Tillväxt i början av året för Somero Sparbank

Utöver digitala tjänster är lokal profil, människonärhet, flexibilitet och framför allt service sådant som kunder önskar av bankärenden. Detta är synligt i siffrorna för Somero Sparbank i början av året – banken slog alla tidigare tillväxtsiffror under årets första månader.

Säästöpankin brändikuva
Somero Sparbanks ledningsgrupp. Utvecklingschef Ilpo Rinne (vänster), verkställande direktör Petri Siviranta, förvaltningschef Janica Koskela och bankdirektör Joni Rintamaa. Bild: Tiina Tervo

 

Verkställande direktör Petri Sivirantas tankar om början av året sammanfattas till följande: personalens utmärkta arbetsinsats är tydlig, bankens kundnöjdhet har förblivit mycket hög och kundernas förtroende för Sparbanken är fortfarande starkt. Under början av året fick banken 1 225 nya kunder. En jämförelse med situationen 6/2020 tyder på att banken har fått 2 592 nya kunder. Efterfrågan på Sparbankens lokala och personliga banktjänster är mycket stor. Till följd av den starka början av året överskred bankens totala kundmedel och totala kredit 1,3 miljarder i juni. I maj öppnade banken ett nytt kontor i Kotka. För närvarande är banken verksam med nio kontor i åtta kommuner inom fem olika landskap.

Bankens rörelseresultat för början av året uppgick till +3,3 miljoner euro. Under motsvarande tid förra året gjorde banken en förlust på -0,5 miljoner euro när coronan påverkade bland annat kreditförlusternas tillväxt och placeringsverksamhetens svaga situation. I år kunde banken upphäva förra årets kreditförlustreserveringar. Lyckligtvis hade coronan inte en så negativ inverkan på ekonomin som vi först trodde.

Sparbanken startar ytterligare rekrytering

Somero Sparbank har för närvarande 70 heltidsanställda. För att banken ska kunna betjäna ett växande antal kunder lika bra både nu och i framtiden, inleder varje kontor ytterligare rekryteringar. Målet är att slutföra rekryteringarna under hösten. Mer personal kommer att rekryteras för många olika arbetsuppgifter. Rekryteringarna annonseras i bankens sociala medier, på webbplatsen saastopankki.fi, i lokala tidningar och på webbplatsen mol.fi.

Affärsverksamhetens utveckling, kapitalförvaltningstjänster

Enligt en undersökning om sparande, kreditanvändning och betalningssätt som Finans Finland har låtit utföra kommer populariteten av sparande och placering att öka – 64 procent av finländarna förbereder sig för både bra och dåliga dagar.

Detta har noterats även i Sparbanken. Allt fler kunder vill börja spara och vill ha mer information om sparande från Sparbankens experter. I detta agerar Sparbanken i kärnan av sina värderingar och sin verksamhet: främjandet av sparande.

Bankens kundmedel ökade till ett nytt rekord under början av 2021. Kundernas kundmedel överskred 700 miljoner euro i juni och var 710,3 miljoner euro i slutet av månaden (6/2020 584,7 miljoner euro). I början av året ökade kundmedlen med 61 miljoner euro.

Bakom detta låg både en god marknadsutveckling och nya kunder i olika delar av bankens verksamhetsområde. Bankdirektör Joni Rintamaa säger: ”Våra kunder är alltmer välinformerade och allt fler har börjat spara månatligen antingen till en fond eller till andra kapitalförvaltningsprodukter. Den positiva kursutvecklingen i början av året var bra för våra kunder som redan har sparat månatligen på lång sikt. Dessutom vågade allt fler kunder ta sina första steg på en stig för sparare som var alldeles ny för dem. Det är alltid rätt tid att börja spara regelbundet, det är i det långa loppet ett säkert sätt att bli förmögen på lång sikt”.

