Sparbankens kort- vanliga frågor
Har du frågor om våra kort? Här hittar du de vanligaste svaren.
Har du frågor om våra kort? Här hittar du de vanligaste svaren.
Ansök om Gold-kortet i nätbanken eller Sparbanken Mobil. Om ansökan beviljas får du ett Gold-kort inom 1-2 veckor. När du fått Gold-kortet överför vi det eventuella skuldsaldot på ditt Credit/Debit-kort till Gold-kortet och avslutar ditt gamla Credit/Debit-kort.
Ansök om Gold-kortet i nätbanken eller Sparbanken Mobil. Om ansökan beviljas, skicka ett meddelande till oss via Sparbanken Mobil eller nätbanken och berätta att du vill ha kvar ditt gamla Credit/Debit-kort vid sidan av Gold-kortet. Meddelar du oss inte avslutas det gamla Credit/Debit-kortet då du fått det nya Gold-kortet och det eventuella skuldsaldot överförs på Gold-kortet.
På kombinationskort finns två olika kortnummer; om du vill betala köpet från ett bankkonto, välj Debit-kortets nummer och om du vill betala med kreditkortet väljer du Credit-kortets nummer
Försäkra dig om att du tillåtit nätköp för kortet. Det kan du kontrollera i nätbanken eller Sparbanken Mobil.
Nätbanken:
Sparbanken Mobil:
Sparbankens kort fungerar utomlands, oberoende av vilket kort du har. Det är förmånligare att använda kortet eller ta ut kontanter på plats än att växla pengar hemma i Finland före resan.
När man gör en betalning eller tar ut kontanter från en automat lönar det sig alltid att använda den lokala valutan. Transaktionen konverteras då till euro enligt den partikurs som Visa använder, och 2,75 % läggs till. Kortköp och kontantuttag som görs utomlands debiteras alltid från ditt konto i euro.
Kom ihåg att kolla vilka säkerhetsgränser du ställt in för kortet och tillåt användning av kortet i det område dit du ska resa. Det här kan du göra i nätbanken eller Sparbanken Mobil före resan. Observera att kombinationskort har separata säkerhetsgränser på Debit- och Credit-sidorna.
Nätbanken:
Sparbanken Mobil:
Spärra kortet omedelbart. Du kan ringa spärrtjänsten dygnet runt varje dag på året, i Finland på numret 020 333, från utlandet +358 20 333. Ibland behöver också nätbankskoderna spärras, så berätta för spärrtjänsten allt du vet om det som hänt.
Du kan också spärra kortet i Sparbanken Mobil. Ett nytt kort bildas omedelbart i stället för det spärrade.
Läs här noggrannare anvisningar om reklamation.
Visa Debit Online- och Visa Debit-korten är för övrigt lika till egenskaperna, men vid användning av Visa Debit Online-kortet kontrolleras täckningen på kontot i regel varje gång. Under systemuppdateringar och eventuella störningar i kortbetalandet är det möjligt att täckningen inte kan kontrolleras.
Om kortet används på en plats utan internet-uppkoppling går det kanske inte att betala med kortet. Sådana platser kan vara till exempel flygplan och tåg.
Visa Debit Online-kort kan beviljas också minderåriga. Kortet kan ansökas om endast i banken. Läs mer.
Ja, det kan du. Om du använder Sparbanken Mobil får du ett meddelande till telefonen om varje genomförd korttransaktion. Skickandet av meddelandena är automatiskt påslaget.
Ett meddelande skickas också på grund av EU-lagar när du gör ett köp eller ett uttag inom ETA-området i en annan valuta än euro. Meddelandet innehåller den totala storleken på serviceavgifter som uppbärs för ändringen av valutan, i form av en marginal i procent som grundar sig på de senaste tillgängliga referenskurserna för euron publicerade av Europeiska centralbanken.
Med meddelanden i realtid vill vi öka säkerheten i kortbetalande. De gör att du får veta direkt om någon skulle använda dina kortuppgifter fel, så att du kan spärra kortet snabbt.
Men om du inte vill ha meddelanden kan du förhindra dem i Sparbanken Mobil.
