Aito Säästöpankilla onnistunut yhdistymis- ja koronavuosi

Vuosi 2020 oli Aito Säästöpankki Oy:lle historiallinen: yhdistyminen Huittisten Säästöpankin kanssa kesäkuun alussa nosti Aito Säästöpankin miljardipankiksi. Yhdistymisen aiheuttamista kertaluonteisista kuluista ja koronapandemiasta huolimatta pankki teki hyvän tuloksen: tase kasvoi vuoden 2020 aikana 3,6 prosenttia ja oli vuoden lopussa 1 152,3 miljoonaa euroa. Pankin liikevoitto oli 9 221 tuhatta euroa (9 461 tuhatta euroa vuonna 2019). Asuntoluottokanta kasvoi 4,3 % ja pankki sai lähes 3 500 uutta asiakasta.

Säästöpankin brändikuva

”Vuosi oli hyvin poikkeuksellinen, sillä koronan iskiessä Suomeen maaliskuussa 2020 toimintaympäristömme muuttui hetkessä. Tehtävämme on huolehtia asiakkaidemme taloudellisesta hyvinvoinnista, joten teimme hartiavoimin töitä auttaaksemme niin henkilö- kuin yritysasiakkaitamme selviämään pandemian aiheuttamista äkillisistä taloudellisista haasteista. Joustoa asiakkaiden talouteen haettiin muun muassa lainan maksusuunnitelman muutosten ja lyhennysvapaiden kautta. Business Finlandin myöntämien tukien sekä Finnveran kanssa tehtyjen rahoitusjärjestelyiden kannustamana paikalliset yritykset ovat keksineet aivan uusia liiketoimintamalleja, joilla taklata koronan vaikutusta”, kertoo Aito Säästöpankin toimitusjohtaja Pirkko Ahonen.

Huolenpitoa diginä

Aito Säästöpankin strateginen tavoite on tarjota markkinoiden paras yhdistelmä digitaalisia ja kasvotusten tapahtuvia palveluja.

”Koronarajoitusten astuessa voimaan jouduimme vähentämään kasvotusten annettavan palvelun tarjontaa ja siirtämään palveluitamme verkkoon ja etäpalveluihin. Asiakkaamme ottivat tämän hyvin vastaan, ja siirtyivät luontevasti asioimaan digitaalisesti mobiilissa ja verkkopankissa, tapaamaan meitä verkko- ja puhelintapaamisen kautta sekä allekirjoittamaan sopimuksia ja solmimaan asuntokauppoja sähköisesti. Korona osoitti, että päätös panostaa alan parhaan henkilökohtaisen ja digitaalisen palvelun yhdistämiseen oli oikea, ja pitkäjänteinen, vuosia kestänyt kehitystyö mahdollisti huolenpidon asiakkaasta myös poikkeusaikana”, Ahonen kiittelee.

Aito Säästöpankin asiakasliiketoiminta kasvoi ja kehittyi viime vuonna odotusten mukaan. Korkokate kasvoi 2,5 % ja palkkiotuotot 8 %. Asiakkaiden rahasto- ja vakuutussäästöt kasvoivat 5,9 % ja asiakasvarat 5,5 %. Pankin vakavaraisuus on hyvä, 22,70 %.

Pankin asiakasmäärä oli tilikauden päättyessä lähes 68 200. Asiakasmäärä laski 5,1 %, mikä johtui yhdistymisen aiheuttamista päällekkäisyyksistä ja sekä käyttämättömien tilien lopetuksesta. Vuoden 2020 aikana lähes 3 500 uutta asiakasta valitsi Aito Säästöpankin uudeksi pankikseen.

”Yhdistymisen ansiosta henkilöstöresurssimme ovat nyt kohdallaan, ja olemme satsanneet viime vuonna voimakkaasti varsinkin yritys-, maa- ja metsätalous- sekä varainhoito-osaamisen kasvattamiseen. Lanseerasimme syksyllä yksityispankin, palvelukonseptin, joka tarjoaa henkilökohtaista private banking -varainhoitoa yksityisten, yritysten ja erilaisten yhteisöjen varallisuuden parhaaseen mahdolliseen hoitamiseen”, kertoo Ahonen.

