-
Verkkopankkitunnukset ovat lukossa, ongelmia digitaalisten kanaviemme käytössä, muutostarpeita lainaan…kokosimme avuksesi vastauksia. Vinkki: chatbot osaa auttaa monessa ongelmassa, testaa vaikka itse!
Maksukortit
Jos pankkikorttisi ei toimi, varmistathan, että:
- tililläsi on riittävästi rahaa maksun suorittamiseen
- korttisi voimassaoloaika ei ole ylittynyt
- korttisi vuorokausikohtaiset turvarajat eivät ole täyttyneet. Vuorokausikohtaiset turvarajat näet verkkopankistasi (Tilit ja kortit > Kortit > Korttien turvarajat).
Syinä kortin toimimattomuuteen saattaa myös olla tilapäinen yhteysongelma kauppiaan kortinlukulaitteella tai se, että kortin PIN-tunnus on lukkiutunut joko maksupäätteellä tai bensa-automaatilla. Tällä tavalla lukkiutuneet tunnukset voit avata syöttämällä PIN-tunnuksen oikein Otto-automaatilla. Mikäli kortti on lukkiutunut Otto-automaatilla, voit laittaa asiasta verkkoviestin tai asioida konttorissa.
Jos pankkikorttisi tai sen siru on vioittunut näkyvästi, lähetäthän verkkoviesti asiasta.
- Pankkikortti on mennyt lukkoon salasanan väärin syöttämisen vuoksi Otto-automaatilla: Lähetä verkkoviesti verkkopankissa tai käy lähikonttorissasi.
- Maksukortin debit-puoli on mennyt lukkoon maksupäätteellä: jos muistat PIN-koodisi, voit avata kortin asioimalla Otto-automaatilla.
- Maksukortin credit-kortti on lukkiutunut: soitathan Säästöpankin asiakaspalveluun. Numerot ja palvelun aukioloajat löydät sivuston alalaidasta. Jos sinulla on Eurocard, soita Eurocard-korttien sulkupalveluun +358 800 155 777.
Voit tehdä korttitapahtumasta selvityspyynnön, jos:
- huomaat tiliotteellasi korttiostoja ja/tai automaattinostoja, joita et ole tehnyt
- korttiostoksesi on veloitettu useaan kertaan
- et ole saanut kortilla tilaamiasi tavaroita tai palveluita tai
- saamasi tuote on virheellinen.
Korttireklamaatio-sivulta löydät ohjeita ja lomakkeet reklamaation tekemistä varten.
Jos epäilet tietojesi joutuneen vääriin käsiin, suosittelemme sulkemaan kortin välittömästi. Sulkupalvelun numero on +358 20 333 (24 h). Kortin sulkeminen on tehokkain keino estää kortin väärinkäyttö.
Säästöpankki Tunnistus -sovellus
Lisätietoja ja opastusta ongelmatilanteisiin löydät Usein kysyttyä Säästöpankki Tunnistuksesta -koostesivulta.
Säästöpankki Mobiili
Säästöpankin verkkopankin lisäksi käytössäsi on mobiilisovellus, jolla voit hoitaa kätevästi päivittäistä pankkiasiointiasi. Sovelluksella voit:
- tehdä tilisiirtoja kotimaahan sekä toiseen SEPA-maahan
- tehdä siirtoja omien tiliesi välillä
- muokata ja poistaa erääntyviä ja/tai vahvistettavia maksuja
- selata tilitapahtumiasi
- tarkastaa Visa-korttisi credit-puolen saldon sekä luottojesi saldon
- tarkastaa rahastojesi tilanteen
- lähettää pankkiin viestin ja lukea pankista saapuneita viestejä/tiedotteita
- tarkastaa lähimmän konttorin tai Otto-automaatin sijainnin.
Lue lisää Säästöpankki Mobiilista.
Kirjautumalla sormenjäljellä voit:
- tarkastaa tilin saldon
- selata tilitapahtumia
- tarkastella lainatietoja
- tehdä tilisiirron omalle tilille.
- tarkastella tili- ja korttitietojasi
- nähdä lainatietosi
- tarkastella pankissa olevaa varallisuuttasi
- lähettää viestejä pankkiin.
- tarkastella verkkopalkkaasi
Rahan siirtämiseksi tai asetusten muuttamiseksi tarvitset Säästöpankki Tunnistus –sovelluksen.