När du gör nät- och appköp med Sparbankens företagskort ska du bekräfta köpen med stark autentisering. Om du inte har personliga bankkoder till Sparbanken kan du registrera ditt företagskort i Sparbankens sms-bekräftelsetjänst för företagskort och efter det kan du bekräfta dina köp i sms-bekräftelsetjänsten med ett lösenord och engångskoder som skickas till din telefon.
Så här tar du i bruk tjänsten för sms-bekräftelse:
Du kan också ändra ditt lösenord och ta bort ditt företagskort från tjänsten via samma webbplats där du registrerade ditt kort i tjänsten.
Om det är en täckningsreservering som du känner igen, men som förekommer två gånger eller annars är omotiverad, kontakta betalningsmottagaren. Begäran om att ta bort täckningsreserveringen måste komma till banken från företaget som gjort den.
Täckningsreserveringen avlägsnas automatiskt från ditt konto sju dygn efter att den gjorts.
Om du inte känner igen täckningsreserveringen och du misstänker att dina kortuppgifter missbrukats, spärra kortet omedelbart genom att ringa spärrtjänsten (24 h/d). I Finland: 020 333, från utlandet: +358 20 333. Ibland behöver också nätbankskoderna spärras, så berätta för spärrtjänsten allt du vet om det som hänt.
Du kan också spärra kortet i Sparbanken Mobil. Ett nytt kort bildas omedelbart i stället för det spärrade.
Se reklamationsanvisningar under punkten "Transaktioner som jag inte känner igen har gjorts med mitt kort - vad ska jag göra?"
Ofta beror det att kortet inte fungerar på kortets tillstånd, säkerhetsgränser och/eller användningsområden eller bankkontots/kreditkortets saldo.
Läs här tips på hur du kan ta reda på orsaken till att kortet inte fungerar och lösa problemet, oavsett om du ska använda kortet i en betalterminal, i en uttagsautomat eller för nätköp.
Du kan kolla PIN-koden utan kostnad i nätbanken under "Kort" eller i Sparbanken Mobil.
Nätbanken:
Sparbanken Mobil:
Om du vill ha PIN-koden hem på papper, kontakta ditt kontor eller vår kundservice.
För leverans av PIN-koden på papper debiteras den kostnad som anges i Sparbankens serviceprislista.
Om kortet har låsts på grund av att en felaktig kod angetts i en betalterminal, kan du låsa upp kortet genom att använda det i vilken uttagsautomat som helst med rätt PIN-kod.
Om du knappat in fel kod för kortet alltför många gånger i en uttagsautomat, kontakta vår kundservice. Business Credit-kortens låsning avlägsnas automatiskt när dygnet byts, så för dem behövs ingen kontakt med kundservicen.
Kontaktkanaler till kundservicen.
Om du inte kommer ihåg PIN-koden till ditt kort kan du kontrollera den i nätbanken eller Sparbanken Mobil.
En faktura som redan bildats ska betalas som sådan. Vid behov kan du ändra förfallodagen eller minimiamorteringsprocenten för kommande fakturor samt välja amorteringsfria månader. Förfallodagsalternativen är den 15 eller sista dagen i månaden. Minimiamorteringsprocenten är 3, 10, 15, 20 eller 100. Du kan göra ändringen i nätbanken eller Sparbanken Mobil.
Nätbanken:
Sparbanken Mobil:
Ett påminnelsebrev skickas efter två veckor om en faktura inte betalts. En avgift på 5 euro debiteras för detta. Det är bäst att betala fakturan senast när du fått påminnelsebrevet, eftersom användningen av kreditkortet då redan stoppats. Användningsstoppet avlägsnas automatiskt så fort fakturan registrerats som betald. Om du inte kan betala fakturan, kontakta kundservicen. Numren och servicens öppettider finns nertill på webbplatsen.
Faktureringsperioden berättar från vilken tid korttransaktionerna på din Visa-faktura härrör. Du får i medeltal 45 dagar räntefri betalningstid för dina köp.
