Usein kysyttyä Säästöpankki Tunnistus -sovelluksesta
Täältä löydät apua tunnistautumiseen: kokosimme usein kysytyt kysymykset yhteen paikkaan. HUOM: säilytäthän jatkossakin myös paperisen avaintunnuskortin - tarvitset sitä esimerkiksi puhelimen vaihdon yhteydessä.
Puhelimen vaihto
HUOM! Noudata näitä ohjeita tarkasti, jos olet jo käyttänyt tunnistussovellusta aikaisemmin ja haluat ottaa sovelluksen käyttöön uudella älylaitteella, esimerkiksi uudella puhelimella.
Ennen käyttöönottoa varmista, että sinulla on käytössäsi:
- matkapuhelin, joka on yhteydessä matkapuhelinverkkoon
- verkkopankin käyttäjätunnus, salasana ja paperinen avaintunnuskortti. Jos olet kadottanut paperisen avaintunnuskortin, voit hakea uuden Säästöpankin konttorista henkilöllisyystodistuksella tai tilata sen laittamalla viestiä pankkiin verkko- tai mobiilipankin kautta.
- lisäksi sinulla tulee olla käytössäsi tekstiviestivahvistuspalvelu. Sen saat käyttöösi verkkopankissa oman nimen alta kohdasta Ota käyttöön lisävahvistaminen tekstiviestillä.
Huomioithan, että Säästöpankki Tunnistus -sovelluksella voi olla maksimissaan kolme käyttäjäprofiilia eli sen voi liittää kolmeen eri älylaitteeseen. Voit tarkistaa käyttäjäprofiiliesi määrän verkkopankissa kohdasta, jossa on oma nimesi (näytön yläreunassa) ja valitsemalla sen alta ”Tunnistussovelluksen asetukset”. Jos käyttäjäprofiilien määrä on enemmän kuin kolme, poista tarpeettomat profiilit (muun muassa vanhat puhelimet) klikkaamalla roskakori-symbolia kyseisen käyttäjäprofiilin perässä.
- Asenna tunnistussovellus puhelimellesi.
1. Löydät sovelluksen Apple App Storesta ja Googlen Play Kaupasta hakusanalla ”Säästöpankki Tunnistus”.
2. Asenna sovellus ja avaa se. - Kun olet ladannut sovelluksen, aloita sovelluksen käyttöönotto puhelimellasi:
1. Syötä tunnistussovellukseen verkkopankkisi käyttäjätunnus ja salasana sekä paperisen avaintunnuskortin turvaluku.
2. Saat puhelimeesi tekstiviestin, jossa on tunnistussovelluksen käyttöönotossa tarvittava vahvistuskoodi. Syötä vahvistuskoodi tunnistussovellukseen ja paina ”Jatka”.
3. Määritä tunnistussovelluksellesi oma henkilökohtainen nelinumeroinen PIN-koodi sekä anna tunnistussovelluksen käyttäjäprofiilille nimi.
Huom! Älä koskaan kerro PIN-koodia kenellekään, älä myöskään tallenna sitä puhelimeen tai kirjoita sitä muistilapulle.
4. Saat tekstiviesti-ilmoituksen tunnistussovelluksen käyttöönotosta. - Tunnistussovellus on nyt käytettävissäsi.
Mikäli tunnistussovelluksen käytössä tulee ongelmia, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme.
Ja muistahan edelleen säilyttää paperisen avaintunnuskorttisi turvallisessa paikassa!
Tällä hetkellä Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen voi liittää kolmeen eri mobiililaitteeseen. Siksi sinun kannattaa poistaa tarpeettomat ja vanhat laitteet tunnistussovelluksesta.
Tarpeettomat laitteet ja niihin liitetyt käyttäjäprofiilit (mm. vanhat puhelimet) voit poistaa seuraavasti:
- Kirjaudu verkkopankkiin ja siirry Oma nimi -kohtaan (näytöllä oikea yläkulma)
- Tunnistussovelluksen asetukset -osiosta voit poistaa tarpeettomat tunnistussovelluksen käyttäjäprofiilit klikkaamalla profiilin perässä olevaa roskakori-symbolia.
Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen käyttöönotto
Tunnistussovelluksen otat helposti käyttöön älypuhelimellasi. Tarvitset käyttöönottoon älypuhelimen, Säästöpankin pankkitunnukset paperisen avaintunnuskortin sekä tekstiviestivahvistuspalvelun.
