• Maksunsaajan tarkistuspalvelu

    Kun teet maksua, palvelu tarkistaa antamasi saajan tiedot automaattisesti ja ilmoittaa sinulle ennen maksun vahvistamista, täsmäävätkö ne tilinumeron todelliseen omistajaan saajan pankissa.

Säästöpankin brändikuva.

Mikä on maksunsaajan tarkistuspalvelu?

Maksunsaajan tarkistuspalvelu parantaa maksamisen turvallisuutta tarkistamalla, vastaavatko maksulle annetut saajan tilinumero ja nimi tilin todellista omistajaa. Kun teet maksua, palvelu tarkistaa antamasi saajan tiedot automaattisesti ja ilmoittaa sinulle ennen maksun vahvistamista, täsmäävätkö ne tilinumeron todelliseen omistajaan saajan pankissa.

Palvelu on maksuton ja tulee automaattisesti käyttöön Säästöpankki Mobiilissa ja verkkopankissa. Maksunsaajan tarkistus koskettaa perinteisiä euromääräisiä SEPA-tilisiirtoja sekä SEPA-pikasiirtoja, jotka tehdään Suomeen tai muihin euromaihin. Alkuvaiheessa tarkistus tehdään osalle maksuista, ja palvelua laajennetaan vaiheittain kattamaan yhä useampia maksuja.

Yritysten on laskuttaessaan hyvä huomioida, että laskulla on hyvä käyttää samaa nimeä, joka on käytössä yritystilin omistajana pankin asiakastiedoissa. Palvelu tullaan myös myöhemmin laajentamaan yritysten käyttämään Web Services -aineistosiirtokanavaan.

Palvelu parantaa maksamisen turvallisuutta

Palvelun tarkoitus on vähentää virheellisiä maksuja ja estää petoksia, joissa asiakasta huijataan lähettämään rahaa väärälle vastaanottajalle. Tarkistus auttaa varmistamaan, että maksun saaja on tilin todellinen omistaja.

Eurooppalaisen pikasiirtoasetuksen mukaan kaikkien maksupalveluntarjoajien on tarkistettava saajan pankilta, vastaavatko maksajan antamat tiedot saajan pankissa olevia tietoja.

Minkälaisia vastauksia maksunsaajan tarkistuspalvelu antaa?

Saat maksua tehdessäsi ilmoituksen siitä, vastaavatko maksulle syöttämäsi saajan nimi ja tilinumero todellista tilinomistajan nimeä. Tiedot tarkistetaan aina ennen maksun hyväksymistä tai vahvistamista. Voit saada seuraavanlaisia ilmoituksia:

Varo huijauksia, kun tarkistat maksutietoja saajalta

Ole varuillasi, jos maksun tiedot eivät vastaa tilin omistajaa tai tietoja ei voitu tarkistaa. Suhtaudu varauksella viestillä tai saapuvassa puhelussa saamaasi tietoon, vaikka se tulisi maksunsaajan nimissä.

Turvallisempi tapa tietojen varmistamiseen on esimerkiksi itse soittaa henkilölle tuttuun puhelinnumeroon, tai hakea yrityksen viralliset yhteystiedot sen verkkosivuilta. Kirjoita silloin osoite suoraan selaimen osoiteriville. Älä etsi yhteystietoja hakukoneiden tai viestien kautta saamiasi linkkejä pitkin, sillä niihin voi väärentää aidolta näyttäviä huijaussivuja ja virheellisiä yhteystietoja. Tutustu myös ohjeisiimme turvallisesta asioinnista ja huijauksilta suojautumisesta.

Usein kysyttyä maksunsaajan tarkistuspalvelusta