Sparbankens kort- vanliga frågor
Har du frågor om våra kort? Här hittar du de vanligaste svaren.
Har du frågor om våra kort? Här hittar du de vanligaste svaren.
Meddela omedelbart att kortet försvunnit till ett av Sparbankens kontor eller till spärrtjänsten (24 h/dygn):
• I Finland: 020 333
• Från utlandet: +358 20 333
Om du angett fel koden för kortet alltför många gånger i en uttagsautomat, kontakta kundtjänsten.
Om kortet har låsts på grund av att en felaktig kod angetts i en betalterminal, räcker det med att använda kortet i vilken uttagsautomat som helst med rätt kod låsa upp kortet.
Om du inte kommer ihåg din kortkod, kan du kontrollera den i nätbanken.
Ja. När du handlar på nätet kan du alltid själv välja om betalningen debiteras från ditt bankkonto eller på din Visa-faktura.
Observera att ett kombinationskort har två olika kortnummer. Numret på framsidan är Credit-kortets nummer och nertill på baksidan finns Debit-kortets nummer. Kortets giltighetstid anges på kortets framsida och säkerhetskoden CVV för att använda kortets Credit-egenskap finns bredvid namnteckningsfältet. För Debit-egenskapen finns koden nertill på kortet, bredvid Debit-kortnumret.
Som förfallodag kan du välja den 15:e i varje månad, då faktureringsperioden slutar den 20:e föregående månad eller månadens sista bankdag, då faktureringsperiodens sista dag är den 6:e samma månad.
Som minimiamortering kan du välja antingen 5, 10, 15, 20 eller 100 % av beloppet av den använda krediten.
Du kan ändra förfallodagen eller minimiamorteringen via avsnittet Kort i Sparbankens nätbank.
Kom ihåg att ändringen av förfallodagen eller minimiamorteringen inte träder i kraft för den faktura som redan skickats ut utan först för nästa faktura.
En betalningsfri månad betyder att du den månaden inte behöver betala av på din kreditskuld. Räntan löper ändå normalt och den under den betalningsfria månaden upplupna räntan förfaller till betalning i följande månads faktura. Du kan välja två betalningsfria månader per år, men de får inte vara två månader i följd.
Du kan begära, byta eller ta bort betalningsfria månader i din nätbank.
Ansök om kort via Sparbanken Mobil
Ansök om kort via nätbanken
Du kan enkelt höja ditt kreditkorts kreditgräns i appen Sparbanken Mobil eller nätbanken. Från kreditkortsinformationen, i avsnittet Ändring av kredit, kan du till exempel göra en ansökan om höjning av kreditgränsen.
Den nya kreditgränsen träder i kraft omedelbart efter att ansökan om höjning har godkänts. Du kan se kortets tillgängliga medel på framsidan i Sparbanken Mobil och nätbanken. Den nya kreditgränsen visas genom att klicka på kortuppgifterna på framsidan.
Vid behov kand du läsa mer om en höjning av kreditgränsen eller kontakta din bank och prata med en expert om att höja din kreditgräns samt få råd till stöd för ditt beslut.
När du gör inköp på nätet eller via appar med Sparbankens företagskort, måste du bekräfta köpen.
Du kan bekräfta köp som du gjort på nätet eller via appar med dina personliga bankkoder från Sparbanken eller lägga till ditt företagskort i Sparbankens sms-bekräftelsetjänst för företagskort.
Så här börjar du använda tjänsten för sms-bekräftelse:
Vi skickar ett meddelande om varje genomförd korttransaktion till din telefon. Med hjälp av meddelanden i realtid strävar vi efter att öka säkerheten vid kortbetalningar.
Meddelanden skickas ut också med stöd av EU-lagstiftningen om du gör ett inköp eller ett uttag i EES-området i någon annan valuta än euro. Meddelandet innehåller det totala beloppet av de serviceavgifter som tas ut för valutaomräkningen som en marginal i procent baserat på de senaste tillgängliga referenskurserna för euro som publicerats av Europeiska centralbanken.
Om du inte vill ta emot dessa meddelanden kan du förhindra att de skickas ut genom att i Sparbanken mobilapplikation välja Profil – Push-notiser – Meddelanden om kort.
Sparbankens kort fungerar utomlands, oberoende av vilket kort du har. Det är förmånligare att använda kortet eller ta ut kontanter på plats än att växla pengar hemma i Finland före resan.
När man gör en betalning eller tar ut kontakter från en automat lönar det sig alltid att använda den lokala valutan. Transaktionen konverteras då till euro enligt den partikurs som Visa använder, och 2,75 % läggs till. Kortköp och kontantuttag som görs utomlands debiteras alltid från kontot i euro.
Du kan konvertera inköp i andra valutor med Visa Europes valutaräknare (på engelska).
Kom ihåg att kontrollera de användningsområden du valt för kortet i nätbanken eller via mobilen före resan, och inaktivera eventuella spärrar för det land du ska resa till. Det är också bra att ställa in gränserna för inköp och uttag per dygn till en nivå som motsvarar användningen. För kombinationskort ska du fastställa säkerhetsgränser separat för Debit- och Credit-sidan.
När man reser bör man alltid ha med sig två olika betalkort.