Tunnistussovelluksen käyttöönotto ensimmäistä kertaa:
HUOM! Noudata ohjeita tarkasti kohta kohdalta edeten. Näin varmistat, että käyttöönotto onnistuu.
2. Aloita tunnistussovelluksen käyttöönotto
- Syötä sovellukseen verkkopankkisi käyttäjätunnus ja salasana. Salasana on 6-8 merkkiä pitkä, jonka olet luonut itse verkkopankkiisi.
- Syötä sovelluksessa pyydetty paperisen avaintunnuskortin turvaluku
- Saat puhelimeesi viestin tekstiviestivahvistuksesta. Viestissä on tunnistussovelluksen käyttöönotossa tarvitsemasi vahvistuskoodi. Syötä se tunnistussovellukseen.
- Määritä tunnistussovelluksellesi oma henkilökohtainen nelinumeroinen PIN-koodi (älä kerro sitä kenellekään äläkä tallenna tai kirjoita sitä mihinkään) sekä anna tunnistussovelluksen käyttäjäprofiilille nimi.
- Seuraavaksi saat tunnistussovelluksen käyttöönottoa koskevan ilmoituksen tekstiviestivahvistuksena.
3. Tunnistussovellus on nyt käytettävissä.
Tunnistussovelluksen käyttöönotto puhelimen vaihdon yhteydessä
HUOM! Noudata näitä ohjeita tarkasti, jos olet jo käyttänyt tunnistussovellusta aikaisemmin ja haluat ottaa sovelluksen käyttöön uudella älylaitteella, esimerkiksi uudella puhelimella.
Ennen käyttöönottoa varmista, että sinulla on käytössäsi:
- matkapuhelin, joka on yhteydessä matkapuhelinverkkoon
- verkkopankin käyttäjätunnus, salasana ja paperinen avaintunnuskortti. Jos olet kadottanut paperisen avaintunnuskortin, voit hakea uuden Säästöpankin konttorista henkilöllisyystodistuksella tai tilata sen laittamalla viestiä pankkiin verkko- tai mobiilipankin kautta.
- lisäksi sinulla tulee olla käytössäsi tekstiviestivahvistuspalvelu. Sen saat käyttöösi verkkopankissa oman nimen alta kohdasta Ota käyttöön lisävahvistaminen tekstiviestillä.
Huomioithan, että Säästöpankki Tunnistus -sovelluksella voi olla maksimissaan kolme käyttäjäprofiilia eli sen voi liittää kolmeen eri älylaitteeseen. Voit tarkistaa käyttäjäprofiiliesi määrän verkkopankissa kohdasta, jossa on oma nimesi (näytön yläreunassa) ja valitsemalla sen alta ”Tunnistussovelluksen asetukset”. Jos käyttäjäprofiilien määrä on enemmän kuin kolme, poista tarpeettomat profiilit (muun muassa vanhat puhelimet) klikkaamalla roskakori-symbolia kyseisen käyttäjäprofiilin perässä.
- Asenna tunnistussovellus puhelimellesi.
1. Löydät sovelluksen Apple App Storesta ja Googlen Play Kaupasta hakusanalla ”Säästöpankki Tunnistus”.
2. Asenna sovellus ja avaa se. - Kun olet ladannut sovelluksen, aloita sovelluksen käyttöönotto puhelimellasi:
1. Syötä tunnistussovellukseen verkkopankkisi käyttäjätunnus ja salasana sekä paperisen avaintunnuskortin turvaluku.
2. Saat puhelimeesi tekstiviestin, jossa on tunnistussovelluksen käyttöönotossa tarvittava vahvistuskoodi. Syötä vahvistuskoodi tunnistussovellukseen ja paina ”Jatka”.
3. Määritä tunnistussovelluksellesi oma henkilökohtainen nelinumeroinen PIN-koodi sekä anna tunnistussovelluksen käyttäjäprofiilille nimi.
Huom! Älä koskaan kerro PIN-koodia kenellekään, älä myöskään tallenna sitä puhelimeen tai kirjoita sitä muistilapulle.
4. Saat tekstiviesti-ilmoituksen tunnistussovelluksen käyttöönotosta. - Tunnistussovellus on nyt käytettävissäsi.
Mikäli tunnistussovelluksen käytössä tulee ongelmia, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme.
