Välkommen, det här är tillgänglighetsutlåtande av Sparbanken Nätbetalningstjänsts

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller tjänsten Sparbankens nätbetalningstjänst och har upprättats / uppdaterats 17.3.2022. Tjänsten omfattas av lagen om tillhandahållande av digitala tjänster och dess krav på att offentliga webbplatser måste vara tillgängliga.

Tillgängligheten har granskats av en utomstående expertorganisation

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Uppfyller alla tillgänglighetskrav.

Icke-tillgängligt innehåll

3. Webbplatsen uppfyller ännu inte alla krav.

  • Hanterbar: Nätbetalningssessionens längd

    Innehåll som inte är tillgängligt och dess brister

    Nätbetalningssessionens längd är för närvarande 15 minuter och kan inte förlängas eftersom sessionens längd på köpeplatsen också är 15 minuter. Nätbetalningsfunktionen kräver en enhetlig längd mellan sessionerna för att lyckas. Därför kan användaren inte förlänga eller ändra sessionens längd, eftersom dettas kulle inverka på de serviceleverantörer som använder Nätbetalningen.  

    Sessionens längd behöver inte ändras eftersom WCAG-kriterium 2.2.1 innehåller undantaget ”Tidsgränsen har avgörande betydelse och att förlänga den skulle göra hela aktiviteten ogiltig”.

    Tillgänglighetskrav som inte uppfylls
    • 2.2.1 Justerbar tidsgräns 

Brister i tillgängligheten: respons och myndighetens kontaktuppgifter

Har du upptäckt en tillgänglighetsbrist i våra digitala tjänster? Berätta det för oss, så gör vi vårt bästa för att åtgärda den.

Berätta för Sparbanken om tillgänglighetsbrister

Skicka respons per e-post till adressen: saavutettavuus@saastopankki.fi.

Ju noggrannare du berättar om en brist, desto smidigare kan vi börja åtgärda den. Exempelvis uppgifterna nedan är till hjälp:

  • När observerade du problemet (datum och klockslag)?
  • Vad försökte du göra och hur långt kommer du innan felet uppstår?
  • Visar tjänsten något felmeddelande? Försök beskriva felmeddelandet med egna ord.
  • Använde du tjänsten som privat- eller företagskund?

Av säkerhetsskäl ber vi dig att inte ange personlig information eller företagsinformation – t.ex. personbeteckning, FO-nummer, kontonummer eller kortnummer – i din respons.

Det kan ta 14 dagar innan du får svar. Tack på förhand för din feedback!

Berätta för myndigheten om tillgänglighetsbrister

Om du inte är nöjd med svaret eller inte får något svar alls inom två veckor, kan du göra en anmälan till Transport- och kommunikationsverket Traficom.

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter

Myndigheten är från och med 1.1.2025 Transport- och kommunikationsverket Traficom.

Transport- och kommunikationsverket Traficom
Tillsyn över digital tillgänglighet

www.saavutettavuusvaatimukset.fi/sv

saavutettavuus@traficom.fi

Växel: 029 534 5000