PSD2 ja Open Banking – mistä on kyse?

Säästöpankin brändikuva.
PSD2 (Payment Services Directive 2) eli toinen maksupalveludirektiivi on lisännyt kilpailua maksuliikepalveluissa ja tuonut markkinoille uusia avoimia rajapintoja hyödyntäviä tilin käytön seurannan ja maksamisen ratkaisuja. Asiakkaanamme olet voinut huomata sen esimerkiksi verkko-ostoksia tehdessäsi, tai Säästöpankki monipankkipalvelun osalta tilitietojesi hakemiseksi muista pankeista.

Avoimet rajapinnat tuovat sinulle lisää mahdollisuuksia

Säästöpankin avoimet rajapinnat ovat käytettävissä muille palveluntarjoajille, joka mahdollistaa sen, että asiakkaanamme voit käyttää maksutiliäsi myös muidenkin toimijoiden, kuin oman pankkisi kautta. Pankkien ohella palveluita voivat tarjota esimerkiksi suuret yritykset muilta toimialoilta tai pienet maksamisen alueeseen erikoistuneet yritykset.

Avoimien rajapintojen kautta voit halutessasi hyödyntää ulkopuolisten palveluntarjoajien eli kolmansien osapuolien tarjoamia tilitietopalveluita (AIS) ja maksutoimeksiantopalveluita (PIS).

Tilitietopalvelun avulla voit saada valitsemiesi maksutilien ja Credit-korttiesi saldot ja tapahtumat näkyviin kolmannen osapuolen palveluun. Tilitietopalvelua käytetään mm. oman talouden hallintaan liittyvissä palveluissa. Esimerkiksi Säästöpankki Monipankkipalvelun avulla voit hakea muissa pankeissa olevien tiliesi tiedot Säästöpankki Mobiilisovellukseen taloutesi kokonaiskuvan selkeyttämiseksi.

Maksutoimeksiantopalvelun kautta voit suorittaa maksutapahtuman verkkokaupassa. Maksun tekemisen yhteydessä sinun pitää vahvistaa maksu Säästöpankin suostumus- ja vahvistuspalvelussa.

Muista turvallisuus pankkiasioinnissa

Säästöpankin asiakkaana sinulla ei ole syytä huoleen; kolmannet osapuolet eivät pääse käsiksi tilitietoihisi tai tekemään uusia maksuja ilman suostumustasi

On kuitenkin mahdollista, että verkossa voi esiintyä verkkohuijauksia, joissa pyritään saamaan asiakkaan pankkitunnukset haltuun. Ota aina selvää yrityksestä ja varmistu toimijan luotettavuudesta ennen maksamista. Asiakkaalla on oikeus saada tietoja yrityksen toiminnasta, toimiluvasta ja valvovasta viranomaisesta ja yhteystiedoista. Yleisen verkkoturvallisuutesi parantamiseksi tutustuthan turvallisuus-vinkkeihimme. Muistathan esimerkiksi, ettei pankki tai viranomaiset koskaan kysy verkkopankkitunnuksiasi puhelimitse tai sähköpostilla.