Ja muistahan edelleen säilyttää paperisen avaintunnuskorttisi turvallisessa paikassa!
Kyllä, avaintunnuskorttisi on edelleen käytettävissäsi kirjautuessasi Säästöpankin verkkopankkiin. Tarvitset verkkopankkiin kirjautumiseen paperisen avaintunnuskortin lisäksi lisävahvistuksen tekstiviestillä.
Säästöpankki mobiilipankkiin kirjautuminen on mahdollista vain tunnistussovelluksella. Muistathan, että voit saman istunnon aikana käyttää vain yhtä tunnistusvälinettä. Eli jos kirjaudut verkkopankkiin Säästöpankki Tunnistus -sovelluksella, et voi tällä kirjautumiskerralla käyttää paperista avaintunnuskorttia pankkitapahtumiesi vahvistamiseen.
Muut käyttöongelmat
Jos asioit pöytäkoneellasi:
Kun pöytäkoneen näytöllä näkyy Odotetaan vahvistusta / Väntar på bekräftelse -teksti, avaa Säästöpankki Tunnistus -sovellus älypuhelimestasi. Meneillään olevan tunnistautumisen voit hyväksyä painamalla vihreää "Vahvista kirjautuminen" –painiketta ja syöttämällä 4-numeroisen PIN-koodin. Jatka tämän jälkeen asiointia pöytäkoneella normaalisti.
Jos asioit älypuhelimellasi:
Kun älypuhelimesi näytöllä näkyy Odotetaan vahvistusta / Väntar på bekräftelse -teksti, avaa myös Säästöpankki Tunnistus -sovellus älypuhelimestasi. Hyväksy tunnistautuminen painamalla vihreää "Vahvista kirjautuminen" -painiketta sovelluksessa ja syötä 4-numeroinen PIN-koodisi. Siirry tämän jälkeen takaisin meneillään olevaan kirjautumiseen ja jatka asiointia.
Vaikuttaisi siltä, että tunnistussovelluksessa on tilapäinen häiriö. Sulje tunnistussovellus ja myös älylaitteen välilehdet, niin sovellus poistuu laitteesi välimuistista. Yritä hetken päästä uudelleen.
Käytössäsi voi myös olla vanhentunut versio tunnistussovelluksesta. Varmista, että käytössäsi on uusin versio Säästöpankki Tunnistus -sovelluksesta.
Jos syötät 5 kertaa PIN-koodin väärin, tulee tunnistussovelluksessa ilmoitus: "Laite poistettu käytöstä". Tämän jälkeen saat ilmoituksen: "Jos haluat jatkaa sovelluksen käyttämistä, kirjaudu uudelleen pankkitunnuksillasi."
Jos haluat jatkaa Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen käyttöä, tulee sinun toimia seuraavasti:
- Kirjautumalla verkkopankkiin käyttäjätunnuksella, salasanalla, avaintunnuskortin turvaluvulla ja tekstiviestitse saamallasi vahvistuskoodilla. HUOM! Tarkista saamasi tekstiviestivahvistuksen ID-tunnus, että se liittyy juuri tekemääsi tapahtumaan.
- Poista Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen lukitus verkkopankissa: Oma nimi (oikea yläkulma) -kohdasta. Siirry tunnistussovelluksen asetukset -osioon, missä tulee valita kyseisen laitteen kohdalla olevaa lukitusta kuvaava Kyllä-valinta. Sen takaa löytyy toiminto, jossa lukituksen voi avata. Lukituksen avaaminen tulee vahvistaa avaintunnuskortin turvaluvulla.
Voit avata tunnistussovelluksen myös toisen pankin pankkitunnuksilla.
Soita asiakaspalveluumme. Puhelinnumerot aukioloaikoineen löydät sivuston alalaidasta otsikoiden ”Henkilöasiakkaat, asiakaspalvelu” ja Yritysasiakkaat, asiakaspalvelu” alta. Puhelun aikana saat sähköpostiisi lomakkeen, joka sinun tulee sähköisesti allekirjoittaa toisen pankin pankkitunnuksilla.