Avaintunnuskorttia tai tunnistussovellusta käyttämällä voit mm.:
- maksaa maksuja nopeasti maksupohjilla tai lukemalla laskun viivakoodin
- käydä kauppaa osakkeilla ja rahastoilla
- katsella ja hallinnoida e-laskujasi
Paperinen avaintunnuskortti
Vanhalla avaintunnuskortillasi on vielä käyttämättömiä turvalukuja Voit lähettää viestin verkkopankistasi ja pyytää toimittamaan uuden avaintunnuskortin kotiosoitteeseesi. |
Säästöpankki Tunnistus -sovellus käytössä Voit lähettää viestin verkkopankistasi ja pyytää toimittamaan uuden avaintunnuskortin kotiosoitteeseesi. |
Säästöpankki Mobiili käytössä Voit lähettää viestin Säästöpankki Mobiilista ja pyytää toimittamaan uuden avaintunnuskortin kotiosoitteeseesi. |
|
Toisen suomalaisen pankin pankkitunnukset käytössä Ota yhteyttä puhelimitse asiakaspalveluumme. Asiakaspalvelumme voi lähettää sinulle paperisen avaintunnuskortin kotiosoitteeseesi. Löydät asiakaspalvelun yhteystiedot sivun alareunasta. |
Konttorilla asiointi Voit hakea paperisen avaintunnuskortin myös lähimmästä Säästöpankin konttorista. Voit varata ajan asian hoitamiseksi tai asioida ilman ajanvarausta, jos konttorissa on kassapalvelut tai infopiste. Konttoreiden aukioloajat ja palvelut voit tarkastaa paikallisen Säästöpankkisi sivuilta. Ota konttorille mukaasi voimassa oleva passi tai henkilökortti, ajokortti ei riitä tässä yhteydessä tunnistautumiseen. |
Paperinen avaintunnuskortti vaihtuu automaattisesti käyttöösi, kun vanhasta paperisesta avaintunnuskortistasi loppuvat avaintunnusluvut.
Jos sinulla on jo uusi paperinen avaintunnuskortti, voit vaihtaa sen tarvittaessa käyttöösi verkkopankkisi asetuksista. Asetukset löydät verkkopankkisi oikeasta yläkulmasta: oma nimesi > Pankkitunnukset -otsikon alla Avaintunnuskortin vaihto.
Säästöpankki Tunnistus -sovellus käytössä |
Säästöpankki Mobiili käytössä Voit lähettää viestin Säästöpankki Mobiilista ja pyytää toimittamaan uuden avaintunnuskortin kotiosoitteeseesi. |
Toisen suomalaisen pankin pankkitunnukset käytössä Ota yhteyttä puhelimitse asiakaspalveluumme. Asiakaspalvelumme voi lähettää sinulle paperisen avaintunnuskortin kotiosoitteeseesi. Löydät asiakaspalvelun yhteystiedot sivun alareunasta. |
Konttorilla asiointi |
Ota konttorille mukaasi voimassa oleva passi tai henkilökortti, ajokortti ei riitä tässä yhteydessä tunnistautumiseen.
Korvaavasta avaintunnuskortista veloitetaan palveluhinnaston mukainen kulu.
Säästöpankki Tunnistus -sovellus käytössä |
|
Säästöpankki Mobiili käytössä |
|
Toisen suomalaisen pankin pankkitunnukset käytössä |
|
Konttorilla asiointi |
Verkkopankki
Jos sinulla on ongelmia verkkopankkiin kirjautumisessa, varmista seuraavat asiat:
- Kirjaudu verkkopankkiin aina kirjoittamalla verkkosivujen osoite saastopankki.fi selaimen osoitekenttään.
• Suosikkeihin lisätyt pikalinkit tai Googlen linkit voivat vanhentua ja aiheuttaa häiriöitä verkkopankin toiminnassa. - Varmista ettei selaimesi päivitys ei ole vanhentunut
- Poista selaimen välimuisti ja evästeet
- Kokeile käyttää toista nettiselainta
Jos sivu aukeaa tyhjänä, todennäköisesti nettiselaimessa ei ole sallittu JavaScriptiä. Tämän asian voit korjata itse selaimesi asetuksien kautta.
- On tärkeää huomioida, että Java ja JavaScript ovat kaksi eri asiaa. Emme siis vaadi verkkopankin käytössä Javan asentamista koneelle.
