Vad kan du göra när ett kredit- eller bankkort inte fungerar?

Kontrollera först att ditt kort ska kunna användas. Du kan kontrollera kortets tillstånd i nät- eller mobilbanken.

Nätbanken:

  1. logga in i nätbanken
  2. välj Konton och kort > Kort
  3. du ser kortets tillstånd under "Kortuppgifter"

Sparbanken Mobil:

  1. logga in i Sparbanken Mobil
  2. välj på sidan "Vardagen" det kort vars tillstånd du vill kolla
  3. du hittar kortets tillstånd på fliken "Kortets uppgifter"

Om kortets tillstånd är något annat än "Aktivt", kontakta vår kundservice.

Kontrollera ditt korts säkerhetsgränser, och om du är utomlands även användningsområdena, i din nätbank eller i Sparbanken Mobil.

Nätbanken:

  1. logga in i nätbanken
  2. välj Konton och kort > Kort
  3. välj på Kort-sidan fliken "Säkerhetsgränser och användningsområden".
  4. Kontrollera och gör vid behov ändringar i säkerhetsgränserna och/eller användningsområdena.

Sparbanken Mobil:

  1. logga in i Sparbanken Mobil
  2. välj på sidan "Vardagen" det kort vars säkerhetsgränser och användningsområden du vill kolla
  3. välj Begränsa eller spärra > Övriga begränsningar
  4. Kontrollera och gör vid behov ändringar i säkerhetsgränserna och/eller användningsområdena.

Kontrollera att saldot på ditt kreditkort eller på bankkontot som är kopplat till ditt kort räcker till för köpet. Saldot kan du lätt kolla i nät- eller mobilbanken.

Om det är frågan om ett kreditkort, försäkra dig om att dina betalningar är avklarade. En obetald Visa-räkning kan förhindra användningen av kreditkortet. Din betalning syns i de disponibla medlen på kortet senast följande dag efter att du betalat räkningen.

Om du inte hittar en lösning på problemet ovan, läs mer nedan.

Kontaktlös betalning fungerar inte

kontaktlös betalning aktiveras när ett köp görs med kortet (på Debit-sidan med kombinationskort) genom att sätta kortet i betalterminalen och godkänna köpet med PIN-koden. En del betalterminaler kan visa meddelandet "Okänt kort", om man försöker betala kontaktlöst när kontaktlös betalning ännu inte aktiverats för kortet.

Gränserna för kontaktlös betalning varierar mellan olika länder. I Finland är gränsen 50 euro. Köp som går över gränsen betalas genom att sätta kortet i betalterminalen och godkänna köpet med PIN-koden eller alternativt med en så kallad Single Tap-egenskap, där kortet visas för terminalen som i kontaktlös betalning och köpet sedan godkänns med PIN-koden.

Av säkerhetsskäl kan bara ett begränsat antal köp göras med kontaktlös betalning. Efter det ber terminalen om PIN-koden. Om kontaktlös betalning inte fungerar kan man alltså prova att betala genom att sätta kortet i betalterminalen och godkänna köpet med PIN-koden.

Om kontaktlös betalning trots dessa anvisningar inte fungerar, kontakta vår kundservice och be om ett nytt kort i stället för det trasiga. En avgift enligt prislistan kan uppbäras för förnyande av kortet. Kontaktkanalerna till kundservicen

Kortet fungerar inte vid butikskassan

Försäkra dig om att kortets tillstånd, den dagliga köpgränsen och/eller användningsområdet samt bankkontots/kreditkortets saldo möjliggör köpet och att du kommer ihåg kortets PIN-kod rätt.

Ditt kort har kunnat låsas om fel PIN-kod getts för många gånger. Låsningen kan hävas genom ett kontantuttag eller en saldoförfrågan i en uttagsautomat.

Du kan prova att stryka kortets chips exempelvis mot ärmen och sedan prova att betala på nytt.

Även om köpet understiger gränsen för kontaktlös betalning kan du prova att betala genom att sätta kortet i betalterminalen och godkänna köpet med PIN-koden.

Att en betalning inte lyckas kan också bero på annat än kortet. Det kan förekomma anslutningsproblem i betalterminalen eller i systemen hos de parter som deltar i betalningsförmedlingen. Då kan man försöka göra om köpet efter en stund.

