Säästöpankki Mobiilin saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee palvelua Säästöpankki Mobiili -sovellus, ja se on päivitetty 27.11.2025. Palvelua koskee laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta. Laissa edellytetään, että julkisten verkkopalvelujen on oltava saavutettavia.

Palvelun saavutettavuuden on arvioinut ulkopuolinen asiantuntijaorganisaatio.

Palvelun saavutettavuuden tila

Palvelu täyttää osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1 ja 2.2). Palvelussa on saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu tarkemmin alempana.

Saavutettavuuspuutteet

Palvelu ei ole kaikilta osin saavutettava. Alla on lueteltu sisällöt ja toiminnot, joiden saavutettavuudessa on puutteita.

  • Arki-näkymän Muokkaa-toiminnossa elementtien järjestystä ei voi muuttaa ruudunlukijaa käyttäen. (WCAG 2.1.3, 2.5.7)
  • Graafien sisältöön ei pääse käsiksi apuvälineillä eli ruudunlukijalla tai näppäimistöllä. (WCAG 2.1.1, 1.3.2)
  • Sovelluksen yläosaan tulevista ilmoituksista tai palautteista (esim. kopioinnista tai virheilmoituksista) ei aina kerrota ruudunlukijakäyttäjälle. (WCAG 4.1.3)
  • Kohdistuksen hallinnassa on puutteita useissa näkymissä. Tästä johtuen ruudunlukijakäyttäjä ei saa aina palautetta näkymissä tapahtuvista muutoksista. (WCAG 1.3.2, 2.4.3)
  • Odota hetki -ilmoituksesta, joka viestii näkymän latautumisesta, ei joissain tapauksissa kerrota ruudunlukijakäyttäjälle. (WCAG 4.1.3)
  • Chat-toiminnallisuudessa uusista viesteistä ei kerrota ruudunlukijakäyttäjälle. (WCAG 4.1.3)
  • Päävalikon valittu välilehti on merkitty visuaalisesti ei-valitusta värejä käyttäen, mutta värien välinen kontrasti ei ole riittävä. (WCAG 1.4.1)
  • E-laskujen näköislaskujen osalta Säästöpankki Mobiili näyttää kolmansien osapuolien tuottamaa sisältöä, eikä voi taata niiden saavutettavuutta.
  • Kaikki palvelun sisältämät PDF-tiedostot eivät ole saavutettavia. Pyrimme muuttamaan 23.9.2018 jälkeen julkaistut PDF-tiedostot saavutettaviksi mahdollisimman pian.

Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi

Olemme sitoutuneet palveluiden saavutettavuuden parantamiseen. 

Saavutettavuuspuutteesta kertominen Säästöpankille

Havaitsitko palvelussa saavutettavuuspuutteen? Voit kertoa siitä meille lähettämällä sähköpostia osoitteeseen saavutettavuus@saastopankki.fi.

Mitä tarkemmin kerrot puutteesta, sitä sujuvammin voimme sitä lähteä ratkaisemaan.

  • Milloin havaitsit ongelman (päivämäärä ja kellonaika)?
  • Mitä yritit tehdä ja miten pitkälle pääsit, ennen kuin ongelma esiintyi?
  • Näyttääkö palvelu jonkin virheilmoituksen? Yritä kuvailla virheilmoitusta kirjoittamalla.
  • Käytitkö palvelua henkilö- vai yritysasiakkaana?

Turvallisuussyistä ethän lisää henkilö- tai yrityskohtaisia tietoja, kuten henkilötunnusta, y-tunnusta, tilinumeroa tai korttinumeroa palautteeseen.

Vastauksessa voi mennä 14 päivää. Kiitos palautteestasi jo etukäteen!

Saavutettavuuspuutteesta kertominen viranomaiselle

Jos et ole tyytyväinen vastaukseen tai et saa Säästöpankista vastausta ollenkaan, voit tehdä aiheesta ilmoituksen valvovalle viranomaiselle.

Viranomaisen yhteystiedot

Viranomaisena toimii 1.1.2025 alkaen Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö

www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@traficom.fi
puhelinnumero vaihde 029 534 5000