason tulee olla 128 bit.

SSL-menettelyyn kuuluu myös palvelua tarjoavien palvelinten sertifiointi. Sertifioinnin avulla asiakas voi tarkistaa olevansa varmasti yhteydessä pankkiinsa. Sertifikaatin oikeellisuuden voi tarkistaa seuraavasti:

Explorer 6.x: Tuplaklikkaa selaimen oikeassa alakulmassa olevaa lukkoa.
Mozilla Firefox : Tuplaklikkaa selaimen oikeassa alakulmassa olevaa lukkoa.

Miten selaimen versionumeron voi tarkistaa?

Selaimen versionumeron voi tarkistaa seuraavasti: Avaa selain. Valitse selaimen menu-valikosta Ohje/Help -kohdasta Tietoja Internet Explorerista/About Internet Explorer.

Miksi yhteys on joskus hidas?

Selaimen välityspalvelinasetuksilla voi vaikuttaa yhteyden toimivuuteen, siis myös nopeuteen. Mikäli yhteys tuntuu hitaalta tai näyttöön tulee ilmoitus "Palvelin ei vastaa", kannattaa kokeilla välityspalvelinasetusten muuttamista.

Internet-pankissa käytetään https-protokollaa, jolloin välityspalvelimia käytettäessä on määritettävä myös https (Suojattu, Secure tai Security) -välityspalvelin (proxy). Myös suoraa yhteyttä ilman välityspalvelimia kannattaa kokeilla.

Mikäli käytössä on palomuuri, siihen on sallittava https-protokollan käyttö. Ota ongelmatilanteissa yhteys palomuurin ylläpitäjään tai lähiverkon vastuuhenkilöön.

Välityspalvelimien osoitteet ja muut tiedot saat palveluntarjoajan toimittamasta materiaalista. Välityspalvelinasetukset löytyvät seuraavista kohdista:


Microsoft Internet Explorer 6.x : valitse Työkalut/Tools – Internet-asetukst/Internet options – Yhteydet/Connections-välilehti.
 

A.
Mikäli käytät puhelinverkkoyhteyttä, valitse Dial-up settings -kohdasta yhteystapa, klikkaa Asetukset/Settings, valitse kohta Käytä välityspalvelinta/Use a proxy server, klikkaa Lisäasetukset/ Advanced-painiketta, tarkista onko kohdassa HTTP määritelty välityspalvelimen (proxy) osoite ja porttinumero.

Mikäli kohdassa Suojaus/Secure ei ole mitään, valitse kohta Käytä samaa välityspalvelinta kaikille protokollille/Use the same proxy server for all protocols. Kohta Älä käytä välityspalvelinta osoitteille, jotka alkavat/Do not use proxy server for addresses beginning with: voi olla tyhjä.

Hyväksy muutokset klikkaamalla OK.

B.
Mikäli käytät paikallista verkkoyhteyttä, klikkaa Lähiverkkoasetukset/Lan settings -kohdassa olevaa Lähiverkko/Lan Settings -painiketta, valitse kohta Käytä välityspalvelinta/Use a proxy server, klikkaa Lisäasetukset/Advanced-painiketta, tarkista onko kohdassa HTTP määritelty välityspalvelimen (proxy) osoite ja porttinumero.

Mikäli kohdassa Suojaus/Secure ei ole mitään, valitse kohta Käytä samaa välityspalvelinta kaikille protokollille/Use the same proxy server for all protocols. Kohta Älä käytä välityspalvelinta osoitteille, jotka alkavat/Do not use proxy server for addresses beginning with: voi olla tyhjä.

Hyväksy muutokset klikkaamalla OK.

Miksi kuvat näkyvät tuhruisina ja sivuja joutuu vierittämään sivusuunnassa?

Palvelu on optimoitu 15 tuuman näytölle, tarkkuudelle 800 x 600 pikseliä, 256 värille ja SVGA-näytölle. Heikommilla näytöillä palvelu toimii, mutta graafiset elementit ja sivujen asettelu eivät toimi toivotulla tavalla.

Muuta tarvittaessa tekstin kirjasinkokoa ja fonttia, mikäli joudut vierittämään näyttöä sivusuunnassa. Fontti ja kirjasinkokomääritykset vaihtelevat käytettävän selaimen ja käyttöjärjestelmän mukaan.

Esimerkki NT-käyttöjärjestelmän ja IE 6.0-selaimen fontti- ja kirjasinkoon muuttamisesta:

Käyttöjärjestelmän kirjasinkoon muuttaminen:

  • Klikkaa työpöydän päällä hiiren kakkospainikkeella
  • Valitse Ominaisuudet/Properties
  • Valitse Asetukset/ Settings-välilehti ja edelleen Lisäasetukset/Advanced
  • Valitse haluamasi fonttikoko Fonttikoko/Font size -pudotusvalikosta
  • Paina Käytä/Apply tai OK tai seuraa muita käyttöjärjestelmän ehdottamia ohjeita

Selaimen asetuksien muuttaminen:

  • Avaa selain
  • Valitse työkaluriviltä Näytä/View – Tekstin koko/Text size
  • Valise haluamasi fonttikoko

Mikäli tämä valinta ei auttanut asiaan

  • Valitse Työkalut/Tools – Internet-asetukset/Internet Options
  • Paina Muotoiluasetukset/Accessibility-painiketta
  • Valitse avautuvasta pikkuikkunasta kohta Ohita Web-sivulla määritellyt fonttikoot/Ignore font size specified on Web pages
  • Paina lopuksi OK-painiketta

Tämän jälkeen valitse Näytä/View – Tekstin koko/Text size ja muuta fonttikoko haluamaksesi

Miten Internet-pankkiin kirjaudutaan ensimmäisen kerran?

Syötä Internet-pankin käyttäjätunnuskenttään 8-numeroinen käyttäjätunnus, joka löytyy Internet-pankkisopimuksesta. Syötä ensimmäisen sisäänkirjauksen yhteydessä salasanaksi muovisesta avainlukukortista 01:stä vastaava kuusinumeroinen turvaluku.

Ohjelma pyytää vaihtamaan oman vapaavalintaisen salasanan, pituudeltaan 8 merkkiä. Salasanassa voi käyttää kaikkia muita merkkejä paitsi $, #, @, & ja % -merkkiä. Suosittelemme käyttämään salasanassa sekä kirjaimia että numeroita. Isot ja pienet kirjaimet ovat samanarvoisia.

Jatkossa salasanan vaihtamistarpeesta huomautetaan kuukauden välein, mutta vaihtoa ei ole pakko tehdä. Suosittelemme kuitenkin vaihtamaan salasanan turvallisuuden takia.

Miten lopetan Internet-pankin käytön turvallisesti?

Lopeta aina Internet-pankin käyttö klikkaamalla palvelun Kirjaudu ulos –painiketta. Vain näin toimimalla yhteys sulkeutuu heti. Jos Internet-pankista poistutaan sulkemalla yhteys oikean yläkulman rastista, selain sulkeutuu, mutta istunto pankkiin jää edelleen auki. Ns. automaattinen turvakatkaisu lopettaa istunnon n. 15 minuutin kuluttua.

Jos käytit palvelua yhteiskäytössä (esim. kirjastossa) olevalla koneella, on hyvä tyhjentää välimuisti, näin varmistat, ettei selaimen välimuistiin jäänyt pankkiasiointiisi liittyviä tietoja.

Välimuistin tyhjennys tehdään seuraavalla tavalla (Microsoft Internet Explorer 6.x):

  • Valitse Työkalut/Tools - Internet-asetukset/Internet Options.
  • Valitse Yleiset/ General-välilehti.
  • Klikkaa Poista tiedostot/ Delete files -painiketta kohdasta Väliaikaiset tiedostot/ Temporary Internet files.
  • Hyväksy klikkaamalla OK.

Eri selainversioissa kuvatut toiminnat saattavat hieman poiketa toisistaan.

Maksunsaajaluettelo

Maksunsaajaluetteloon voi tallettaa 999 maksunsaajaa.

Miten toimin, jos unohdan kiinteän salasanan tai kadotan avainlukukortin?

Saadaksesi uuden kiinteän salasanan, sinun on käytävä konttorissa, koska turvallisuussyistä asiakas on tunnistettava. Uuden avainlukukortin saaminen vaatii myös käyntiä konttorissa.

Salasanani on lukossa. Mitä voin tehdä?

Kun Internet-pankkiin sisääkirjautuminen epäonnistuu riittävän monta kertaa, salasana lukitaan turvallisuussyistä. Lukittu salasana avataan omassa pankissa.