Om kortet trots dessa anvisningar inte fungerar vid kassan, kontakta vår kundservice och be om ett nytt kort i stället för det trasiga. En avgift enligt prislistan kan uppbäras för förnyande av kortet. Kontaktkanalerna till kundservicen.

Kortet fungerar inte i en uttagsautomat

Försäkra dig om att kortets dagliga köpgräns och/eller användningsområdet samt bankkontots/kreditkortets saldo möjliggör uttaget och att du kommer ihåg kortets PIN-kod rätt.

Ditt kort har kunnat låsas om fel PIN-kod getts för många gånger. Upplåsning kräver att du kontaktar vår kundservice. Business Credit-kort låses automatiskt upp när dygnet byts.

Du kan prova att stryka kortets chips exempelvis mot ärmen och sedan prova uttaget på nytt.

Att uttag inte lyckas kan också bero på annat än kortet, till exempel kontaktproblem mellan olika system. Då kan man prova att göra uttaget i en annan automat eller i samma automat efter en stund.

Om kortet trots dessa anvisningar inte fungerar i uttagsautomaten, kontakta vår kundservice och be om ett nytt kort i stället för det trasiga. En avgift enligt prislistan kan uppbäras för förnyande av kortet.

Kortet fungerar inte vid nät- eller appköp

Försäkra dig om att du anger rätt kortnummer, giltighetstid och tresiffrig kod (cvv).

På kombinationskort finns två olika kortnummer; om du vill betala köpet från ett bankkonto, välj Debit-kortets nummer och om du vill betala med kreditkortet väljer du Credit-kortets nummer.

  • en del kombinationskort har båda kortnumren och deras säkerhetstal på baksidan
  • andra kombinationskort har Credit-numret på framsidan och dess cvv-tal på baksidan bredvid namnteckningsfältet. Debit-numret och dess cvv-tal finns nedtill på baksidan av kortet.

Försäkra dig om att du tillåtit nätköp för kortet. Det kan du kontrollera i nätbanken eller Sparbanken Mobil.

Om stark autentisering med en identifieringsapp eller ett nyckelkodskort inte lyckas kan det bero på webbläsarens säkerhetsinställningar. Kolla i webbläsarens inställningar att popupfönster och tredje parters kakor är tillåtna under köpet. Det kan också hjälpa att tömma webbläsarens cacheminne.

Kortets chips eller magnetrand har skadats

Kortet är trasigt om chipset eller magnetranden skadats och kortet inte fungerar någonstans. Du kan be om ett nytt kort i stället för det trasiga genom att kontakta vår kundservice. En avgift enligt prislistan kan uppbäras för förnyande av kortet. Kontaktkanalerna till kundservicen.

Kortets kod, det vill säga PIN-koden, fungerar inte

Försäkra dig om att du använder rätt kod. Ett nytt kort har samma kod som ditt föregående kort. Om ditt tidigare kort försvunnit eller stulits, får du ett nytt kort med posten och därefter även en ny kod. Koden levereras åt dig några dagar efter att du fått kortet. Du kan också kolla PIN-koden utan kostnad i nätbanken under "Kort" eller i Sparbanken Mobil.

Nätbanken:

  1. Logga in i nätbanken
  2. Välj Konton och kort > Kort
  3. Välj "Se kortets PIN-kod" i högra kanten av sidan. Om du har flera kort, välj det kort vars PIN-kod du vill kolla.

Sparbanken Mobil:

  1. Logga in i Sparbanken Mobil
  2. Välj på sidan "Vardagen" det kort vars PIN-kod du vill kolla
  3. Välj "Visa PIN-kod" och följ mobilens anvisningar

Innan du kontaktar vår kundservice, prova att göra en saldoförfrågan eller ett uttag i en automat. Om saldoförfrågan eller uttaget fungerar normalt kan du också använda ditt kort normalt i betalterminaler. Om kortet inte fungerar i automaten, kontakta kundservicen.

Sparbankens varumärke bild.

Betalkort från Sparbanken

Bankkort, kreditkort eller båda i ett? Bland Sparbankens kort hittar du säkert en lösning som passar din livssituation.