Tillgänglighetsutlåtande för Sparbanken Mobil

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller applikationen Sparbanken Mobil och uppdaterades den 27 november 2025. Tjänsten omfattas av lagen om tillhandahållande av digitala tjänster. Lagen förutsätter att offentliga nättjänster ska vara tillgängliga.

Tjänstens tillgänglighet har bedömts av en extern expertorganisation.

Läget för tjänstens tillgänglighet

Tjänsten uppfyller delvis de tillgänglighetskriterier på A- och AA-nivå som lagen kräver (WCAG-kriterierna 2.1 och 2.2). Tjänsten har tillgänglighetsbrister som beskrivs närmare nedan.

Tillgänglighetsbrister

Tjänsten är inte tillgänglig till alla delar. Nedan listas innehåll och funktioner med bristande tillgänglighet.

  • I redigeringsfunktionen i vardagsvyn går det inte att ändra elementens ordning med skärmläsare. (WCAG 2.1.3, 2.5.7)
  • Det går inte att komma åt grafernas innehåll med hjälpmedel, det vill säga skärmläsare eller tangentbord. (WCAG 2.1.1, 1.3.2)
  • Notiser eller respons som visas längst upp i applikationen (t.ex. om kopiering eller felmeddelanden) meddelas inte alltid till användare av skärmläsare. (WCAG 4.1.3)
  • Det finns brister i hanteringen av fokus i flera vyer. Därför får användare av skärmläsare inte alltid respons om förändringar i vyerna. (WCAG 1.3.2, 2.4.3)
  • Användare av skärmläsare får i vissa fall inte information om Vänta-notisen som meddelar att vyn laddas. (WCAG 4.1.3)
  • Användare av skärmläsare får inte information om nya meddelanden i chattfunktionen. (WCAG 4.1.3)
  • Den valda fliken i huvudmenyn är visuellt markerad med färg för att skilja den från de flikar som inte är valda, men kontrasten mellan färgerna är otillräcklig. (WCAG 1.4.1)
  • I fråga om e-räkningar i faksimil visar Sparbanken Mobil innehåll som skapats av tredje parter. Det är inte möjligt att garantera att dessa innehåll är tillgängliga.
  • Alla pdf-filer i tjänsten är inte tillgängliga. Vi strävar efter att göra pdf-filer som har publicerats efter den 23 september 2018 tillgängliga så snart som möjligt.

Vi arbetar kontinuerligt för att förbättra tillgängligheten

Vi har förbundit oss till att förbättra tjänsternas tillgänglighet.

Meddela Sparbanken om tillgänglighetsbrister

Har du upptäckt en tillgänglighetsbrist i tjänsten? Du kan meddela oss om det genom att skicka e-post till saavutettavuus@saastopankki.fi.

Ju mer detaljerat du berättar om bristen, desto smidigare går det för oss att lösa den.

  • När observerade du problemet (datum och klockslag)?
  • Vad försökte du göra och hur långt kom du innan problemet uppstod?
  • Visar tjänsten något felmeddelande? Försök beskriva felmeddelandet med egna ord.
  • Använde du tjänsten som privat- eller företagskund?

Av säkerhetsskäl ska du inte ange personlig information eller företagsinformation – t.ex. personbeteckning, FO-nummer, kontonummer eller kortnummer – i ditt responsmeddelande.

Det kan ta 14 dagar innan du får svar. Tack på förhand för din respons!

Meddela myndigheterna om tillgänglighetsbrister

Om du inte är nöjd med svaret eller inte alls får något svar från Sparbanken, kan du göra en anmälan till tillsynsmyndigheten.

Myndighetens kontaktuppgifter

Myndigheten är från och med den 1 januari 2025 Transport- och kommunikationsverket Traficom.

Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet

https://www.tillganglighetskrav.fi/
saavutettavuus@traficom.fi
telefonväxel 029 534 5000