Affärsverksamhetens utveckling, privatkunder

Bostads- och stughandeln har varit livlig under hela början av året. Enligt Statistikcentralen var antalet bostadsköp i maj 60 procent större än ett år sedan och bostadspriserna har stigit nästan överallt i Finland. Till följd av de stora handelsvolymerna har man i tidningarna kunnat läsa om att vissa kunder har haft problem med att förhandla om lån med bankerna. Somero Sparbank har inte ställts inför denna utmaning. I Somero Sparbank har kunderna kunnat delta i förhandlingar antingen på kontoret eller via nätet även med en snabb tidtabell. Detta är också synligt i de höga bostadskrediter som banken beviljat under början av året.

Privatkundernas förtroende för den egna ekonomin och framtiden återvände i takt med att vaccineringarna och coronaläget lättade på våren. Mot sommaren beviljades det rekordmånga bostadskrediter i Somero Sparbank, 51,9 miljoner euro (39,1 miljoner euro 6/2020).

Bankdirektör Rintamaa kommenterade: ”Lyckligtvis kan vår organisation anpassa sig till föränderliga  situationer relaterade till efterfrågan. I en tid av hög efterfrågan gjorde vår kunniga personal det möjligt för Sparbanken att snabbt svara på kundernas drömmar om bostadslån. Vi har i flera år satsat på en smidig kundtjänst, vilket bär frukt särskilt vid en tidpunkt då kunden har ett behov av att snabbt få ett svar på sitt bostadslånebehov. Detta avslöjade också den lokala bankens konkurrensfördel – hos oss behöver man inte köa i en vecka, än mindre månader, för att få en tid till förhandlingar, utan vi kan erbjuda en förhandlingstid åt kunden i princip inom några bankdagar.”

Ett annat särdrag, särskilt under maj och juni, var den ökade reflektionen över den framtida ränteutvecklingen. Exempelvis började priserna på byggmaterial och dylikt att växa kraftigt. Kunderna började fundera på om detta innebär räntehöjningar på lång sikt. ”Vi har svarat kunderna att även om räntehöjningar ännu inte är i sikte är det värt att redan förbereda sig för sådana. Som alternativ erbjuder vi utöver den traditionella fasta räntan eller räntekorridoren även sparande som är i kärnan av Sparbankens verksamhet. Det bästa sättet att förbereda sig för framtida osäkerhetsfaktorer är att spara till en fond i samband med varje låneamortering. På så sätt kan man redan förutse en eventuell framtida större låneskötselpost och bilda sig en säkerhetsbuffert för livets överraskningar utan att själv märka det!” konstaterar Rintamaa avslutningsvis.

Finansinspektionen skärper lånetaket för bostadslån från nuvarande 90 procent till 85 procent från och med början av oktober. I praktiken innebär detta att den som köper en bostad kan få ett lån på upp till 85 procent av bostadspriset. Detta förväntas dock inte ha någon direkt inverkan på efterfrågan på verksamhetsområdets bostäder.

Affärsverksamhetens utveckling, företags- och jordbrukskunder

Även på företagssidan har det funnits stor efterfrågan på banktjänster och tillgänglighet. Företagare uppskattar att banken kan snabbt svara på företagarens behov vad gäller bankärenden. Detta är synligt i de höga företagslån som banken har beviljat under början av året. Företagskunder beviljades 49,2 miljoner euro i kredit medan summan för jord- och skogsbrukskunder var 18,3 miljoner euro, sammanlagt 67,5 miljoner euro (6/2020 företagskunder 33,9 miljoner euro och jord- och skogsbrukskunder 15,6 miljoner euro, sammanlagt 49,5 miljoner euro). Företags- och jordbrukskundernas krediter växte snabbare än marknaden.

Bankdirektör Rintamaa konstaterar att ”Vi ser allt oftare att en lokal profil, tjänstens höga kvalitet och snabbhet betonas i företags- och jordbrukskundernas val av bank. Vi har redan länge satsat på att kunna erbjuda våra kunder högkvalitativ och smidig service. Vår kompetens grundar sig på att vi ställer de rätta frågorna så att vi kan erbjuda kunderna tjänster som passar deras behov och samtidigt uppfylla myndigheternas ständigt ökande dokumentationskrav.” Företagens och jordbrukskundernas behov är alltid individuella. Å andra sidan är det företagarens önskan att hens ärenden hanteras av en expert som känner till företagets situation, så att hen inte varje gång behöver repetera den.

