Tillgänglighetsutlåtande

Välkommen, det här är tillgänglighetsutlåtande av Sparbanken

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller tjänsten Signom och har upprättats / uppdaterats 03.11.2022. Tjänsten omfattas av lagen om tillhandahållande av digitala tjänster och dess krav på att offentliga webbplatser måste vara tillgängliga.

Vi har själva granskat hur tillgänglig tjänsten är

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Uppfyller delvis tillgänglighetskraven.

Icke-tillgängligt innehåll

3. Webbplatsen uppfyller ännu inte alla krav.

  • Hanterbar: Teckenetiketter, titlar, sidförskjutning

    Innehåll som inte är tillgängligt och dess brister

    Förklaringarna till *-tecknen, som anger obligatoriska fält, saknas på samtliga sidor, varvid skärmläsaren inte kan läsa det.

    Sida 1
    •Den första, översta rubriken är markerad som rubriknivå 2, samma som nivån nedanför, Vårdnadshavarens uppgifter (rubriknivåerna enligt WCAG 2.1-kriterierna rekommenderas)
    •*-tecknet vid rubriken Fyller du i kunduppgifterna (obligatoriskt val) saknar förklaring, varvid skärmläsaren inte kan läsa det.
    •Texterna i menyn Fyller du i kunduppgifterna läses dubbelt.
    •Alternativet För en minderårig: *-tecknet som visar att ett fält är obligatoriskt saknar förklaring, varvid skärmläsaren inte kan läsa det.
    •Alternativet Uppgifter om kund med intressebevakare: *-tecknet som visar att ett fält är obligatoriskt saknar förklaring, varvid skärmläsaren inte kan läsa det.

    Sida 2 (Testad med alternativet: uppgifter om dödsbo)
    •Skärmläsarens inriktning fungerar inte vid förflyttning på sidan. Skärmläsaren inriktas inte alls och meddelar inte heller om förflyttningen.
    •Båda inledande rubrikerna har markerats som rubriknivå 2.
    •Anmälaren av dödsboets uppgifter: Vid anmälarens uppgifter läser skärmläsaren ”intressebevakarens telefonnummer”.
    •Kundrelationens syfte och karaktär: Texterna i menyn läses dubbelt.
    •Uppskattning om dödsboets betalningar i Sparbanken: Rubriceringarna i drop-down-listorna läses inte vid navigering med tabulator →svårt att följa vilket värde man håller på att mata in. Värdena i drop-down-listorna läses så att användaren inte förstår vad det handlar om (t.ex. st./mån-fältets valda värde 11–20 läses: elvatjugo.
    •Dokumentfiler som lagts till: skärmläsaren läser först hoppa och läser först länken Ta bort, först därefter den bifogade dokumentfilen.
    •Pop-up efter knappen Fortsätt ”genom att klicka på knappen Fortsätt…”: funktionsknapparna Fortsätt och Ta bort läses ihop och användaren vet inte på vilken knapp markören är.
    •Förhandsgranskning: Förhandsgranskning PDF fungerar inte med skärmläsare. I praktiken läses bara dokumentets rubriker, inte .tex. värden som kan redigeras och värden i urvalsfält.

    Sida 3
    •Skärmläsaren inriktas inte logiskt och det berättas inte för användaren med hjälp av skärmläsaren.
    •Ingen rubrik, men rubriknivån läses av skärmläsaren.

    Tillgänglighetskrav som inte uppfylls
    • 2.4.2 Sidans titel 

Brister i tillgängligheten: respons och myndighetens kontaktuppgifter

Har du upptäckt en tillgänglighetsbrist i våra digitala tjänster? Berätta det för oss, så gör vi vårt bästa för att åtgärda den.

Berätta för Sparbanken om tillgänglighetsbrister

Skicka respons per e-post till adressen: saavutettavuus@saastopankki.fi.

Ju noggrannare du berättar om en brist, desto smidigare kan vi börja åtgärda den. Exempelvis uppgifterna nedan är till hjälp:

  • När observerade du problemet (datum och klockslag)?
  • Vad försökte du göra och hur långt kommer du innan felet uppstår?
  • Visar tjänsten något felmeddelande? Försök beskriva felmeddelandet med egna ord.
  • Använde du tjänsten som privat- eller företagskund?

Av säkerhetsskäl ber vi dig att inte ange personlig information eller företagsinformation – t.ex. personbeteckning, FO-nummer, kontonummer eller kortnummer – i din respons.

Det kan ta 14 dagar innan du får svar. Tack på förhand för din feedback!

Berätta för myndigheten om tillgänglighetsbrister

Om du inte är nöjd med svaret eller inte får något svar alls inom två veckor, kan du göra en anmälan till Transport- och kommunikationsverket Traficom.

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter

Myndigheten är från och med 1.1.2025 Transport- och kommunikationsverket Traficom.

Transport- och kommunikationsverket Traficom
Tillsyn över digital tillgänglighet

www.saavutettavuusvaatimukset.fi/sv

saavutettavuus@traficom.fi

Växel: 029 534 5000