Jos olet rekisteröinyt verkkopankissa matkapuhelinnumerosi ”Lukkiutuneiden verkkopankkitunnusten avaus” -palveluun, voit avata väärin syötetyn salasanan vuoksi lukkoon menneet verkkopankkitunnukset itse. Tällöin mene verkkopankin kirjautumissivulle ja klikkaa linkkiä ”Lukituksen voi avata tästä”. Tämän jälkeen toimi näytöllä annettujen ohjeiden mukaisesti.
Jos et ole rekisteröinyt puhelinnumeroasi verkkopankkitunnusten avauspalveluun, toimi seuraavasti:
Soita asiakaspalveluumme. Puhelinnumerot aukioloaikoineen löydät sivuston alalaidasta otsikoiden ”Henkilöasiakkaat, asiakaspalvelu” ja Yritysasiakkaat, asiakaspalvelu” alta. Puhelun aikana saat sähköpostiisi lomakkeen, joka sinun tulee sähköisesti allekirjoittaa toisen pankin pankkitunnuksilla.
Myös uuden paperisen avaintunnuskortin tilaaminen onnistuu sähköisen allekirjoituksen avulla.
Et voi. Jos syötät turvaluvun paperisella avaintunnuskortiltasi väärin liian monta kertaa, koko verkkopankkisopimus lukkiutuu. Tunnukset saat auki käymällä pankissa tunnistautumassa. Muistathan ottaa virallisen henkilöllisyystodistuksen mukaasi.
Jos tunnusten lukkiutumisen syynä on oman käyttäjätunnuksen tai salasanan syöttäminen väärin, tunnukset saat itse auki, jos olet etukäteen ottanut käyttöösi lukkiutuneiden tunnusten avauspalvelun.
Jos olet kadottanut paperisen avaintunnuskortin, ota yhteys pankkiin uuden avaintunnuskortin saamiseksi.
Jos olet kadottanut älypuhelimesi, johon olet ladannut tunnistussovelluksen, ota välittömästi yhteys pankkiisi tai poista tunnistussovellus käytöstä verkkopankissa. Voit kirjautua verkkopankkiin paperisella avaintunnuskortillasi.
Jos tiedät tai epäilet, että tunnuksesi tai älypuhelimesi ovat joutuneet sivullisen ulottuville, sulje välittömästi verkkopankkitunnukset soittamalla pankkiisi tai verkkopankkitunnusten ja korttien sulkupalveluun (020 333, ulkomailta +358 20 333). Sulkupalvelu on auki vuoden kaikkina päivinä ja ympäri vuorokauden.
Yleistä Säästöpankki Tunnistus -sovelluksesta
Säästöpankki Tunnistus on mobiili vaihtoehto verkkopankin maksujen vahvistamiseen ja esimerkiksi julkisen sektorin, kuten Kelan, asiointipalveluissa tunnistautumiseen. Säästöpankki Tunnistus -sovellus toimii kaikissa samoissa tilanteissa kuin perinteinen paperinen avaintunnuskorttikin.
Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen voit ladata App Storesta tai Google Playsta. Paperinen avaintunnuskortti tulee jollain aikavälillä poistumaan käytöstä. Voit varautua nyt jo tulevaan muutokseen ja ottaa käyttöösi helppokäyttöisen Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen.
Kyllä, tunnistautuminen ja maksujen vahvistaminen Säästöpankki Tunnistus -sovelluksella on turvallista. Toki sinun pitää huolehtia yleisistä turvallisen puhelimenkäytön ohjeista myös mobiilia tunnistussovellusta käyttäessäsi.
Tässä on sinulle koostettuna muutama käytännön vinkki turvalliseen puhelimen käyttöön:
- Jos liität älypuhelimeesi pankkiasiointiin liittyviä palveluita, varmista, että älypuhelimesi on vain henkilökohtaisessa käytössäsi ja ettei se joudu muiden haltuun.
- Älä tallenna älypuhelimeesi pankkisalaisuuden alaisia tietoja, kuten pankkitunnisteita tai niiden osia. Säästöpankki Tunnistus -mobiilisovellus itsessään on suojattu, joten sitä voit käyttää turvallisesti älypuhelimellasi.
- Pidä puhelimesi päivitykset ajan tasalla. Päivitä älypuhelimesi käyttöjärjestelmä- (Android, iOs) ja ohjelmistopäivitykset heti, kun ne tulevat tarjolle. Näissä päivityksissä korjataan usein myös ohjelmistoissa havaittuja haavoittuvuuksia.
