Välkommen, det här är tillgänglighetsutlåtande av Sparbanken Identifiering

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller tjänsten Sparbankens Identifiering och har upprättats / uppdaterats 17.3.2022. Tjänsten omfattas av lagen om tillhandahållande av digitala tjänster och dess krav på att offentliga webbplatser måste vara tillgängliga.

Tillgängligheten har granskats av en utomstående expertorganisation

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Uppfyller delvis tillgänglighetskraven.

Icke-tillgängligt innehåll

3. Webbplatsen uppfyller ännu inte alla krav.

ICKE-TILLGÄNGLIGT INNEHÅLL OCH BRISTER I DET

Stöd för horisontell användning – WCAG 1.3.4
Applikationen stöder inte horisontell användning.

Kontaktområden – WCAG 2.5.5
Kontaktområdena är för små i vissa delar av appen (Android)

Att ställa in PIN-kod – WCAG 1.1.1
Skärmläsaren ber inte att PIN-koden upprepas trots att den flyttar fokuset dit

Inställningar

  • I Profilval-vyn flyttas fokus alltför långsamt till fältet Ändra PIN-kod (iOS) – WCAG 1.3.2
  • Skärmläsaren meddelar inte separat om radering av användarprofil. – WCAG 1.3.1
  • Skärmläsaren meddelar inte separat om byte av användarprofil. – WCAG 4.1.3
  • Ikoner på Anvisningar-sidan som anger sidans fasning kan inte upprepas av skärmläsare. (Android) – WCAG 1.3.3

Bekräftelse av transaktioner – WCAG 1.3.2

  • Vid bekräftelse med FaceID kan skärmläsaren läsa upp feedbacken "Bekräftelse OK" och "FaceID verifierad” delvis på varandra. (iOS)
  • Skärmläsaren meddelar inte när appen öppnar bekräftelsevyn WCAG 4.1.3

Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra den digitala tillgängligheten

Vi har förbundit oss vid att förbättra tillgängligheten till den digitala tjänsten

Brister i tillgängligheten: respons och myndighetens kontaktuppgifter

Har du upptäckt en tillgänglighetsbrist i våra digitala tjänster? Berätta det för oss, så gör vi vårt bästa för att åtgärda den.

Berätta för Sparbanken om tillgänglighetsbrister

Skicka respons per e-post till adressen: saavutettavuus@saastopankki.fi.

Ju noggrannare du berättar om en brist, desto smidigare kan vi börja åtgärda den. Exempelvis uppgifterna nedan är till hjälp:

  • När observerade du problemet (datum och klockslag)?
  • Vad försökte du göra och hur långt kommer du innan felet uppstår?
  • Visar tjänsten något felmeddelande? Försök beskriva felmeddelandet med egna ord.
  • Använde du tjänsten som privat- eller företagskund?

Av säkerhetsskäl ber vi dig att inte ange personlig information eller företagsinformation – t.ex. personbeteckning, FO-nummer, kontonummer eller kortnummer – i din respons.

Det kan ta 14 dagar innan du får svar. Tack på förhand för din feedback!

Berätta för myndigheten om tillgänglighetsbrister

Om du inte är nöjd med svaret eller inte får något svar alls inom två veckor, kan du göra en anmälan till Transport- och kommunikationsverket Traficom.

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter

Myndigheten är från och med 1.1.2025 Transport- och kommunikationsverket Traficom.

Transport- och kommunikationsverket Traficom
Tillsyn över digital tillgänglighet

www.saavutettavuusvaatimukset.fi/sv

saavutettavuus@traficom.fi

Växel: 029 534 5000