Vi står på din sida även i betalningsärenden

I Sparbanksgruppen pågår kampanjen På din sida, där vi vill lyfta fram vår roll som en bank som främjar kundernas välfärd. När de ekonomiska frågorna är i balans uppkommer en positiv cirkel där också banken exponeras för färre oförutsebara kreditförluster och därmed har bättre beredskap att stöda verksamheter i näromgivningen.

Sparbankerna delar varje år ut vinstmedel inom ramen för kampanjen Goda gärningar. Med hjälp av Goda gärningar kan alla påverka vilka donationsmål Sparbankernas medel ska gå till. Kampanjen pågår nu och om du har förslag på en mottagare som är viktig för dig kan du ge förslaget här fram till 31.3.2021.

När det gäller att balansera ekonomin även små gärningar i vardagen är av betydelse. Här har jag samlat några ekonomiska tips som gäller betalningar. 

1. Det är smart att betala med kreditkort

Låter kanske som ett märkligt ekonomiskt tips men att betala med kreditkort är inte detsamma som att samla på sig kreditkortsskulder. När man betalar bort hela kreditkortsfakturan på en gång och beställer en e-faktura till mobil- eller nätbanken, uppkommer inga kostnader för att koncentrera inköp till Spabankens credit-kort. 

Däremot är fördelarna uppenbara, eftersom betalning med credit-sidan av Sparbankens kort ger en avgiftsfri försäkring för den händelse att produkterna plötsligt går sönder, 40 dagars räntefri betalningstid i snitt och det skydd mot problem som jag nämner nere i sista punkten i listan.

2. Sporadiskt utnyttjande av krediten på kortet skrotar inte den privata ekonomin

I sin låt ”Tosi on” sjöng Irwin Goodman att ”Mitäs me muovikorttimiljonäärit, kun minä vain tuhlaan, niin sinä käärit”. Faktum är dock att det varken ligger i bankens eller i kundens intresse att kunden finansierar alla sina vardagsutgifter med en räntebärande kreditkortsskuld. Därför uppmuntrar vi våra kunder att spara i förväg för överraskande utgifter.

Samtidigt förstår vi att man ibland kan ställas inför situationer där besparingarna inte täcker överraskande utgifter eller att man inte vill lösa in besparingarna vid just den tidpunkten. För dessa situationer är det bra att säkerställa att limiten på kreditkortet är tillräckligt stor (1–2 gånger månadsinkomsterna före skatt) för att man inte ska behöva tänka på en lösning till exempel i form av ett snabblån. Kreditkortets limit kan höjas i nätbanken och inom de närmaste månaderna blir det möjligt att göra det även i mobilbanken.

3. Mobilbetalning med Google Pay eller Apple Pay underlättar vardagen

Nu är det möjligt att koppla Sparbankens kort till mobilappen Google Pay och inom en nära framtid även till Apple Pay. Även om apparna i sig inte ökar någons ekonomiska välstånd kan de bli en räddning i nöden: med Google Pay eller Apple Pay kan du betala dina inköp med telefonen även om kortet skulle ha blivit hemma. 

Med apparna Google Pay och Apple Pay kan du använda din mobila enhet också för att betala inköp som överstiger 50 euro utan att röra vid betalterminalen, vilket är en bra egenskap i dessa coronatider.

Dessutom blir det enklare för Gold-kortinnehavare att samla Finnair Plus-poäng: kontaktlös betalning med plastkort sker alltid på debit-sidan, medan man med Google Pay och Apple Pay också kan betala kontaktlös på credit-sidan, som samlar Finnair-poäng. 

4. Det är värt att utnyttja Finnair-poäng även om resandet är på is

Föregående punkt leder oss till möjligheterna att använda Finnair Plus-poäng som samlats med Sparbankens Gold-kort i dessa coronatider när man inte kan åka på resa. Poängen kan självfallet användas för flygresor när reserestriktionerna upphör men hotellbokningar och presentkort till restauranger är också ypperliga ändamål. 

Med bara en liten mängd poäng kan man få en hotellövernattning eller ett presentkort för en supé betydligt förmånligare än normalpriset. Om du således har samlat en ekonomisk marginal att spendera pengar på restaurangbesök eller hotellövernattningar är det bra att läsa om förmånerna på Finnairs och bolagets samarbetspartners webbplatser. Med poäng kan du också donera pengar till välgörenhet.

5. Skydd vid missbruk eller problem med köpmannen

I Maija Vilkkumaas låt ”Ingalsin Laura” knycker Laura ”ruotsinopettajan Visan, jonka se jätti välitunniksi luokkahuoneeseen” för att finansiera sin resa till London. Även om man numera inte kan köpa flygbiljetter enbart med uppgifterna på ett stulet kort, ska kort förvaras och användas omsorgsfullt och kortkoder (PIN-koder) får aldrig lämnas ut till någon annan. 

Däremot behöver man inte dra sig för att mata in kortnumret på säkra och tillförlitliga webbplatser. Detta därför att en kund vars debit- eller credit-kort har missbrukats alltid får pengarna tillbaka, under förutsättning att kunden har iakttagit kortvillkoren. Därtill får en konsument som använt credit-egenskapen extra skydd i och med konsumentskyddslagen: förutom köpmannen ansvarar även den bank eller det kortbolag som utfärdat kreditkortet för att pengarna återbetalas till konsumenten om en köpman bryter mot sina avtalsskyldigheter. Med andra ord är det idé med att betala med kort både på nätet och i stenfotsbutiker.

 

Manu Kauppila är Sparbanksgruppens direktör med ansvar för kort. Han är en ivrig bänkidrottare och långdistanslöpare vars löpning till jobbet har avbrutits på grund av att coronaviruset lett till distansarbete.

 
Skriven
Typ
Nyhet
Utgivare
Sparbanksforbundet anl
...