Saavutettavuusseloste

Tervetuloa, tämä on organisaation Säästöpankki saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee palvelua Signom ja on laadittu / päivitetty 03.11.2022. Palvelua koskee laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, jossa edellytetään, että julkisten verkkopalvelujen on oltava saavutettavia.

Olemme arvioineet palvelun saavutettavuuden itse

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain.

Ei-saavutettava sisältö

3. Verkkosivusto ei ole vielä kaikilta osin vaatimusten mukainen

  • Havaittava:

    Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet

    Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty
  • Hallittava: Merkkien selitteet, otsikot, sivun siirtymä

    Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet

    •Kaikilla sivuilla pakollisia kenttiä merkkaavat *-merkkien selitteet puuttuvat, jolloin ruudunlukija ei osaa lukea sitä.

    Sivu 1
    -Ensimmäinen, ylin otsikko merkattu otsikkotaso 2:ksi, sama kuin alempana olevan Huoltajan tiedot -otsikon taso (WCAG 2.1 kriteeristön otsikkotasojen käyttöä suositellaan)
    -Täytätkö asiakastiedot -otsikon *-merkkiä (pakollinen valinta) ei selitetty, jolloin ruudunlukija ei osaa lukea sitä.
    -Täytätkö asiakastiedot -valintalistan tekstit luetaan tuplana
    -Alaikäisen puolesta -valinta: Pakollista kenttää kuvaava *-merkkiä ei selitetty, jolloin ruudunlukija ei osaa lukea sitä.
    -Edunvalvottavan tiedot -valinta: Pakollista kenttää kuvaava *-merkkiä ei selitetty, jolloin ruudunlukija ei osaa lukea sitä.

    Sivu 2 (Testattu valinnalla: kuolinpesän tiedot)
    -Sivun siirtymässä ruudunlukijan kohdistus ei toimi. Ruudunlukija ei kohdistu mihinkään, eikä ilmoita siirtymästä.
    -Kummatkin alkuotsikot merkitty otsikkotaso 2:ksi
    -Kuolinpesän tietojen ilmoittaja: Ilmoittajan puhelinnumeron kohdassa ruudunlukija lukee ”edunvalvojan puhelinnumero”
    -Kuolinpesän asiakkuuden tarkoitus ja luonne: Valintalistan tekstit luetaan tuplana.
    -Arvio kuolinpesän maksuista Säästöpankissa: Drop-down listojen otsikointia ei lueta tabulaattorilla navigoidessa →vaikea seurata mitä arvoa on syöttämässä. Drop-down listojen arvot luetaan niin, että käyttäjä ei saa selvää mistä on kyse (esim. kpl/kk -kentän valittu arvo 11-20 luetaan: yksitoistakaksikymmentä
    -Lisätyt asiakirjatiedostot: ruudunlukija lukee käyttäjälle ensimmäisenä hyppää ja lukee käyttäjälle ensin Poista-linkki, vasta sen jälkeen liitetyn asiakirjatiedoston.
    -Jatka-painikkeen jälkeen tuleva pop-up ”klikkaamalla Jatka-painiketta…”: Toimintopainikkeet Jatka ja Poista luetaan yhdessä, eikä käyttäjä tiedä kummassa painikkeessa kohdistin on.
    -Esikatselu: Esikatselu PDF ei toimi ruudunlukijalla. Lukija lukee käytännössä vain dokumentin otsikot, ei mm. muokattavien ja valintakenttien arvoja.

    Sivu 3
    -Ruudunlukija ei kohdistu loogisesti, eikä siitä kerrota mitään käyttäjälle ruudunlukijan välityksellä
    -Ei otsikkoa, mutta otsikkotaso luetaan ruudunlukijalla

    Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty
    • 2.4.2 Sivuotsikot
  • Ymmärrettävä:

    Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet

    Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty
  • Toimintavarma:

    Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet

    Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty

Saavutettavuuspuutteet: palautteen antaminen ja viranomaisen yhteystiedot

Jos huomaat Säästöpankin digipalvelussa saavutettavuusongelmia, kerrothan siitä meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi.

Saavutettavuuspuutteesta kertominen Säästöpankille

Lähetä viestisi osoitteeseen: saavutettavuus@saastopankki.fi.

Mitä tarkemmin kerrot puutteesta, sitä sujuvammin voimme sitä lähteä ratkaisemaan. Esimerkiksi alla olevista tiedoista on apua:

  • Milloin havaitsit ongelman (päivämäärä ja kellonaika)?
  • Mitä yritit tehdä ja miten pitkälle pääset, ennen kuin ongelma esiintyy?
  • Näyttääkö palvelu jonkin virheilmoituksen? Yritä kuvailla virheilmoitusta kirjoittamalla.
  • Käytitkö palvelua henkilö- vai yritysasiakkaana?

Turvallisuussyistä ethän lisää henkilö- tai yrityskohtaisia tietoja kuten henkilötunnusta, y-tunnusta, tilinumeroa tai korttinumeroa palautteeseen.

Vastauksessa voi mennä 14 päivää. Kiitos palautteestasi jo etukäteen!

Saavutettavuuspuutteesta kertoiminen viranomaiselle

Jos et ole tyytyväinen vastaukseen tai et saa Säästöpankista vastausta ollenkaan, voit tehdä aiheesta ilmoituksen valvovalle viranomaiselle.

Viranomaisen yhteystiedot

Viranomaisena toimii 1.1.2025 alkaen Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö

www.saavutettavuusvaatimukset.fi

saavutettavuus@traficom.fi

puhelinnumero vaihde 029 534 5000