Förfallodag: 15 dagen i månaden
Förfallodag: månadens sista dag
När du ansöker om kortet väljer du en minimiamorteringsprocent för kortet. Minimiamorteringsprocentens alternativ är 3, 10, 15, 20 eller 100 %. Månadsraten räknas enligt den procent du valt på den kreditmängd du använt vid faktureringsdagen.
Du kan också betala en större summa än den som anges på fakturan. Om du vill betala en större del än minimiamorteringen kan du ändra betalningssumman själv i nätbanken eller mobilbanken i samband med att du betalar/godkänner fakturan.
Du kan också om du vill ändra minimiamorteringsprocenten i nätbanken eller Sparbanken Mobil.
Nätbanken:
Sparbanken Mobil:
Om du inte använder nätbanken eller Sparbanken Mobil, kontakta kundservicen.
Det finns två förfallodagsalternativ för fakturorna; den 15 eller sista dagen i månaden.
Minimiamorteringsprocentens alternativ är 3, 10, 15, 20 eller 100 %. Månadsraten räknas enligt den procent du valt på den kreditmängd du använt vid faktureringsdagen.
Du kan ändra minimiamorteringsprocenten i nätbanken eller Sparbanken Mobil.
Nätbanken:
Sparbanken Mobil:
Om du inte använder nätbanken eller Sparbanken Mobil, kontakta kundservicen.
Du kan göra amorteringar också vid andra tidpunkter än på förfallodagen. Kontonumret och referensen är alltid de samma och du hittar dem till exempel på din föregående faktura.
Enklast är det att betala en extra amortering i Sparbanken Mobil, där du får betalningsuppgifterna färdiga för en extra amortering.
Din betalning syns på kreditkontot antingen sent på kvällen samma dag eller nästa dag, beroende på betalningstidpunkten.
En amorteringsfri månad betyder att du inte får någon Visa-faktura alls. Räntan löper ändå normalt och räntan som upplupit på skulden den amorteringsfria månaden ska betalas i samband med följande månads faktura. Du kan välja att ha två amorteringsfria månader per år, men de får inte vara i följd.
Du kan välja amorteringsfria månader när du ansöker om kreditkort och i fortsättningen kan du lägga till, ändra eller ta bort dem i nätbanken eller Sparbanken Mobil.
Nätbanken:
Sparbanken Mobil:
Om du inte använder nätbanken eller Sparbanken Mobil, kontakta kundservicen.
Du kan koppla K-Plussa-egenskapen till ditt kort i nätbanken.
Vi skickar dig ett nytt kort med K-plussa-egenskapen inom cirka en vecka. Kortnumret och PIN-koden förblir oförändrade.
Du kan ändra gränsen för köp och kontantuttag per dag, tillåta eller förbjuda nätköp samt välja geografiska områden där du inte vill att kortet ska fungera. Observera att de geografiska användningsområdena gäller endast köp i betalterminal, inte nätköp. Du kan enkelt göra ändringarna i nätbanken eller Sparbanken Mobil.
Nätbanken:
Sparbanken Mobil:
Du kan välja ett fotografi du tagit som bild på ditt kort (utom på Business Debit- och Business Credit-kort). Observera att bilden ska hålla god smak. Alla pornografiska, våldsamma, rasistiska eller på något annat sätt diskriminerande eller kränkande bilder förkastas.
Bilden får inte:
Bilden ska vara i JPEG-, JPG-, GIF-, TIFF- eller PNG-format och filstorleken högst 10 MB. Om bildkortssystemet inte godkänner din bild, kontrollera bildens storlek med ett bildbehandlingsprogram (t.ex. Paint) och ändra den vid behov. Bilden bör innehålla minst 1024*640 bildpunkter (pixlar).
Varje bild kontrolleras. Om du beställer ett nytt kort med en självvald bild som inte kan godkännas, får du kortet med standardbild. Om du vill byta bild på ett kort du redan har och bilden inte kan godkännas, får du inget nytt kort.
Läs mer om att beställa kort med egen bild.
Du kan lätt och snabbt ansöka om höjning av kreditgränsen i nätbanken eller Sparbanken Mobil.