- Lataa sovelluksia älypuhelimellesi vain virallisista sovelluskaupoista (Google Play, AppStore, Microsoft Store).
- Käytä älypuhelimen omia turvaominaisuuksia (esim. näytön lukitus, PIN-koodin kysely päällä).
- Jos et ole varma sähköpostin tai tekstiviestin alkuperästä, älä avaa viestiä älypuhelimellasi.
- Älä myöskään avaa epävarmasta lähteestä tulevia linkkejä, liitetiedostoja tai kuvia.
- Älä murra (rooting, jailbreak) älypuhelimesi käyttöjärjestelmää, sillä silloin puhelimen sisäiset turvamekanismit poistuvat käytöstä.
Säästöpankki ei veloita erikseen maksua Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen lataamisesta tai sen käyttämisestä.
Sovellus kuitenkin käyttää älypuhelimen ja matkapuhelinoperaattorin tietoliikenneyhteyksiä toimiakseen, joten siitä saattaa aiheutua sinulle kustannuksia. Sinun kannattaakin tarkistaa matkapuhelinoperaattorisi veloitusperusteet ennen sovelluksen käyttöönottoa.
- Tunnistautua ja vahvistaa tapahtumia, esimerkiksi maksuja, Säästöpankin verkkopankissa ja mobiilipankissa
- Tunnistautua julkisen sektorin asiointipalveluissa (Säästöpankin tunnistuspalvelu, TUPAS-tunnistautuminen) sekä
- Vahvistaa maksuja verkossa (Säästöpankin verkkomaksupalvelu)
- Kirjautua verkkopankkiin
Tunnistussovellus toimii Android- ja Apple-älypuhelimissa.
Kirjautuessasi verkkopankkiin:
- käytä "Tunnistussovelluksella / Med appen identifiering" -välilehteä. Tämä on verkkopankissamme oletuksena, joten käytännössä sinun ei tarvitse sitä erikseen valita.
- Kirjoita Käyttäjätunnuksesi sille tarkoitettuun kenttään ja klikkaa vihreää Kirjaudu / Logga in -painiketta. Ruutuun tulee pyörivä rulla, jonka vieressä lukee "Odotetaan vahvistusta / Väntar på bekräftelse" -teksti
- Avaa Säästöpankki Tunnistus -sovellus älypuhelimellasi. Sovelluksen näyttöön tulee teksti "Vahvista kirjautuminen kohteeseen verkkopankki". Klikkaa vihreää "Vahvista kirjautuminen" -painiketta ja syötä tämän jälkeen Säästöpankki Tunnistus -sovellukselle valitsemasi 4-numeroinen PIN-koodi
- Tämän jälkeen pääset asioimaan verkkopankissasi normaalisti.
Kirjautuessasi Säästöpankin mobiilisovellukseen tunnistautuminen on helppoa. Käyttäjätunnuksesi kirjoittamisen jälkeen mobiilipankin näytölle tulee teksti "Vahvista kirjautuminen kohteeseen Säästöpankki mobiilisovellus". Klikkaa vihreää "Vahvista kirjautuminen" -nappia, syötä PIN-koodi ja voit asioida mobiilipankissa.
Säästöpankki Tunnistus -sovelluksessa on monikäyttäjäominaisuus, jolloin eri käyttäjäprofiilit voivat käyttää samaa tunnistussovellusta. Tunnistussovelluksen käyttöönottovaiheessa sinun tulee nimetä oma käyttäjäprofiili. Jos samaa tunnistussovellusta käyttää useampi henkilö, varmistathan, että sovelluksen henkilökohtainen PIN-koodi on vain sinun tiedossasi.
Yhteiskäyttöisten laitteiden käytön osalta on rajoitteita biometrisen tunnistamisen osalta. Sormenjälki- tai kasvojentunnistusta ei saa ottaa käyttöön Säästöpankki tunnistussovelluksessa yhteiskäyttöisillä laitteilla.
Säästöpankki Tunnistus -sovellus voi olla käytössä kolmella eri älylaitteella. Tällöin käyttäjä luo kolme eri käyttäjäprofiilia samalle tunnistussovellukselle.
