Välkommen, denna är organisationen Sb-Livförsäkring Ab:s elektroniska hälsodeklarations tillgänglighetsbeskrivning
Denna tillgänglighetsbeskrivning berör tjänsten Sb-Livförsäkring Ab:s elektroniska hälsodeklaration och är uppgjord/uppdaterats 19.12.2023. Tjänsten berörs av lagen om erbjudande av elektroniska tjänster, där det förutsätts, att offentliga webbtjänster bör vara tillgängliga. Tjänstens tillgänglighet har utvärderats av en utomstående expertorganisation.
Situationen med digitjänstens tillgänglighet
Uppfyller tillgänglighetskraven delvis.
Icke tillgängligt innehåll
3. Webbsidorna uppfyller inte till alla delar kraven
Pdf-dokumenten
Det finns brister i tillgängligheten till tjänstens pdf-dokument. Vi arbetar aktivt för att korrigera bristerna i pdf-dokumentens tillgänglighet.
WCAG 1.1.1, 1.4.5 - Textmotsvarigheter och text som bilder
På de flesta sidorna har av företagets logo getts en tom textmotsvarighet.
WCAG 3.1.2 - Delarnas språk
Utloggningssidans svenskspråkiga text har inte angetts enligt språkets lang-definition.
WCAG 1.3.1 - Listor
På hälsodeklarationssidan har listor inte angetts till sin struktur som listor.
WCAG 2.4.2 - Sidrubriker
I tjänstens alla skeden är sidrubriken ”Sp-Henkivakuutus Oy”, även i tillämpningar med en sida (single-page application, SPA), varje sida borde ha en individualiserande sidrubrik, som skärmläsaren kan ange när innehållet uppdateras.
WCAG 2.1.1 - Tangentbordsnavigering
Användaren kan navigera till nästan alla tjänstens interaktiva element med att använda endast tangentbordet. Man kan inte navigera till dialogen som visas när man skrollar sidan så att någon obligatorisk obesvarad fråga försvinner från skärmen.
WCAG 2.4.3 - Inriktningsordningsföljden
I denna tjänst används positiva his tabindex-värden. Dylika positiva värden fastställer den exakta inriktningsordningsföljden för sidans element, så något element kan förflyttas bort från sitt logiska läge. Av denna orsak borde användningen av positiva tabindex-värden undvikas.
Exempel:
- Språkvalets välkomstsida använder positiva värden, med vilka inriktningsordningsföljden blir: Språkval> Tillåt webbkakor (OK)> Fortsätt. Motsvarande gäller sidan Hälsodeklarationens ifyllande (Consent): Språkval> Tillåt webbkakor (OK)> Logga ut > Bekräfta > Fortsätt.
WCAG 3.3.2 - Obligatoriska fält
I tjänsten ingår endast frivilliga fält, inga obligatoriska fält.
WCAG 1.3.1, 4.1.2 - ARIA-hänvisningarnas brister
I flera inmatningsfält på hälsodeklarationssidan finns hänvisning till texter, vars identifikation slutar på _errors. _desc, _subtext tai _hint, men endast en del av texterna har förverkligats i olika sammanhang.
Till exempel för fältet för längd finns endast texter som slutar _desc (cm) och _errors (Uppgiften är obligatorisk) samt _hint utan fastställt värde. Text som slutar _subtext hittades inte.
WCAG 4.1.3 - Passiva knappar
Tjänsten använder en dialog för att påminna om obesvarade fält, när fältet rullar ur åsyn, men skärmläsaren berättar inte om denna dialog. För att Fortsätt-knappen är passiv, kan den som använder enbart tangentbord inte välja den. Skärmläsaren berättar följande om knappen: ”Fortsätt, dunkel knapp”. (användbarhet)
WCAG 4.1.2 - Balk om framskridandet
Tjänsten har en balk om framskridandet, som beskriver processens längd och framskridandet för användaren. Balken om framskridandet är tämligen svår att märka i övre sidhuvudet. Skärmläsaren kan endast ange balkens roll och namn.
WCAG 1.3.1 - Undre sidhuvudet
I undre sidhuvudets tredje kolumn finns en beskrivningslista (description list), som har flera tomma punkter.
WCAG 1.3.1, 2.4.4, 4.1.2 - Språkval
I språkvalen finns flera olika tillgänglighetsutmaningar.
Exempel:
- Skärmläsaranvändare, som inte kan finska, måste känna igen språkvalet bara med ordet ”Suomi”.
- Språkvalets status, är det öppet eller fast, förmedlas inte till skärmläsaren.
WCAG 2.4.3, 1.3.2, 1.1.1, 2.4.6 - Kalender
Det är utmanande att använda kalendern med tangentbord och skärmläsare.
Exempel:
Med skärmläsare:
- Läsningsordningsföljden börjar från månader, användaren bör således backa för att komma till årtalet utan att se kalenderns struktur.
- Pilsymbolerna har inga namnskyltar, skärmläsaren visar således att de är ”åt vänster” och ”åt höger pekande vinkelmärke”.
- Kalenderknappen har namngetts genom att hänvisa till frågan, skärmläsaren kan således inte uppge att knappen öppnar kalendern.
WCAG 2.4.6 - Beskrivande namnskyltar
De interaktiva elementens namnskyltar bör vara beskrivande och informativa.
Exempel:
- Namnskylten ”Fortsätt” används för två på varandra följande knappar på Hälsodeklarationssidan. Framför allt har den som använder skärmläsarprogrammet det svårt att skilja på deras betydelse utan att se kontexten eller uppställningen.
Schema för sanering av tillgänglighetsgap: Under 2024
Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra den digitala tillgängligheten
Vi har förbundit oss vid att förbättra tillgängligheten till den digitala tjänsten
Brister i tillgängligheten: respons och myndighetens kontaktuppgifter
Har du upptäckt en tillgänglighetsbrist i våra digitala tjänster? Berätta det för oss, så gör vi vårt bästa för att åtgärda den.
Berätta för Sparbanken om tillgänglighetsbrister
Skicka respons per e-post till adressen: saavutettavuus@saastopankki.fi.
Ju noggrannare du berättar om en brist, desto smidigare kan vi börja åtgärda den. Exempelvis uppgifterna nedan är till hjälp:
- När observerade du problemet (datum och klockslag)?
- Vad försökte du göra och hur långt kommer du innan felet uppstår?
- Visar tjänsten något felmeddelande? Försök beskriva felmeddelandet med egna ord.
- Använde du tjänsten som privat- eller företagskund?
Av säkerhetsskäl ber vi dig att inte ange personlig information eller företagsinformation – t.ex. personbeteckning, FO-nummer, kontonummer eller kortnummer – i din respons.
Det kan ta 14 dagar innan du får svar. Tack på förhand för din feedback!
Berätta för myndigheten om tillgänglighetsbrister
Om du inte är nöjd med svaret eller inte får något svar alls inom två veckor, kan du göra en anmälan till Transport- och kommunikationsverket Traficom.
Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter
Myndigheten är från och med 1.1.2025 Transport- och kommunikationsverket Traficom.
Transport- och kommunikationsverket Traficom
Tillsyn över digital tillgänglighet
www.saavutettavuusvaatimukset.fi/sv
Växel: 029 534 5000