Mikä on Internet-pankin tekstiversio?

Tekstiversiossa ei käytetä kuvia eikä kehyksiä (frames), joten se on toiminnaltaan yksinkertaisempi ja joissakin tapauksissa nopeampi. Tekstiversion käyttö ei vaadi myöskään JavaScriptin sallimista. Erilaisissa (esimerkiksi salattuun SSL-yhteyteen liittyvissä) ongelmatilanteissa kannattaa ensin kokeilla tekstiversiota.

Voiko Internet-pankissa käyttää viivakoodinlukijaa?

Viivakoodinlukijaa voi käyttää Internet-pankissa. Pankkiviivakoodin standardi on 128 merkkityyppi C. Pankkiviivakoodissa esitetään vain numeerista tietoa, ei kirjaimia.

Voit siirtää viivakoodilla maksun tiedot Uusi maksu -lomakkeelle. Toiminnon käyttö vaatii JavaScriptin sallimista selaimessa sekä viivakoodinlukijan.

Kun kursori on Saajan tilinumero -kohdassa, klikkaa lomakkeella olevaa Lue viivakoodi -painiketta. Klikkaa sen jälkeen OK-painiketta, jolloin tiedot siirtyvät maksulomakkeelle. Saajan nimi -kenttä on täydennettävä.

Erityisiä ongelmia

Internet Exporer täyttää lomakekentät automaattisesti

Internet Explorer 6.x voi tallentaa lomakekenttiä ja salasanoja. Tämä ominaisuus voi ilmetä Internet-pankissa esimerkiksi siten, että selain täyttää sisäänkirjaussivulla käyttäjätunnus- ja salasanakentät valmiiksi käyttäjätunnusta kirjoitettaessa.

Mikäli html-lomakkeella Lähetä-painikkeen painamisen jälkeen selain kysyy, Haluatko Windowsin muistavan tämän salasanan…../ Do you want Windows to remember this password, so that you don't have to type it again the next time you visit this page?", vastataan tähän Ei/No.

Selaimen tallennusominaisuuksia muuttaminen

  • Valitse Työkalut/Tools - Internet-asetukset/Internet options - Sisältöön liittyvät asetukset/Content-välilehti.
  • Klikkaa Automaattinen täydennys/Autocomplete -painiketta ja ota ruksi pois kohdasta Lomakkeiden käyttäjätunnukset ja salasanat/User names and passwords on forms.

Virhe suojatussa kanavassa (Error in secure channel support)

Mikäli käytössäsi on Microsoft Internet Explorer 6.x tai uudempi selain saatat saada tämän virheilmoituksen.

Jos käytät välityspalvelinta (proxy), joka tukee HTTP 1.1 -protokollaa, voit koettaa poistaa virheen seuraavalla tavalla:

  • Valitse Työkalut/Tools (tai Näytä/View) – Internet-asetukset/Internet Options – Lisäasetukset/Advanced-välilehti.
  • Etsi kohta HTTP 1.1 –asetukset /HTTP 1.1 settings, jonka alla ovat kohdat Käytä http 1.1 -protokollaa/Use HTTP 1.1 ja Käytä http 1.1 –protokollaa välityspalvelinyhteyksien kautta/Use HTTP 1.1 through proxy connections.
  • Mikäli näitä kohtia ei ole valittu, valitse ne ja paina OK.
  • Sulje selain valitsemalla Tiedosto/File – Sulje/Close ja käynnistä se uudelleen.

Virhe voi myös poistua asentamalla selain uudelleen.

Mikäli käytössäsi on toinen selain (esimerkiksi Mozilla Firefox), kokeile yhteyttä sillä.

Lisätietoja löydät Microsoftin sivuilta, osoitteesta www.microsoft.com.

Sivua ei voi näyttää (The page cannot be displayed) -virhe

Virheilmoitus tulee Microsoft Internet Explorer 6.x -selaimesta.

  • Valitse Työkalut/Tools – Internet-asetukset/Internet Options – Lisäasetukset/Advanced-välilehti Etsi Suojaus/Security-kohdan alta Käytä TLS 1.0 –suojausta /Use TLS 1.0, ja ota siitä valinta pois
  • Klikkaa Käytä/Apply ja sen jälkeen OK.
  • Käynnistä selain uudelleen.

