Appen Sparbanken Identifiering får ett nytt utseende
Vi förnyar stegvis Sparbankens visuella utseende i våra digitala kanaler under år 2024. Appen Sparbanken Identifiering får ett nytt utseende i slutet av november. Du kan se förändringarna till exempel i färgerna och fonterna från och med torsdagen den 28 november. Själva användningen förändras inte, utan du hittar de olika funktionerna i appen på samma ställen som tidigare.
Förnyelser även i Sparbankens andra digitala tjänster
Det förnyade utseendet kan du redan se:
- i nätbanken
- när du betalar nätfakturor
- när du loggar in med Sparbankens koder i en tredje parts tjänst (t.ex. MinSkatt)
- i Sparbankens Samtycke- och bekräftelsetjänst, med vilken du till exempel kan bekräfta nätbetalningar som gjorts via tredje part
- på Sparbankens webbplats
Utseendet på appen Sparbanken Mobil kommer att förnyas senare.
Kom ihåg att vara uppmärksam – bedragare kan förfalska webbplatser
Försök till nätfiske av bankuppgifter blir allt vanligare och bedragare är skickliga på att skapa bluffwebbplatser som på ett trovärdigt sätt efterliknar bankens autentiska sidor. Var vaksam och sköt dina bankärenden på ett säkert sätt:
- När du loggar in på nätbanken ska du alltid ange www.saastopankki.fi noggrant i adressfältet i din webbläsare. Gå inte via en sökmotor eller länkar till nätbanken eller andra tjänster som du loggar in i med bankkoder.
- När du är på Sparbankens webbplats eller på nätbankens inloggningssida kan du via ikonen i början av adressraden kontrollera att webbplatsen har ett certifikat som utfärdats av en betrodd part och att det är säkert att skicka uppgifter till webbplatsen. Hur ikonen ser ut beror på vilken webbläsare du använder.
- Var uppmärksam även när du sköter ärenden via applikationen Identifiering. Kontrollera alltid innan du bekräftar att det handlar om en betalning eller inloggning som du har gjort själv. Kontrollera att händelsens uppgifter och eventuellt Händelse-ID är korrekta. Oväntade och ogrundade inloggningsförfrågningar eller betalningar ska aldrig bekräftas.
- Kom ihåg att Sparbanken aldrig ber om dina bankkoder per telefon, e-post eller sms. Vi skickar inte heller meddelanden där vi ber dig att logga in i nät- eller mobilbanken via en länk.
- Om du misstänker att dina bankkoder eller kortuppgifter har hamnat i fel händer ska du omedelbart kontakta vår kundtjänst (tfn 0100 5252, vardagar kl. 8-20 och lör 10-14, lna/msa) eller utanför kundtjänstens öppettider till spärrtjänsten (tfn 020 333, betjänar dygnet runt).
- Skriven
- Kategorier
- Alert
- Typ
- Nyhet
- Utgivare