Rajoituksena on, että vain yhdet pankkitunnukset voivat olla liitettyinä kulloinkin vain yhteen tunnistussovellukseen, mutta kuitenkin kolmelle laitteelle.
Jos sinulla kuitenkin on Säästöpankissa sekä henkilöasiakkuus että yritysasiakkuus, ja näihin asiakkuuksiin eri pankkitunnukset, voit liittää ne samaan tunnistussovellukseen. Henkilökohtaisen käyttäjäprofiilin käyttöönotto tapahtuu henkilöasiakkaan pankkitunnuksilla ja yrityksen käyttäjäprofiilin käyttöönotto tapahtuu yritysasiakkaan pankkitunnuksilla samaan tunnistussovellukseen.
Käyttäjäprofiilit voi nimetä haluamikseen.
Biometriikka (kasvojen tai sormenjälkitunnistus)
Biometrisella tunnistautumisella tarkoitetaan henkilöllisyyden todentamista käyttäjän fyysisiin ominaisuuksiin, kuten sormenjälkeen ja kasvonpiirteisiin perustuen.
Sormenjälki- ja kasvojentunnistus perustuu laitteella olevaan sormenjälki- ja kasvojentunnistuksen teknologiaan. Sormenjälki- ja kasvojentunnistamisessa sovelletaan Applen tai Androidin sormenjälki- tai kasvojentunnistusta koskevia ehtoja ja tietosuojakäytänteitä.
Kyllä on. Sormenjäljellä tai kasvoilla tunnistautuminen on turvallista oikein käytettynä. Toki sinun pitää huolehtia yleisistä turvallisen puhelimenkäytön ohjeista myös mobiilia tunnistussovellusta käyttäessäsi. Katso tarkemmin, sinulle koostettuna muutama käytännön vinkki turvalliseen puhelimen käyttöön, kohdasta Onko Tunnistussovelluksen käyttö turvallista?
Sormenjälki- ja kasvojentunnistus perustuu laitteella olevaan sormenjälki- ja kasvojentunnistuksen teknologiaan. Sormenjälki- ja kasvojentunnistamisessa sovelletaan Applen tai Googlen (Android) sormenjälki- tai kasvojentunnistusta koskevia ehtoja ja tietosuojakäytänteitä. Noudata laitevalmistajan sekä Applen tai Googlen biometrisen tunnistamisen käytön ohjeistuksia.
Huomioithan, että turvallisuus voi kuitenkin vaarantua, mikäli samalle laitteelle on tallennettu muiden henkilöiden sormenjälkiä. Sormenjälki- tai kasvojentunnistusta ei sen vuoksi saa ottaa käyttöön Säästöpankki Tunnistus -sovelluksessa yhteiskäyttöisillä laitteilla. Lisäksi jos laitteellasi on kasvojentunnistus ja olet ottanut kasvojentunnistuksen Säästöpankki tunnistussovelluksessa käyttöösi ei laitetta saa luovuttaa toisen haltuun.
Biometrisen tunnistamisen toiminnon käyttöönottaminen Säästöpankki Tunnistus -sovelluksessa on mahdollista, jos laitteellasi on olemassa sormenjälki- tai kasvojentunnistamiseen liittyvä tuki (Apple: Touch ID tai Face ID ja Android: Fingerprint Authentication). Sormenjälki- ja kasvojentunnistus perustuu laitteella olevaan sormenjälki- ja kasvojentunnistuksen teknologiaan. Sormenjälki- ja kasvojentunnistamisessa sovelletaan Applen tai Androidin sormenjälki- tai kasvojentunnistusta koskevia ehtoja ja tietosuojakäytänteitä. Säästöpankki ei saa haltuunsa, käsittele eikä tallenna sormenjälki- eikä kasvonpiirretietojasi.
Laitteen käyttöjärjestelmäversiovaatimukset:
- Android: 5.0 tai uudempi
- iOS: 10 tai uudempi
Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen nykyinen (vanhempi) versio on vielä toistaiseksi käytettävissä myös Android: 4.4.x ja iOS: 9 käyttöjärjestelmäversioilla, mutta siinä ei ole biometrisen tunnistuksen toiminnallisuutta käytettävissä.
Jos Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen sormenjälki- tai kasvojentunnistuksen käyttöönoton jälkeen laitteen sormenjälkitunnistukseen lisätään uusi sormenjälki, poistetaan tällöin sormenjälki- tai kasvojentunnistus Säästöpankki Tunnistus -sovelluksesta.