Lukkiutuneiden tunnusten avauspalvelun käyttäminen
Jos käytössäsi on Lukkiutuneiden tunnusten avauspalvelu, niin syötettyäsi salasanasi viisi kertaa väärin pankkitunnukset lukkiutuvat ja saat "Verkkopankkitunnuksesi on lukittu. Voit avata lukituksen tästä” - ilmoituksen verkkopankin kirjautumissivulla.
1. Klikkaa "Voit avata lukituksen tästä" -tekstiä ja toimi näytöllä annettujen ohjeiden mukaisesti.
2. Tarvitset lukituksen avaamiseen:
- henkilö- tai y-tunnuksesi
- verkkopankkisi käyttäjätunnuksen
- matkapuhelimeesi saapuvan koodin
- paperiselta avaintunnuskortilta oikean turvaluvun
3. Valitse ”Kirjaudu verkkopankkiin tästä”. Vaikka pääset kirjautumaan Säästöpankki Mobiiliin jo nyt, tee kuitenkin salasanan vaihto verkkopankissa kirjautumalla sisään avaintunnuskortilla. Näin varmistat palveluiden sujuvan toiminnan.
4. Kirjaudu verkkopankkiin valitsemalla avautuneelta näytöltä Avaintunnuskortilla -välilehti.
5. Kirjoita käyttäjätunnuksesi ja salasanaksi avaintunnuskortin 01 vastaava turvaluku.
6. Seuraavaksi sinulta pyydetään vahvistus sisäänkirjautumisesta ja sinut ohjataan salasanan vaihtosivulle. Älä ohita salasanan vaihtoa, jotta palvelusi toimivat jatkossakin ja pääset tarvittaessa kirjautumaan verkkopankkiin salasanalla.
7. Anna uusi salasana, jonka pituus on 6–8 merkkiä. Salasanan muodostamisen jälkeen pääset käyttämään verkkopankkia normaalisti.
8. Jos sinulla on käytössäsi Säästöpankki Mobiili ja/tai Säästöpankki Tunnistus -sovellus, voit nyt jatkaa niiden käyttöä normaalisti.
Toisen suomalaisen pankin pankkitunnuksilla asiointi Jos sinulla on käytössäsi jonkin toisen suomalaisen pankin pankkitunnukset, ota yhteyttä puhelimitse asiakaspalveluumme. Asiakaspalvelumme auttaa sinua Säästöpankin unohtuneiden ja/tai lukkiutuneiden pankkitunnusten avaamisessa. Löydät asiakaspalvelun yhteystiedot sivun alareunasta. |
|
Konttorilla asiointi |
Jotta vältät vastaavanlaisen tilanteen jatkossa, ota Säästöpankki Tunnistus -sovellus käyttöön – 4-numeroinen itse valittu PIN-koodi on helppo muistaa. Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen avulla tunnistaudut verkkopankkiisi ilman paperista avaintunnuskorttia. Säilytä paperinen avaintunnuskortti, koska tarvitset sitä jatkossa mm. laitteen vaihtoon liittyvissä tilanteissa.
Ohjeet lukituksen avaukseen löydät täältä:
Verkkopankin kautta lähetettävä verkkoviesti on turvallinen ja tunnistettu tapa hoitaa pankkiasioita. Verkkoviestillä voit:
- tehdä palautuspyynnön, jos olet epähuomiossa suorittanut maksun väärälle vastaanottajalle, jota et tunne. Jos tunnet virheellisen maksun saajan itse, voit pyytää maksun häneltä suoraan takaisin.
- lopettaa korttisi lähettämällä kortin yksilölliset tiedot, esimerkkisi korttisi neljä viimeistä numeroa
- avata automaatilla lukkiutuneen kortin
- tehdä ylimääräisen lyhennyksen yrityslainaan tai Säästöpankin kiinnitysluottopankin (Spklp) -lainaan
- tehdä osoitemuutoksen
- tehdä muutoksia omien tilien käyttöoikeuksiin
- muuttaa tilioteasetuksia, esimerkiksi poistaa paperitiliotteen käytöstä
- pyytää vanhoja paperi- ja verkkotiliotteita, jotka eivät ole enää haettavissa suoraan verkkopankissa
- muuttaa lastesi korttien käyttörajoja. Tähän tarvitaan verkkoviesti molemmilta vanhemmilta.
