• Håll ditt företags uppgifter uppdaterade

    Bankerna har en lagstadgad skyldighet att känna sina kunder. För att du ska ha oavbruten tillgång till våra tjänster behöver vi ha tillräcklig och aktuell information om ditt företag. Kunduppgifterna måste uppdateras regelbundet och varje gång det sker en ändring.

Sparbankens varumärke bild.

 

Så uppdaterar du företagets uppgifter

  • Företagets information uppdateras via en separat elektronisk signaturtjänst. Tjänsten tillhandahålls av vår samarbetspartner Signom Oy.
  • För att uppdatera företagets uppgifter måste du vara registrerad som företagets representant i företagets handelsregister.
  • Du kommer till tjänsten via denna länk.
  • Fyll i företagets uppgifter.
  • Kontrollera uppgifterna och bekräfta dem med en elektronisk signatur. För en elektronisk signatur behöver du personliga bankkoder som beviljats av en bank som är verksam i Finland.

När ska jag uppdatera uppgifterna?

  • När företagets uppgifter ändras
  • När du får en påminnelse från oss om att dina kunduppgifter måste uppdateras. Då ska uppgifterna bekräftas som aktuella, även om det inte har skett några ändringar.

Om kunduppgifterna inte uppdateras trots en påminnelse kan nät- och mobilbanken tillfälligt spärras tills uppgifterna har uppdaterats. Detta grundar sig på bankens lagstadgade skyldighet att känna sina kunder. Vi kommer att påminna dig om att uppdatera dina kunduppgifter i god tid innan användningen av tjänsterna eventuellt avbryts.

Vika uppgifter ber vi om?

Vi ber om ditt företags kunduppgifter, som vi behöver för att känna våra kunder på det sätt som lagen kräver. Sådana uppgifter är bland annat:

  • företagets nyckelpersoner och kontaktuppgifter
  • beskrivning av affärsverksamheten
  • företagets ekonomiska nyckeltal
  • personalantal
  • betalningsrörelseuppgifter
  • beskattningsuppgifter
  • information om företagets ägare och förmånstagare
  • är någon av företagets verkliga förmånstagare eller deras familjemedlemmar eller samarbetspartner i en politiskt inflytelserik ställning

Varför ber banken om företagets uppgifter?

Banken har en lagstadgad skyldighet att känna sina kunder. För att säkerställa säkerheten för företagets skötsel av bankärenden är det viktigt att företagets kunduppgifter uppdateras varje gång det sker en ändring. Genom att känna till de vanliga behoven för skötseln av dina bankärenden väl kan vi bättre förebygga försök till missbruk. Uppdaterade uppgifter hjälper oss också att bättre betjäna ditt företag.

Om Sparbanken inte får tillräckliga uppgifter som rör kundkännedom är banken till och med skyldig enligt lag att vägra att öppna eller fortsätta en kundrelation eller sköta kundens uppdrag. Uppdateringen av kunduppgifter sker alltid via krypterade och säkra anslutningar. 

 

LÄS MER OM KUNDKÄNNEDOM