Valtakirja pankkiasioiden hoitoon

Valtakirjalla voit hoitaa pankkiasioita toisen puolesta. Valtakirjaa voi tarvita esimerkiksi alaikäisen ja kuolinpesän pankkiasioiden hoitoon. Asiakkaanamme voit pyytää valtakirjapohjan esimerkiksi verkkoviestillä.

Valtakirja tarpeen mukaan

Erityyppisiin valtuutuksiin tarvitaan erilaiset valtakirjapohjat. Voit kysyä valtakirjapohjan kuolinpesän sekä alaikäisen pankkiasioiden hoitoon verkkopankin kautta verkkoviestillä. Edunvalvontavaltuutuksen saat kuntoon pankin lakimiehen kanssa.

Valtakirjoja ovat esimerkiksi: 

  • Valtakirja alaikäisen pankkiasioiden hoitoon

    Esimerkiksi tilin avaamiseen alaikäiselle lapselle tarvitaan molempien huoltajien suostumus. Tilin voi avata valtakirjalla myös toinen vanhemmista yksin. Huomaathan, että jos valtakirjan antanut vanhempi ei ole Säästöpankin asiakas, hänen tulee käydä myös tunnistautumassa pankissa.

  • Valtakirja kuolinpesän pankkiasioihin

    Säästöpankki lähettää kuolinpesän pankkiasioita koskevan paperisen esitteen vainajan viimeiseen kotiosoitteeseen. Esite sisältää myös pankkiasioiden hoitamiseen tarkoitetun valtakirjan täytettäväksi. 

    Huomaathan, että kuolinpesän valtakirja tulee voimaan vasta sen jälkeen, kun pankki on tarkistanut perukirjan liitteineen ja todennut, että valtakirjassa on mukana kaikki kuolinpesän osakkaat.

  • Edunvalvontavaltuutus

    Tekemällä edunvalvontavaltuutuksen hyvissä ajoin, voit itse päättää kuka pankkiasioitasi hoitaa, jos jostain syystä et tulevaisuudessa siihen kykene.

Jäikö sinulla kysyttävää valtakirjoihin liittyen? Voit kysyä lisää asiakaspalvelustamme soittamalla numeroon 010 773 6777 (ma–pe 8–22, la 10–14). Puhelun hinta 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (alv 24 %) soittaessa kotimaan lanka- ja matkapuhelinliittymistä.

Muistutus Säästöpankin asiakkaille: ennen palvelujen avaamista varmistathan, että tuntemistiedot ovat ajan tasalla. Tuntemistiedot saat päivitettyä verkkopankissa. Lue lisää asiakkaan tuntemisesta