Affärsverksamhetens utveckling, juridiska tjänster

Enheten för juridiska tjänster fortsätter att växa på den väg som banken stakat ut. Människor är fortfarande alltmer välinformerade och sköter om sina juridiska ärenden. Särskilt under coronatiden har detta blivit allt viktigare. Avtalsfrågor, kapitalförvaltning, överlåtande av tillgångar, familje- och arvsrättsliga frågor och förberedelser överlag inför framtiden får människor och företag att allt oftare vända sig till bankens team för juridiska tjänster.

När en person eller ett företag för till exempel kreditförhandlingar försöker tjänstemannen samtidigt reda ut kundens eventuella behov av juridiska tjänster. Jurist Mikko Mäkelä, chef för bankens juridiska tjänster, konstaterar att ”Vi tar hänsyn till juridiska behov samtidigt som kunden ansöker om till exempel bostadslån hos oss. Det ligger både i kundens och bankens intresse att man vid sidan om andra bankärenden även sköter om eller uppdaterar juridiska handlingar som anknyter till levande, företagande eller egendom.” Somero Sparbank erbjuder mångsidiga juridiska tjänster. Juridiska tjänster betjänar privatpersoner, företag och sammanslutningar, alltid på ett tillförlitligt och övergripande sätt, i livets olika skeden och oberoende av bankförhållandet.

Affärsverksamhetens utveckling, Sp-Isännöintipalvelut Oy

Sp-Isännöintipalvelut Oy ägs av Somero Sparbank, och dess verksamhet utvecklades stadigt. I början av året utsågs Somero Sparbanks bankdirektör Joni Rintamaa till bolagets tillfälliga verkställande direktör efter att bolagets före detta verkställande direktör övergick till andra uppgifter. Enligt Rintamaa har bolaget utvecklats som väntat: ”Sp-Isännöintipalvelut är ett ungt bolag, vi har varit aktiva inom vårt nuvarande verksamhetsområde från år 2020 då Forssa blev en del av det. Vi är dock redan nu ett av de mest betydande förvaltningskontoren inom vårt område. Som en betydande aktör i vårt område bär vi ansvar för branschens dåliga rykte i kundernas ögon. Därför börjar vi tillsammans med våra kunder, vår personal och andra intressentgrupper att utveckla en bättre fastighetsförvaltning. Vi berättar mer om detta under 2021”, konstaterar Rintamaa.

År 2021 kommer att vara ett år för integration i bolaget när verksamhetssätt kombineras och bolagets verksamhetskultur utvidgas med ansvarsfullhet, lokal profil och gemenskap, allt kännetecknande för Sparbankens värderingar. Målet är att skapa bättre förvaltning för kunderna och att fortlöpande utveckla den utifrån kundernas önskemål.

Personal

Till skillnad från den nuvarande trenden rekryterar Somero Sparbank mer personal under hela året för att förstärka olika affärsverksamheter och med tanke på den framtida tillväxten. Under 2021 har 6 nya medarbetare börjat arbeta för banken. I slutet av juni 2021 uppgick antalet heltidsanställda på Somero Sparbank till 70. Dessutom är Sparbanksgruppen en stark sysselsättare inom hela bankens verksamhetsområde – utöver Sparbanken arbetar 45 personer hos Sparbankstjänster Ab, 16 hos Sb-Hem och 23 hos Sp-Isännöintipalvelut Oy. Sammanlagt sysselsätter Sparbanksgruppen 154 personer inom verksamhetsområdet! Dessutom sysselsätter bankgruppen flera sommarjobbare och praktikanter i varje bolag under hela året.

Personalens kompetens och välbefinnande står i centrum för Sparbankens värderingar. Man vill satsa allt mer på dessa i fortsättningen, och banken anställde på heltid Marika Mäkinen, som inledde sitt arbete som personalchef den 1 juni. Den växande arbetsgemenskapen och banken för också med sig behovet att utöka bakgrundsstödet. Därför har man under året ytterligare förstärkt stödenheten för bankens affärsverksamhet med en ekonomichef, en marknadsföringsassistent och ytterligare resurser för riskhanteringen, berättar förvaltningschef Janica Koskela. Dessutom är avsikten att förstärka bankens olika affärsverksamheter under hösten med nya rekryteringar för både kundgränssnittet och bakgrundsuppgifter.

