Kesä ja uudet kuviot – fiiliksiä ensimmäisestä kesätyökuukaudesta

Urbaanin kyläpankin kesätiimin Riina ja Antti kertovat itse laatimiensa kysymysten jeesaamana fiiliksiään kesätyöstään Nooa Säästöpankissa. Riina on jo lähes konkari säästöpankkilaisena, sillä hänellä on kokemusta Kiikoisten Säästöpankista kolmen kesän ajalta. Antti taas on ensimmäistä kertaa töissä pankkialalla.

Kuvassa urbaanin kyläpankin kesätiimi. Ylärivissä vasemmalta Lassi, Antti ja Kasper. Alarivissä vasemmalta Tiina, Rauni ja Riina.

Mitkä oli fiilikset tulla Nooa Säästöpankin kesätiimiin kesätöihin?

Antti: Itselläni oli paljon uutta edessä, kun kesätyö Nooa Säästöpankissa alkoi. Uusi työ, uusi ala kokonaisuudessaan ja vielä kaiken kukkuraksi uusi asuinkaupunki. Uusista asioista ja haasteista pitävänä ihmisenä olin tästä huolimatta, tai juuri tämän takia, intoa täynnä. Totta kai samaan aikaan jännitti – kuinka hyvä perehdytys tulee olemaan? Entä jos en opi samassa tahdissa kuin kokeneemmat tekijät? Ovatko kesätiimiläiset kanssani samanlaisia? Millaista on työskennellä pankissa?

Tämä jännitys kuitenkin hälveni kohtalaisen nopeasti. Muiden kesätiimiläisten kanssa tulimme hyvin toimeen heti ensimmäisestä päivästä lähtien, ja jo parin viikon jälkeen voin ilolla kutsua jokaista heistä uudeksi ystäväkseni. Oli helppo huomata, että kokonaista tiimiä rekrytoidessa Nooassa oli kiinnitetty huomiota myös siihen, että tiimiläiset ovat saman tyyppisiä ihmisiä. Fiilikset olivat siis alussa sekä jännittyneet että innokkaat, mutta jo ensimmäisen päivän jälkeen vain innokkaat, koska jännitys katosi hetkessä.

Riina: Fiilikset olivat aluksi totta kai jännittyneet. Vaikka olinkin jo aikaisemmin työskennellyt Säästöpankissa ja järjestelmät sekä pankissa työskentely olivat jo entuudestaan tuttuja, jännitti se, miten asiat hoituisivat Nooassa käytännössä ja paljonko toimintatavat eroavat verraten aikaisempiin pankkikokemuksiini. Lisäksi jännitti se, miten hyvin kesätiimi tulisi toimeen keskenään ja miten hyvin muut työntekijät ottaisivat kesätiimin vastaan. Jännitys kuitenkin karisi jo ensimmäisen päivän aikana, sillä huomasin, että kesätiimiläiset tulivat todella hyvin keskenään toimeen ja kaikki nooalaiset olivat todella innoissaan kesätiimin saapumisesta. Lisäksi meille oli luvassa parin viikon perehdytys, jossa oppisin varmasti Nooa Säästöpankin tavan hoitaa asioita ja kohdata asiakkaita. Oli aivan mahtavaa huomata, että yleinen ilmapiiri Nooassa on todella vastaanottavainen ja avoin!

Millainen perehdytys oli ensimmäisillä viikoilla?

Antti: Oli mahtavaa huomata, kuinka Nooassa oli suunniteltu kattava perehdytys pankin toimintatavoista ja pankkitoiminnasta yleisesti. Perehdytys meillä kesti käytännössä kaksi viikkoa. Muutama rankempi ”pakollista pankkifaktaa” -päivää, ja muuten teoriaa ja käytäntöä erityisen hyvin sovitettuna yhteen. Heti parin ensimmäisen päivän aikana päihimme taottiin, että työtehtäviä tullaan harjoittelemaan ja että harjoituksissa saa mokailla vapaasti. Ensimmäisten päivien aikana tapasimme myös todella paljon uusia kollegoita ja itse koin heti oloni todella tervetulleeksi taloon. Teoria oli helppo viedä käytäntöön heti, kun kohtaamiset puhelimitse asiakkaiden kanssa aloitettiin. Tästä iso kiitos menee kesätiimin koutsillemme, säästöpankkiiri Jukka-Pekka Kuosmaselle.

Riina: Saimme kesän alussa todella hyvän perehdytyksen tuleviin koitoksiin. Koin perehdytyksen olleen erityisen hyvä juuri siksi, että siinä oltiin otettu huomioon meidän kaikkien taustat ja osattiin käydä läpi juuri oikeita asioita. Ensimmäisten viikkojen aikana kävimme läpi muun muassa työtehtäviä ja säästöpankkilaisten tapaa kohdata asiakkaita. Koin, että perehdytyksen avulla pääsimme siirtymään helpommin tehokkaampaan työskentelytapaan. Oli myös hienoa päästä vertaamaan läpikäymiämme asioita aikaisempiin työkokemuksiini. Lisäksi koen perehdytyksen auttaneen meitä pääsemään entistä paremmin osaksi Nooan porukkaa.

Mitkä fiilikset neljän viikon jälkeen?

Antti & Riina: Yhteydenpito asiakkaisiin puhelimitse on lähtenyt hyvin käyntiin koko tiimiltä, ja tiimihenki koko kesätiimillämme (ja koko pankilla!) on mahtava. Erityisen hienoa on se, miten jokainen asiakaskohtaaminen opettaa uutta ja miten voimme kesätiimin kanssa jakaa onnistumiset ja epäonnistumiset ja oppia yhdessä sekä virheistämme että onnistumisistamme. On ollut hienoa päästä toteuttamaan Säästöpankin näköisiä asiakaskohtaamisia, eli auttaa asiakkaita henkilökohtaisesti ja pyrkiä löytämään juuri asiakkaan tilanteeseen sopivia ratkaisuja. Seuraava kuukausi meillä menee työskennellessä Tikkurilan tiimin mukana. Pääsemme näkemään yhden meille uuden toimipisteen arkea. Tulevaisuus on vielä hieman hämärän peitossa, sillä tulevat työtehtävämme mukautuvat henkilökohtaisesti jokaisen kehityksen mukaan – tämä on motivaation kannalta erittäin positiivista!

Nooa Säästöpankissa seurataan kesän kuluessa fiiliksiä meillä tehtävästä kesätyöstä. Olemme myös mukana vastuullinen kesäduuni -kampanjassa, jonka yhteydessä kerätään palautetta siitä, miten hyvän kesätyön periaatteet ovat meillä toteutuneet. Haluamme rakentaa parasta työpaikkaa ja tässä kesätiimi auttaa meitä tuoreilla näkökulmillaan.

 

...