• Betalningsmottagar verifieringstjänst

    När du gör en betalning verifierar tjänsten automatiskt de uppgifter du angett och meddelar dig innan du godkänner betalningen om uppgifterna överensstämmer med kontoinnehavaren i mottagarens bank.

Sparbankens varumärke bild.

Vad är betalningsmottagar verifieringstjänst?

Betalningsmottagar verifieringstjänsten ökar säkerheten vid betalningar genom att kontrollera om mottagarens kontonummer och namn stämmer överens med den verkliga kontoinnehavaren. När du gör en betalning verifierar tjänsten automatiskt de uppgifter du angett och meddelar dig innan du godkänner betalningen om uppgifterna överensstämmer med kontoinnehavaren i mottagarens bank.

Tjänsten är kostnadsfri och aktiveras automatiskt i nätbanken och Sparbank Mobil. I början verifieras endast en del av betalningarna, och tjänsten utökas stegvis för att omfatta fler betalningar. Verifieringstjänsten gäller traditionella SEPA-gireringar samt SEPA-expressbetalningar i euro som görs till Finland eller andra euroländer.

Det är bra för företag att vid fakturering använda samma namn som finns registrerat som kontoinnehavare i bankens kunduppgifter. Tjänsten kommer senare att utvidgas till att omfatta även Web Services-kanalen som används av företag.

Tjänsten förbättrar betalningssäkerheten

Syftet med tjänsten är att minska felaktiga betalningar och förhindra bedrägerier där kunden luras att skicka pengar till fel mottagare. Verifieringsfunktionen hjälper till att säkerställa att mottagaren verkligen är kontoinnehavaren.

Enligt EU:s förordning om omedelbara betalningar måste alla betaltjänstleverantörer kontrollera med mottagarens bank om de uppgifter som betalaren angett stämmer överens med bankens uppgifter.

Vilka typer av svar ger betalningsmottagar verifieringstjänsten?

När du gör en betalning får du ett meddelande om huruvida det namn och kontonummer du angett överensstämmer med den verkliga kontoinnehavaren. Uppgifterna kontrolleras alltid innan betalningen godkänns eller bekräftas. Du kan få följande typer av meddelanden:

Varning för bedrägerier när du kontrollerar mottagarens uppgifter

Var försiktig om uppgifterna inte överensstämmer med kontoinnehavaren eller om de inte kunde verifieras. Var också försiktig med information du får via meddelanden eller telefonsamtal, även om de verkar komma från mottagaren.

Ett säkrare sätt att kontrollera uppgifterna är att själv ringa via ett välkänt telefonnummer till personen, eller att söka företagets officiella kontaktuppgifter på dess webbplats. Skriv då in adressen direkt i webbläsarens adressfält. Undvik att klicka på länkar i sökmotorer eller meddelanden, eftersom de kan leda till falska sidor med felaktiga kontaktuppgifter.

Läs också våra instruktioner om säker användning och hur du skyddar dig mot bedrägerier.

Vanliga frågor om betalningsmottagar verifieringstjänsten