Nätbanken:
Sparbanken Mobil:
Den nya kreditgränsen träder i kraft omedelbart efter att du har fått ett godkänt kreditbeslut. Du kan se kortets tillgängliga medel på framsidan i Sparbanken Mobil och nätbanken. Den nya kreditgränsen kan du se i nätbanken genom att klicka på kortuppgifterna på framsidan och i Sparbanken Mobil genom att på sidan "Vardagen" välja det kort vars kreditgräns du vill kolla.
Vid behov kan du läsa mer om att höja kreditgränsen på ett kreditkort eller kontakta kundservicen för att ansöka om en höjning. Kontaktkanalerna till kundservicen.
Credit-transaktionerna och täckningsreserveringarna syns i realtid i nätbanken och Sparbanken Mobil.
Nätbanken:
Sparbanken Mobil:
Du kan göra en Visa-kontoöverföring, alltså överföra pengar från kreditkontot till ditt bankkonto, i nätbanken eller Sparbanken Mobil.
Nätbanken:
Sparbanken Mobil:
För Visa-kontoöverföringar debiteras på Visa-fakturan en avgift på 2 euro + 3 % av överföringens värde.
Du kan inte betala fakturor från kreditkortet, men du kan göra en Visa-kontoöverföring i nätbanken eller Sparbanken Mobil från ditt kreditkort, det vill säga flytta pengar från kreditkontot till ditt bankkonto, och sedan betala fakturan från ditt bankkonto.
Nätbanken:
Sparbanken Mobil:
För Visa-kontoöverföringar debiteras på Visa-fakturan en avgift på 2 euro + 3 % av överföringens värde.
Meddela spärrtjänsten utan dröjsmål om kortets försvinnande (24 h/d). Om nätbankskoderna äventyrats, ring spärrtjänsten för att spärra både kortet och koderna.
I Finland: 020 333
Utomlands: +358 20 333
Du kan också spärra kortet i Sparbanken Mobil. Ett nytt kort bildas omedelbart i stället för det spärrade. Logga in i Sparbanken Mobil
När du gör inköp på nätet eller via appar med Sparbankens företagskort, måste du bekräfta köpen.
Du kan bekräfta köp som du gjort på nätet eller via appar med dina personliga bankkoder från Sparbanken eller lägga till ditt företagskort i Sparbankens sms-bekräftelsetjänst för företagskort.
Så här börjar du använda tjänsten för sms-bekräftelse:
Vi skickar ett meddelande om varje genomförd korttransaktion till din telefon. Med hjälp av meddelanden i realtid strävar vi efter att öka säkerheten vid kortbetalningar.
Meddelanden skickas ut också med stöd av EU-lagstiftningen om du gör ett inköp eller ett uttag i EES-området i någon annan valuta än euro. Meddelandet innehåller det totala beloppet av de serviceavgifter som tas ut för valutaomräkningen som en marginal i procent baserat på de senaste tillgängliga referenskurserna för euro som publicerats av Europeiska centralbanken.
Om du inte vill ta emot dessa meddelanden kan du förhindra att de skickas ut genom att i Sparbanken mobilapplikation välja Profil – Push-notiser – Meddelanden om kort.
Sparbankens kort fungerar utomlands, oberoende av vilket kort du har. Det är förmånligare att använda kortet eller ta ut kontanter på plats än att växla pengar hemma i Finland före resan.
När man gör en betalning eller tar ut kontanter från en automat lönar det sig alltid att använda den lokala valutan. Transaktionen konverteras då till euro enligt den partikurs som Visa använder, och 2,75 % läggs till. Kortköp och kontantuttag som görs utomlands debiteras alltid från ditt konto i euro.
Kom ihåg att kolla vilka säkerhetsgränser du ställt in för kortet och tillåt användning av kortet i det område dit du ska resa. Det här kan du göra i nätbanken eller Sparbanken Mobil före resan. Observera att kombinationskort har separata säkerhetsgränser på Debit- och Credit-sidorna.
Nätbanken:
Sparbanken Mobil: