Inköp på nätet

Med Sparbankens kort handlar du bekvämt och tryggt också i nätbutiker. Verified by Visa/Visa Secure-tjänsten säkrar dina betalningar. Tjänsten kontrollerar att såväl köpmannen som kortinnehavaren är rätt parter i köpet, att betalningen hålls oförändrad samt att kortuppgifterna förmedlas säkert.

Så här fungerar Verified by Visa/Visa Secure

När du har valt produkt och godkänt köpesumman i nätbutiken, ange följande på betalningssidan:

  • kortnumret
    på ett kombinationskort är Credit-numret på framsidan och Debit-numret i nedre kanten av baksidan
  • kortets giltighetstid
    visas på framsidan av kortet
  • kortets säkerhetskod (CVV) de tre siffrorna på namnteckningspanelen på baksidan av kortet
    på ett kombinationskort är CVV-koden för Credit-egenskapen de tre siffrorna intill namnteckningspanelen, motsvarande kod för Debit-egenskapen finns i nedre kanten av baksidan, intill Debit-kortnumret

Därefter öppnas alltid sidan Verified by Visa/Visa Secure som är en tjänst som skyddar kortbetalningen. Härifrån går du vidare till Sparbankens identifieringstjänst för att bekräfta köpet antingen med Sparbankens identifieringsapp eller med nyckeltalskortet.

Stark autentisering medför ändringar i nätinköpen

Från och med början av 2021 förutsätts stark autentisering av konsumenten nästan alltid vid betalning av inköp på nätet med Credit- eller Debit-kort. Syftet med stark autentisering är att göra kortbetalningarna säkrare och förbättra konsumentskyddet.     

Kort är det prioriterade och säkraste sättet att betala nätinköp. En kund som betalat sina nätinköp med kort kan till exempel kräva tillbaka pengarna senare via den bank som utfärdat kortet, om de beställda varorna eller tjänsterna inte syns till.

Vad ska jag göra om en betalning i en nätbutik misslyckas?   

De systemförändringar som krävs för säker identifiering kan leda till situationer där identifieringen misslyckas när man gör inköp på nätet. Om identifieringen misslyckas kan det bero på systemförändringar som säljaren eller banken gjort. Nedan ges anvisningar för hur du kan lösa eventuella problem som uppstår när du gör inköp på nätet.

  • Kontrollera först att ditt konto/kort har tillräcklig täckning (dvs. tillräckliga tillgängliga medel) för köpet och att du har tillåtit inköp på nätet med ditt kort. Du kan enkelt kontrollera detta i din nät- eller mobilbank. Kontrollera också att du har angett kortets giltighetstid och säkerhetskoden på baksidan av kortet (CCV) korrekt. Vi rekommenderar att du använder webbläsaren Google Chrome eller Microsoft Edge när du handlar via nätet. 
  • I många nätbutiker finns också andra betalningssätt som du kan koppla till ditt Sparbanken-kort och som fungerar oberoende av vilken webbläsare du använder. Finländska nätbutiker kan exempelvis använda MobilePay, och utländska kan använda PayPal. I finländska nätbutiker finns vanligen också nätbetalning (en så kallad betalningsknapp) som betalningsalternativ.
  • Om du endast har webbläsaren Safari och inte vill använda andra betalningssätt kan det hjälpa att tillfälligt ändra webbläsarens datasäkerhetsinställningar. Observera dock att du direkt efter betalningen ska återställa inställningarna, så att ditt integritets- och dataskydd inte äventyras.

 

Närmare anvisningar för de ändringar som krävs i Safari finns här.

Om ovan nämnda anvisningar inte är till hjälp kan du kontakta vår kundtjänst via nätbanksmeddelande, via chatten på webbplatsen eller per telefon på 010 773 6777* (vardagar kl. 8–20).  

 
...