Jos haluat saada sormenjälki- tai kasvojentunnistuksen uudelleen Säästöpankki Tunnistus -sovelluksessa käyttöön, niin joudut tekemään käyttöönoton uudelleen.
Et voi, jollet poista laitteellasi olevalta Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen muita käyttäjäprofiileja. Biometrisen tunnistamisen toimintoa ei voi kytkeä päälle, mikäli tunnistussovelluksessa on käytetty useampaa kuin yhtä käyttäjäprofiilia.
Voit siis käyttää joko biometrisen tunnistamisen toiminnallisuutta tai useamman käyttäjän käyttäjäprofiili -toimintoa. Molempia ei voi turvallisuussyistä käyttää yhtä aikaa.
Ottamalla sormenjälki- tai kasvojentunnistuksen käyttöön Säästöpankki Tunnistus -sovelluksessa voit käyttää sormenjälki- tai kasvojentunnistusta 1) Säästöpankin asiakkailleen tarjoamissa sähköisissä palveluissa sekä 2) niiden sähköisten yritysten tai yhteisöjen asiointipalveluissa, joissa hyväksytään tunnistautuminen Säästöpankin pankkitunnuksilla.
Sormenjälki- tai kasvojentunnistuksella voit vahvistaa kirjautumisesi Säästöpankin sähköisiin palveluihin sekä tunnistautua yritysten ja yhteisöjen asiointipalveluihin. Sormenjälki- tai kasvojentunnistuksella voit myös vahvistaa tapahtumia. Joissakin käyttötilanteissa sinulta voidaan sormenjälki- tai kasvojentunnistamisen lisäksi, tai sijaan, vaatia PIN-koodia.
Molemmissa sovelluksissa on omat biometrisen tunnistamisen toimintonsa, jotka täytyy molemmissa sovelluksissa ottaa erikseen käyttöön. Vastaavasti jos biometrisen tunnistuksen käytön haluaa lopettaa, tulee ne poistaa käytöstä erikseen molemmista sovelluksista.
Toistaiseksi Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen biometrisen tunnistamisen -ominaisuus ei ole käytettävissä Säästöpankki mobiilisovelluksen yhteydessä. Tähän on tulossa muutos lähiaikoina.
Ei ole.
Biometrisen tunnistamisen toiminnon käyttäminen on täysin vapaaehtoista ja tunnistussovellusta voi käyttää PIN-koodilla myös ilman biometrisen tunnistautumisen käyttöönottamista.
Suosittelemme, että käytössäsi on aina tunnistussovelluksen uusin versio, vaikka et biometriikkaa ottaisikaan käyttöön.
Tunnistussovelluksessa olevan biometrisen tunnistuksen toiminnon voi kytkeä pois päältä seuraavin tavoin:
- Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen asetukset -valikon (sovelluksen vasemmassa yläkulmassa oleva kuvake) kautta. Valitaan käyttäjäprofiili, jonka biometrinen tunnistus halutaan ottaa pois käytöstä ja sen jälkeen poistetaan sormenjälkitunnistus (tai kasvontunnistus) käytöstä.
- Poistamalla Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen laitteeltasi
- Poistamalla sormenjälki laitteelta (Android tai iPhone laitteen ominaisuus)
Saitko tekstiviestivahvistuksen Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen käyttöönotosta?
Et ole ottanut tekstiviestivahvistuspalvelua käyttöösi. Tunnistussovellusta ei voi ottaa käyttöön ilman tekstiviestivahvistuspalvelua.
Ota tekstiviestivahvistus käyttöösi verkkopankissa. Jos sinulla on Säästöpankki Tunnistus -sovellus käytössä toisella laitteella, niin voit kirjautua sillä verkkopankkiin ottaaksesi tekstiviestivahvistuksen käyttöösi. Se löytyy verkkopankista oman nimesi alta löytyvästä valikosta kohdasta Turvallinen käyttö/Ota käyttöön lisävahvistaminen tekstiviestillä. Vaihtoehtoisesti voi kirjautua verkkopankkiin käyttäjätunnuksen, salasanan ja paperisen avaintunnuskortin avulla. Siinä yhteydessä sinut ohjataan tekstiviestivahvistuksen käyttöönottoon.