- tilata uuden kortin vioittuneen kortin tilalle
- pyytää saldotodistuksia
- pyytää pysyvää muutosta lainan eräpäivään tai hoitotiliin
- pyytää lyhennysvapaata. Kirjoita viestiin, miksi haluat lyhennysvapaata ja kuinka pitkäksi aikaa. Jos velallisia on useampia, lyhennysvapaaseen tarvitaan kaikkien velallisten suostumus.
- tehdä noston säästövakuutuksesta. Kirjoita viestiin noston määrä, säästövakuutuksen numero, tilinumero rahojen siirtämistä varten sekä tieto verovelvollisuudesta.
Jos olet yritysasiakas, voit yllä olevien lisäksi hoitaa verkkoviestillä yrityskorttiin liittyvät muutokset, kuten unohtuneen kortin PIN-tunnuksen tilaamisen sekä maksurajojen tarkastamisen.
Voit itse asettaa rajoituksia, mihin maihin verkkopankissasi on mahdollista maksaa. Rajaaminen on hyvä varokeino siltä varalta, että verkkopankkitunnuksesi joutuisivat vääriin käsiin.
Voit muokata maksujen maarajoituksia verkkopankissa: Maksut > Uusi maksu > Siirry maarajoitusten hallintaan.
Voit määrittää peruskäyttöalueen, jossa maksukorttisi toimii kaupoissa ja automaateilla. Voit myös sallia tarvittaessa määräajaksi laajemman käyttöalueen esimerkiksi matkasi ajaksi.
Verkkopankki on kätevä apu pankkiasiointisi helpottamiseksi. Säästöpankin verkkopankissa voit mm.
- tarkastaa tiliesi saldoja, tarkastella tilitapahtumia ja tulostaa tapahtumakuitteja tai tapahtumaluetteloita
- tehdä tilisiirtoja Suomeen ja ulkomaille sekä siirtää rahaa omien tiliesi välillä
- tehdä toistuvia maksuja sekä luoda omia maksupohjia
- tehdä ja poistaa e-laskusopimuksia sekä tarkastella saapuneita e-laskuja. Voit myös ottaa saapuneiden e-laskujen ilmoituspalvelun käyttöösi.
- avata säästötalletustilin, määräaikaisen sijoitustalletuksen tai tehdä käyttötilihakemuksen
- hakea verkkotiliotteita ja palkkalaskelmia verkkopalkan kautta
- laskea valuuttojen arvoja valuuttalaskurilla
- tehdä toimenpiteitä maksukortteihisi liittyen, mm. (vain henkilöasiakkaat)
• tarkastaa Visa-korttisi credit-puolen saldon
• hakea uutta korttia
• hakea luottorajan korotusta korttiluottoosi
• tarkistaa luottosi tietoja ja tapahtumia
• tilata uuden PIN-tunnuksen kortillesi
• muuttaa korttisi käyttörajoja ja korttiasetuksia (maarajoitus ja verkkokauppa-asetukset)
• tehdä Visa-tilisiirron.
• Jos olet yritysasiakas, voit hoitaa nämä verkkopankin verkkoviestillä.
- täyttää opintolainahakemuksen
- tarkastaa luottojesi saldon sekä
• tehdä ylimääräisen lainanlyhennyksen tai lyhentää tulevia maksueriä (pl. yrityslainat ja Säästöpankin kiinnitysluottopankin (Spklp) -lainat)
• hakea korkotodistuksia
• hakea listan tulevista maksueräistä (lyhennykset ja korot)
• käyttää lainalaskuria ja tehdä uuden lainahakemuksen. - seurata osakkeiden tilannetta
- seurata omien rahastojesi tilannetta
- tarkastella omien varojesi tilannetta (tilit, säilytykset, vakuutukset) sekä
• tehdä rahastotoimeksiantoja ja rahastosäästösopimuksia
• käydä osakekauppaa (jos sinulla on osaketili sekä limiitti myönnettynä. Tilin avaamista varten tarvitaan käynti konttorissa)
• hakea raportteja varallisuudestasi - muokata omia tietoja, vaihtaa salasanan, vaihtaa uuden avainlukukortin, ottaa maksun lisävahvistuksen käyttöön, muokata maita johon on
- sallittua tehdä maksuja
- estää verkkopankin käytön määräajaksi, esimerkiksi matkan ajaksi
- avata lukkiutuneet pankkitunnukset
- nostaa myönnettyä joustoluottoa
- tehdä lainahakemuksen
- varata ajan tapaamiseen. Ajan voit varata myös tästä.