Sammanfattning av bankverksamhetens siffror för 2021 och jämförelse med fjolårets motsvarande period

  12/2020 > 6/2021  6/2020 vs. 6/2021 
Bostadskreditstock  +7,3 % +15,03 %
Nya beviljade bostadskrediter  51,9 miljoner euro +32,7 %
Nya beviljade företagskrediter
49,2 miljoner euro +45,1 %
Nya beviljade jordbrukskrediter
18,3 miljoner euro
+17,3 %
Total kreditstock
+8,3 %
+15,01 %
Nya kunder
1 225 st.
2 592 st.
Kundmedel
+9,4 %
+21,5 %

 

Somero Sparbank i ett nötskal

  6/2021  6/2020
primärkapitalrelation
21,94 %
22,47 %
rörelseresultat
+3,3 miljoner euro
-0,5 miljoner euro
total kreditgivning
596,8 miljoner euro
518,9 miljoner euro
kundmedel
710,3 miljoner euro 584,7 miljoner euro
affärsverksamhetsvolym
1 307,1 miljoner euro
1 103,6 miljoner euro
balansräkning
556,5 miljoner euro
511,7 miljoner euro

 

Kom ihåg datasäkerheten – överlämna inte dina nätbankskoder till bedragare

Under senaste tiden har det stått mycket i nyheterna om hur bedragare har lyckats få tillgång till kundernas nätbankskoder för olika banker. Somero Sparbank vill påminna alla om datasäkerhetens grundläggande regler:

  • Du ska aldrig logga in på en nätbank eller en myndighetstjänst via en länk
    som du har fått till exempel per e-post.
  • Du ska inte skriva namnet på din bank i sökmotorns sökfält och sedan klicka på sökresultatet. Du  kan hamna på en bluffsida.
  • Det säkraste sättet att komma till rätt plats är att direkt skriva adressen till  bankens webbplats i webbläsarens adressfält.
  • Banker och myndigheter ber dig aldrig om nätbankskoder per e-post eller  med sms.

 

Om du misstänker att du har blivit föremål för bedrägeri ska du genast kontakta din bank. Med ett snabbt reagerande kan din bank kanske stoppa betalningen från att gå vidare. Bedrägeriet ska också anmälas till polisen.

 

Ytterligare information:

Verkställande direktör Petri Siviranta | 050 5118 550 | petri.siviranta@saastopankki.fi
Bankdirektör Joni Rintamaa | 050 5118 557 | joni.rintamaa@saastopankki.fi

 

Somero Sparbank grundades 1880. Vårt uppdrag är att främja sparsamhet och kundernas ekonomiska välfärd på ett kundnära sätt. Vi är en finländsk sparbank som hör till Sparbanksgruppen och är verksamma i Salo, Bjärnå, Kimitoön, Somero, Forssa, Urdiala, Ackas, Lovisa och Kotka. Utöver heltäckande banktjänster erbjuder Sparbanksgruppen sina kunder juridiska tjänster och tjänster för placering, byte av hem och försäkringar. Sparbanken är Finlands äldsta bankgrupp. www.saastopankki.fi/sv-se/banker-och-kontor/somero-sparbank

Sparbankens kundtjänst betjänar vardagar kl. 8.00–20.00 och lördagar 10.00–14.00 per telefon, via chatten och via nätmeddelanden. Dessutom började Sparbankens Chatbot Miljo arbeta på bankens webbplats i maj och svarar på kundernas frågor 24/7. Företagskundtjänsten betjänar vardagar kl. 8.00–18.00. Bankens kontor är öppna kl. 10.00–16.30 och enligt överenskommelse både på morgnar och kvällar. Dessutom betjänas kunderna via nätförhandlingar, med en elektronisk underskrift.

Skriven
Typ
Rapporter och publikationer
Utgivare

Intressant just nu