Sijoitusmarkkinoiden heilahtelua ja aktiivista asuntolainakauppaa

Globaali pandemia ja sen vaikutukset talouteen leimasivat vuoden 2020 sijoitusmarkkinoita. Vuoden ensimmäisellä puoliskolla nähtiin voimakas kurssilasku.

”Tässä epävarmassa markkinatilanteessa asiantuntijamme onnistuivat palauttamaan asiakkaidemme mieliin sen tärkeimmän kurssiheilahteluissa muistettavan asian: sijoitussuunnitelman. Alkuperäisen suunnitelman noudattaminen on kurssiheilahteluissa ensisijaisen tärkeää ja tälläkin kertaa sijoitusmarkkinassa mukana pysyminen kannatti, sillä loppuvuodesta kurssit kääntyivät jälleen nousuun”, toteaa Ahonen.

Koronapandemia sai suomalaiset etsimään ympärilleen tilaa ja luonnonrauhaa.

”Asuntokauppa kävi viime vuonna vilkkaasti, ja erityisen vilkkaasti omistajaa vaihtoivat vapaa-ajan asunnot. Myös asuntoluottoja nostettiin meillä ripeään tahtiin: asuntoluottokantamme kasvoi 4,3 %. Asunto- ja asuntolainakauppaa rajoitti ja rajoittaa edelleen pula myytävistä kohteista, sillä halukkaita ostajia on liikkeellä huomattavasti enemmän kuin myyjiä”, Ahonen harmittelee.

Paikallisia hyviä tekoja yli 230 000 eurolla

Aito Säästöpankki tukee vuosittain lukuisia apua tarvitsevia paikallisia toimijoita: yleisöäänestyksen avulla tehtävien Hyviä tekoja -lahjoitusten lisäksi pankin omistajasäätiöt jakavat osan pankin voittovaroina saamistaan osingoista eteenpäin apurahoina ja avustuksina. Yhteensä pankin toiminta-alueen elinvoimaisuuden ja hyvinvoinnin tukemiseen ohjattiin vuonna 2020 yli 230 000 euroa.

”Hyvät teot eivät ole meille uusi asia, sillä Säästöpankkien toimintaa on koko lähes 200-vuotisen olemassaolomme ajan ohjannut tahto edistää yksilön ja yhteisön hyvinvointia. Korona koettelee myös yhdistysten taloutta. Tämä näkyi konkreettisesti esimerkiksi Hyviä tekoja –äänestyksessä, johon saapui ehdotuksia lahjoitusten saajiksi 30 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin”, Ahonen kertoo.

Tyytyväisiä yritysasiakkaita

Aito Säästöpankki kuuluu valtakunnalliseen Säästöpankkiryhmään, joka ylsi Aito Säästöpankin tavoin viime vuonna hyvään tulokseen.

”Vuosittaisen pankki- ja rahoitusalan EPSI Rating -asiakastutkimuksen mukaan Säästöpankkiryhmällä oli Suomen ja koko Pohjoismaiden tyytyväisimmät yritysasiakkaat. Säästöpankki nousi voittajaksi niin yritysasiakkaiden asiakasuskollisuudessa kuin asiakastyytyväisyydessäkin. Tämä on hieno yhteinen onnistuminen”, iloitsee Säästöpankkiliiton hallituksen puheenjohtajanakin toimiva Ahonen.

Lisätietoja:

Pirkko Ahonen | toimitusjohtaja | Aito Säästöpankki | 050 407 0334 | @PankkiPirkko

Aito Säästöpankin Tilinpäätös- ja toimintakertomus vuodelta 2020

Kirjoitettu
Tyyppi
Uutinen
Julkaisija

Ajankohtaista