Du kan själv öppna låsta bankkoder och appen Sparbanken Identifiering
Låstes dina bankkoder för att du angav fel lösenord? Eller har du glömt din fyrsiffriga PIN-kod till Sparbanken Identifiering? Med hjälp av öppningstjänsten för låsta bankkoder kan du i fortsättningen själv låsa upp dina bankkoder. Du kommer också vidare i din nätbank med att på nytt öppna Sparbanken Identifiering.

Så här tar du i bruk tjänsten för att öppna låsta koder
- Logga in på nätbanken med dina bankkoder.
- Klicka på länken ”Öppna låsta bankkoder” i menyn under ditt namn.
- Ange ditt mobilnummer och den begärda säkerhetskoden och klicka sedan på Bekräfta.
- Du får ett sms om registreringen av tjänsten till det mobilnummer du angav.
- Mata in säkerhetskoden i textmeddelandet på den plats som anges i nätbanken och klicka på Bekräfta.
- Slutligen får du ett meddelande om lyckad registrering i nätbanken och tjänsten för att öppna bankkoderna är tillgänglig när du behöver den.
Så här använder du tjänsten för upplåsning av låsta bankkoder
Om du har aktiverat tjänsten för upplåsning av låsta bankkoder, låses din nätbank efter fem felaktiga lösenordsförsök. Då visas meddelandet: ”Dina nätbankskoder har låsts. Du kan låsa upp dem här.” på inloggningssidan.
- Klicka på länken ”Du kan låsa upp dem här” och följ anvisningarna på skärmen.
- För att låsa upp behöver du ditt person- eller FO-nummer, ditt användar-ID för bankkoderna, en kod som skickas till din mobiltelefon och rätt säkerhetskod från ditt nyckeltalskort i pappersformat.
- Välj sedan ”Logga in i nätbanken här”. Obs! Även om du redan kan logga in i mobilbanken, byt ändå lösenordet i nätbanken med hjälp av nyckeltalskortet. På så sätt säkerställer du att alla tjänster fungerar smidigt.
- På den öppnade sidan väljer du fliken Med nyckeltalskort.
- Skriv in ditt användar-ID och som lösenord den säkerhetskod som motsvarar talet 01 på nyckeltalskortet.
- Därefter ombeds du bekräfta inloggningen och du blir vidarebefordrad till sidan för lösenordsbyte. Hoppa inte över detta steg – annars kan det påverka dina tjänster.
- Ange ett nytt lösenord (6–8 tecken). När det är gjort kan du använda nätbanken som vanligt.
- Om du har Sparbanken Mobil och/eller Sparbanken Identifiering -appen kan du nu fortsätta använda dem som vanligt.
Om anvisningen inte löste ditt problem kan du här se det snabbaste och enklaste sättet för dig att gå vidare.
Bankkoderna är låsta på grund av fel säkerhetskod från nyckeltalskortet
Kolla här vilket som är det snabbaste och enklaste sättet för dig att gå vidare.
PIN-koden till Sparbanken Identifiering -appen är glömd
Om du inte kommer ihåg din PIN-kod kan du skapa en ny användarprofil i Sparbanken Identifiering -appen.
- Välj inställningar (tre streck) i Sparbanken Identifiering -appen.
- Lägg till en användarprofil och följ anvisningarna i appen.
Ett annat alternativ är att ta bort appen helt och ladda ner den på nytt till din enhet. Då uppmanas du att skapa en ny profil. Om du redan har 3 användarprofiler måste du ta bort en av dem i nätbanken.
- Logga in i nätbanken genom att välja fliken Med nyckeltalskort
- Logga in med användar-ID, lösenord, säkerhetskod från nyckeltalskortet, bekräftelsekod som du får via sms. OBS! Kontrollera ID-numret i sms-bekräftelsen så att det motsvarar den transaktion du gör.
- Välj ditt namn.
- Gå till avsnittet Inställningar för Identifieringsappen, där du kan ta bort en användarprofil genom att klicka på papperskorgsikonen.
- Borttagningen av profilen måste bekräftas med en säkerhetskod från nyckeltalskortet i pappersformat.
Om anvisningen inte hjälpte kan du här det snabbaste och enklaste sättet för dig att gå vidare.
Sparbanken Identifiering -appen är låst
Så låser du upp appen
Ibland kan Sparbanken Identifiering -appen låsas för din säkerhet – till exempel om du flera gånger har matat in fel PIN-kod.
Om du ser meddelandet ”Din identifieringsapp är låst” eller ”Enheten har inaktiverats” i appen, kan du låsa upp den i nät- eller mobilbanken med följande steg. Vid behov får du hjälp av vår kundtjänst.
- Logga in i nät- eller mobilbanken.
- Välj ditt namn (uppe i högra hörnet i nätbanken eller under Profil i mobilbanken).
- Gå till inställningarna för Identifieringsappen.
- Välj den enhet du vill låsa upp från listan.
- Följ anvisningarna för att låsa upp enheten.
Om anvisningen inte hjälpte kan du här det snabbaste och enklaste sättet för dig att gå vidare.
Appen Sparbanken Identifiering meddelar att ”Användning lyckas inte…”
Identifieringsappen visar meddelandet: "Använding misslyckas. Problemet kan vara:
Identifieringsappen är inställd på låst. Du kan låsa upp den i nätbanksinställningarna.
Eller
Användarprofil inaktiverad. Återaktivera identifieringsapplikationen. Kontakta vår kundtjänst vid behov.”
Troligtvis är det frågan om att du inte har använt appen på ett tag och meddelanden om viktiga uppdateringar inte har nått dig. I den här situationen är det bäst att ta identifieringsappen i bruk på nytt av säkerhetsskäl. Anvisningar för att ta appen i bruk finns här.
Förhoppningsvis kommer du vidare med våra instruktioner.