Lisätietoja selaimista ja sertifikaateista löytyy seuraavilta sivuilta:

Microsoft: www.microsoft.com

Selaimen versio selviää valitsemalla Ohje/Help - Tietoja Internet Explorerista/About Internet Explorer. Päivityksen voi tehdä Microsoftin kotisivuilta, www.microsoft.fi. Macintosh-käyttäjille on Microsoftin sivuilla oma Macintosh Download Center -sivunsa.

VeriSign, Inc.: http://www.verisign.com/

Internet-pankin SSL-yhteyden luonnissa on käytetty VeriSignin sertifikaattia. Lisätietoja saa VeriSignin kotisivuilta osoitteesta http://www.verisign.com/

Tuotteisiin liittyviä kysymyksiä

Mitä ovat rahastojen A- ja B-osuudet?

Rahastoissa voi valita joko tuotto- (A) tai kasvuosuuksia (B). A-osuuksille maksetaan osa rahaston mahdollisesta voitosta tuottona vuosittain, kun taas B-osuuksilla koko voitto jää rahastoon ja se sisältyy rahasto-osuuden arvonnousuun.

Mitä tarkoittavat lainojen lyhentämisessä annuiteetti, tasalyhennys sekä tasaerä?

Annuiteetti
Annuiteetti tarkoittaa sitä, että lainan maksuerä muuttuu vain koronmuutoksen yhteydessä. Jos korko nousee, maksuerä suurenee, jos korko laskee, maksuerä pienenee. Laina-aika pysyy muuttumattomana.

Tasalyhennys
Tasalyhennyksessä lyhennys on aina yhtä suuri. Korkojen osuus pienenee joka kuukausi. Maksuerä on siis laina-ajan alussa suurempi, mutta laina-aika pysyy muuttumattomana.

Tasaerä
Tasaerä tarkoittaa sitä, että maksat koko laina-ajan samansuuruista maksuerää. Jos lainan korko nousee, laina-aika pitenee, ja jos korko laskee, laina-aika lyhenee.

Mitä tarkoittaa Verified by Visa?

Verified by Visa (VbV) tarkoittaa Visa- ja Visa Electron -korteilla tehtäviä turvallisia ostoksia verkkokaupoissa, joissa on Verified by Visa -logo. Tämä merkitsee kortinhaltijan kannalta maksutapaa, jossa kortin tiedot eivät paljastu ulkopuolisille siitä huolimatta, että verkkokaupassa asioiva asiakas itse syöttää korttinsa tiedot.

Lisäksi kaupan osapuolet tunnistetaan vahvasti. Kortinhaltijan osalta se tapahtuu Sp/Pop/Aktia-tunnistuspalvelun avulla. Siinä kortinhaltija syöttää Internet-pankin käyttäjätunnuksen, salasanan sekä pyydetyn avainlukukortin numeron. Kauppapaikka tekee Visa Electron -kortilla aina myös katevarmennuksen tililtä.

Mitä tehdä, jos Verified by Visa ostos epäonnistuu?

Verified by Visa -palvelussa on joskus tapahtunut niin, että tunnistusvaiheesta palattaessa ostopaikan sivuille tapahtuu katkos ja osto estyy. Virheilmoitus saattaa viitata kolmansien osapuolten evästeisiin (cookies). Syynä voi olla selaimen evästeitä koskeva asetus, jota tulee laskea. Laskemisesta ei ole tietoturvahaittaa asiakkaan koneelle.

Internet Explorer -selaimella (VbV) toimitaan seuraavasti:

  • Valitse selaimelta Työkalut/Tools 
  • Valitse alinna oleva vaihtoehto: Internet Asetukset/Internet Options.
  • Klikkaa Asetuksista välilehteä Suojaus/Privacy ja sieltä asetetaan päälle vaihtoehto Pieni/Low ja klikkaa OK.

Firefox-selaimella valitse: Työkalut - Asetukset ja sieltä Tietosuoja. Valitse kohta: ’Sivustot voivat antaa evästeitä.’ ja klikkaa OK.

 

Tervetuloa Säästöpankin kotisivuille

Olet Säästöpankkiryhmän yhteisillä sivuilla. Jos haluat tutustua paikallisen Säästöpankkisi sivuihin, valitse vetovalikosta oman paikkakuntasi konttori ja paina OK.

muista valinta

Kirjaudu verkkopankkiin

Käyttäjätunnus
Salasana