Kundkontroll – varför frågar banken?
I Sparbanken ställer vi ett stort antal frågor - inte bara för att lagen kräver det, utan också för att vi vill förstå våra kunders livssituation. Vi ställer frågor i början av kundrelationen och med regelbundna mellanrum under kundrelationen. Frågor ställs alltid över säkra anslutningar.
Se också: Finansinspektionen - Kundidentifiering
Utan kundkontrollen förutsätter att vi inhämtar tillräckliga och ändamålsenliga uppgifter om arten och omfattningen av våra kunders affärsverksamhet.
För att känna kunden ska banken också utreda huruvida kunden är i en politiskt utsatt ställning.
Politiskt utsatt ställning innebär att personen själv eller en familjemedlem eller nära bolagspartner har eller under det senaste året har haft ett betydande offentligt uppdrag i Finland eller i någon annan stat.
Tidigare brukade kunderna besöka banken oftare, och då lärde tjänstemännen och kunderna känna varandra. Till följd av webbtjänsternas och de nya verksamhetsmetodernas utveckling besöker kunderna banken mer sällan, och då uppstår det inte alltid en likadan relation. Även lagstiftningen har skärpts. Banken ska fortsättningsvis ändå identifiera och känna sina kunder.
Banken ska alltså försäkra sig om ett den känner kundens identitet. Det kallas att verifiera identiteten och för det godkänns endast identitetshandlingar med foto som beviljats av en myndighet. Verifieringen är alltid också i kundens intresse. Därför lagras en kopia av eller uppgifterna i verifieringshandlingen i bankens system.
Vid sidan av verifiering av kundens identitet innebär detta att banken ska ha tillräckliga uppgifter om kundens ekonomiska situation och eventuella affärsverksamhet och om syftet med användningen av banktjänsterna. Därför ställer banken frågor bland annat om de medel som kommer och avgår från kontot, om medlens ursprung och användning samt om eventuella utlandsbetalningar och deras belopp.
Om Sparbanken inte får tillräckliga uppgifter om kundkontroll är banken enligt lag t.o.m. skyldig att vägra etablera eller fortsätta en kundrelation eller sköta ett uppdrag.
Därför ställer vi dig frågor både när du blir kund hos oss och efter det, när du uträttar ärenden på ett kontor, i nätbanken eller per telefon. Uppgifterna behandlas konfidentiellt i enlighet med föreskrifterna om banksekretess i Finland.
Vi ber dig kontrollera och uppdatera dina uppgifter regelbundet i nätbanken eller mobilbanken. Kom ihåg att till sist bekräfta uppgifterna med dina bankkoder, också om inga ändringar har skett i dem.
En krypterad förbindelse är ett tryggt och enkelt sätt att lämna uppgifter. I nätbanken kan du kontrollera att webbplatsen är säker och SSL-skyddad genom att klicka på ikonen med låset upptill eller nedtill i webbläsaren.
Vi vill ännu påminna om att vi aldrig frågar efter personliga bankkoder, kortuppgifter eller personbeteckningar per e-post eller per telefon.
Förvara och använd dina bankkoder omsorgsfullt. Bankkoderna är alltid personliga. Därtill är det bra att säkerställa att den utrustning du använder är skyddad, att antivirusprogrammen har uppdaterats och att brandväggen fungerar.
Varför frågar banken efter kunduppgifter via nätbanken och mobilbanken?
Lagstiftningen förpliktar bankerna att känna sina kunder. För att det ska vara så enkelt och smidigt för kunderna att uppdatera sina uppgifter ställer vi frågor också i självbetjäningskanalerna.
Av vem frågar vi uppgifter i nätbanken och mobilbanken?
Vi ställer frågor regelbundet till alla kunder som använder nätbanken och mobilbanken.
Om de uppgifter som jag har gett ändras, måste jag fylla i förfrågan på nytt?
Du kan själv uppdatera ändrade uppgifter i nätbanken eller mobilbanken. Vi uppdaterar uppgifter också i samband med att du besöker kontoret.
Med internationella finansiella sanktioner avses frysning av tillgångarna eller andra ekonomiska resurser av de instanser som är föremål för sanktioner. Med dem bemöter man olika situationer som hotar internationell fred och säkerhet, inklusive terrorism.
Sanktioner följs upp i anslutning till Sparbankens kundrelationer och betalningsförmedling. Sanktionerna kan gälla en namngiven stat samt personer och samfund som anses vara ansvariga för sådan verksamhet som motarbetas genom sanktionerna. Sparbanken följer och iakttar i sin verksamhet EU:s och FN:s sanktioner och särskilt i betalningarna de sanktioner som OFAC-myndigheten i USA följer.