Kortreklamation
Kontakta oss om du upptäcker oklarheter bland dina korttransaktioner.
Du kan göra en reklamation om en korttransaktion i tjänsten My Dispute, om
- du upptäcker kortinköp och/eller kortuttag i Nosto-automater som du inte har gjort själv
- ett kortinköp har debiterats flera gånger
- du inte har fått den produkt eller tjänst som du betalat för med kortet
- du har fått en felaktig produkt.
Försök alltid lösa frågan med säljaren, om det handlar om ett avtalsbrott från säljarens sida:
- transaktionen har debiterats flera gånger
- du har inte fått den produkt eller tjänst som du betalat för med kortet
- produkten motsvarar inte det du beställde.
Tänk på att
- biluthyrningsfirmor har rätt att i efterhand debitera för obetalda tankningar och böter
- hotell har rätt att i efterhand debitera för obetalda minibarsköp
- reklamationer som gäller uttag i Otto.-automater inte kan göras via tjänsten My Dispute, utan de ska göras med en elektronisk blankett
Att reklamera transaktioner i tjänsten My Dispute
- Oberoende av kortprodukten kan du reklamera korttransaktioner i tjänsten My Dispute.
- Logga in i tjänsten med Sparbankens bankkoder.
- Om reklamationen gäller både Debit- och Credit-sidan av kortet ska en reklamation göras separat för vardera sidan.
- Innan du börjar göra reklamationen ska du säkerställa att du har sparat den e-postkorrespondens som du fört med säljaren i en fil (pdf, jpg, jpeg, png, gif) som du kan bifoga reklamationen. Det snabbar upp handläggningen av ärendet.
Att reklamera transaktioner med reklamationsblanketten
- Om du inte har Sparbankens bankkoder
- Om reklamationen gäller transaktioner i en Otto.-automat
- Du kan skicka blanketten elektroniskt eller per post till adressen: