Vinkkejä turvalliseen ja sujuvaan maksamiseen

Huolestuttaako maksamisen turvallisuus? Tässä sinulle pari vinkkiä sujuvoittamaan maksamista ja tekemään siitä entisestäkin turvallisempaa.

Säästöpankin asiakkaana voit asioida myös netissä esimerkiksi verkkopankin kautta.

Maksamisen maarajoitusten käyttöönotto kannattaa

Tiesithän, että voit asettaa rajoituksia sille, mihin maihin verkkopankissasi on mahdollista maksaa? Rajoituksilla saat lisäturvaa sen varalta, jos esimerkiksi verkkopankkitunnuksesi joutuvat vääriin käsiin. Maarajoitukset myös hankaloittavat haittaohjelmien toimintaa ja siten osaltaan estävät pankkitunnusten väärinkäytöksiä.

Maarajoitukset suojaavat myös nettihuijauksilta

”Kaikki, mikä on liian hyvää ollakseen totta, on yleensä huijausta. Sosiaalisen median käytön yleistyessä ovat myös erilaiset nettihuijaukset lisääntyneet. Olemme monesti liian hyväuskoisia ja auttavaisia, jos saamme netistä uuden ihailijan, ”nettirakkaan” tai huippuhyvän sijoitustarjouksen. Älä koskaan lähetä rahaa ulkomaille henkilölle, jota et ole tavannut”, muistuttaa Leena Özcelik Säästöpankin riskienhallinnasta. ”Ikävimmissä tapauksissa ”nettirakasta”, perintöä tai huomattavaa sijoitustuottoa ei tulekaan, vaan huijauksen uhri velkaantuu ja sotkee omat raha-asiansa – ja sitä emme pankkinasi ja taloutesi sparraajana tietenkään halua”.

Määritä pankkikortillesi käyttöalue verkkopankissasi

Verkkopankissa voit määrittää peruskäyttöalueen, jolla tahdot maksukorttisi toimivan kaupoissa ja automaateilla. Voit myös tarvittaessa määräaikaisesti sallia laajemman käyttöalueen esimerkiksi matkasi ajaksi. Muuta korttisi peruskäyttöaluetta sekä muita turvarajoituksia verkkopankissasi. (Korttien turvarajat: Tilit ja Kortit > Kortit > Korttien turvarajat, Maksujen maarajoitukset: Maksut > Uusi maksu > Siirry maarajoitusten hallintaan)

Pankin omat maarajoitukset – taustalla väärinkäytösten riski ja finanssipakotteet 

Noudatamme ulkomaanmaksujen välityksessä kansainvälisiin suosituksiin pohjautuvia linjauksia, joiden perusteella tiettyihin maihin maksamista on rajoitettu. Maksamisen maarajoitukset perustuvat mm. tiettyjen maiden kohonneeseen rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskiin sekä kansainvälisiin finanssipakotteisiin.

Säästöpankkiryhmän maalinjausten vuoksi joihinkin maihin maksaminen onnistuu ainoastaan konttorissa, sillä saatamme tarvita lisätietoja maksun taustoista ennen kuin voimme välittää maksun eteenpäin. Lisäksi tiettyihin maihin maksaminen ei ole sallittua lainkaan. Lisätietoja saat omasta Säästöpankistasi.

Muokkaa maksamisen maarajoituksia verkkopankissasi. (Maksut > Uusi maksu > Siirry maarajoitusten hallintaan) 

Maksun lisävahvistus ehkäisee väärinkäytöksiä

Tahdotko lisäturvaa maksamiseesi? Maksun lisävahvistus -toiminnallisuudella voit ehkäistä väärinkäytöksiä. Kun olet ottanut palvelun käyttöösi, vahvistat uusille tileille tehtävät maksut tunnusluvun tai tunnuslukusovelluksen lisäksi tekstiviestikoodin avulla. Vahvistusta käytetään aina, kun maksut menevät tilille, jolle et ole aiemmin maksanut. Saat aiheesta tekstiviesti-ilmoituksen ja maksu käsitellään vasta, kun olet erikseen vahvistanut sen.

Yksi maksun vahvistus per uusi tili riittää. Kun olet kerran vahvistanut tietylle tilille menevän maksun, voit jatkossa suorittaa maksut samalle tilille normaalisti ilman lisävahvistusta.

Ota lisävahvistus käyttöösi verkkopankissasi. Voit ottaa lisävahvistuksen käyttöön veloituksetta verkkopankissasi. Klikkaa omaa nimeäsi yläoikealla ja valitse ”Ota maksun lisävahvistaminen käyttöön”. Löydät samasta paikasta ohjeet lisävahvistuksen käyttöönottoon.

Miksi pankki kysyy lisätietoja maksuista? Maksujen lisäselvittely on omaksi parhaaksesi

Maksuliikennettä valvotaan niin Suomessa kuin maailmallakin monenlaisten riskien ja uhkien näkökulmasta. Maksu voi pysähtyä lisäselvittelyyn monista eri syistä. Kansalliset lait ja pankkien käytännöt vaihtelevat, joten yksiselitteistä ohjeistusta lisäselvittelyiden välttämiseksi on mahdotonta antaa.

Tässä sinulle pari vinkkiä rahaliikenteesi sujuvoittamiseksi.

Täytä maksusi tiedot jo alussa tarkasti, niin nopeutat maksun etenemistä. Suuri osa selvittelyistä johtuu siitä, että maksulle on syötetty puutteellisia tietoja. Pyrimme hoitamaan kaikki selvittelytilanteet mahdollisimman tehokkaasti, mutta maksun pysähtyminen lisäselvittelyyn pitkittää silti väistämättä sen perillemenoa. Voit vaikuttaa siihen, pysähtyykö maksusi selvittelyyn vai ei huolehtimalla, että maksuiltasi löytyy aina saajan täydellinen nimi ja informatiivinen viestitieto, mikäli kyse ei ole viitteellisestä maksusta.

Jos saat selvityspyynnön, reagoi nopeasti. Maksu voi tilanteesta riippuen pysähtyä selvittelyyn meillä Säästöpankissa, tai voimme saada asiakkaamme maksuun liittyvän lisätietopyynnön vastapuolipankilta. Maksua pidetään useimmiten jäädytettynä selvitystä odottavassa pankissa, kunnes pyydetyt selvitykset on saatu ja toimitettu. Pyydetyt lisätiedot ripeästi toimittamalla voit siis nopeuttaa maksutapahtuman käsittelyä. Myös maksun käsittelyn jälkeen tulevat lisätietopyynnöt ovat mahdollisia.

Lottovoitto tulossa tilille? Ilmoita pankille etukäteen. Pankeilla on lakisääteinen velvollisuus tunnistaa ja tuntea asiakkaansa. Siksi meillä täytyy henkilötietojen lisäksi olla riittävät tiedot toiminnastasi, taloudellisesta asemastasi, varojesi alkuperästä ja käyttötarkoituksesta. Jos esimerkiksi tiedät sinulle olevan tulossa tavanomaisesta poikkeavia maksusuorituksia, suosittelemme olemaan asiasta meihin yhteydessä etukäteen.

Lue lisää asiakkaan tuntemisesta.

Lue myös: Huijaukset pankin nimissä – varo tietojenkalastelua ja pankkipalveluiden väärinkäyttöä

Onko sinulla kysyttävää maksamisen palveluista? Lähetä meille kysymyksesi verkkopankin tai Säästöpankki.fi-sivuston chatissa.

Kategoriat
...