- lähettää omaan pankkiisi viestin turvallisesti ja lukea pankista saapuneita viestejä ja tiedotteita
- tarkastella arkistosta omia sopimuksiasi ja hakemuksiasi, esimerkiksi tilisopimuksia ja korttihakemuksia
- allekirjoittaa sähköisesti pankista allekirjoitettavaksi lähetettyjä asiakirjoja.
- tehdä lainaan muutoksia, kuten hakea lyhennysvapaata, muuttaa maksuerää tai vaihtaa lainanlyhennyksen eräpäivää.
Yhteydenotto
Mukava kuulla, että olet kiinnostunut Säästöpankista! Voit jättää yhteydenottopyynnön tai varata ajan pankin asiantuntijalle. Jos olet hakemassa lainaa, voit tehdä asuntolainahakemuksen ja yleisen lainahakemuksen nettisivujemme kautta.
Halutessasi hoidamme pankin vaihtoon liittyvät käytännön järjestelyt puolestasi, tervetuloa asiakkaaksi! Lue lisää pankin vaihtamisesta Säästöpankkiin.
Tilit
- Omien tilien välinen siirto (verkkopankissa: Maksut > Siirto omalle tilille)
- Saldo- ja tapahtumakyselyt (verkkopankissa: Tilit ja kortit)
- Vanhan tiliotteen tilaus (verkkopankissa: Tilit ja kortit > Verkkotiliotteet. Saat tilattua tiliotteet verkkopankin kautta kuluvan ja edellisvuoden osalta, jos käytössäsi on verkkotiliote paperitiliotteen sijaan)
- Kuitin tilaaminen (verkkopankissa: Tilit ja kortit > Maksutapahtuman tiedot. Verkkopankin kautta tallentaessa/tulostaessa tiliotteen saa maksutta, mutta eräpäivä voi olla korkeintaan vuoden takaa)
- Yksittäisen tilin lopetus
- Käyttöoikeuden poistaminen omilta tileiltä
Kortit
- Uuden kortin tilaus (verkkopankissa: Tilit ja kortit > Kortit > Hae korttia)
- PIN-koodin uudelleentulostus (verkkopankissa: Tilit ja kortit > Kortit > Tunnusluvun tilaus)
- Viallisen kortin vaihto uuteen
- Kortin käyttöalueen muutos (verkkopankissa: Tilit ja kortit > Kortit > Korttien turvarajat)
- Kortin osto- ja nostorajojen muutokset (verkkopankissa: Tilit ja kortit > Kortit > Korttien turvarajat)
- Verkkokauppaostojen salliminen/estäminen (verkkopankissa: Tilit ja kortit > Kortit > Korttien turvarajat)
- Lähimaksuominaisuuden lisäys/poisto Visa Electron -kortille
- Visa-luottorajan muutoshakemuksen teko (verkkopankissa: Tilit ja kortit > Kortit > Muutokset korttiluottoon)
- Visa-luottomuutokset: eräpäivä, minimilyhennys, maksuvapaat (verkkopankissa: Tilit ja kortit > Kortit > Muutokset korttiluottoon)
- Korttiin liitetyn tilin vaihtaminen. Molempien tilien tulee olla samassa paikallisessa Säästöpankissa
- Kortin toimitustavan muutos
- Kortin aktivointi.
Maksaminen
- Tapahtumaselvitykset
- Maksupalvelussa olevien maksujen summan tai päivämäärän muutos
- Maksupalvelussa olevan maksun poistaminen
- E-laskuvaltuutuksen muutos (verkkopankissa: Maksut > Saapuneet e-laskut > E-laskusopimukset)
- E-laskuvaltuutuksen poisto (verkkopankissa: Maksut > Saapuneet e-laskut > E-laskusopimukset).
Verkkopankki
- Tiliotteen toimitustavan muutos
Lainatiedot, -tapahtumat ja -selvittelyt
- Opintolainan nosto
- Ylimääräisen lyhennyksen tekeminen lainaan (verkkopankissa: Lainat > Valitse oikea laina > Tee lyhennys)
- Lainan ennakkomaksu (verkkopankissa: Lainat > Valitse oikea laina > Tee lyhennys).
Verkkotapaamiseen varaat ajan kuten muihinkin tapaamisiin ajanvarauksen kautta.
- Saat sähköpostiisi vahvistuksen ja tiedot tapaamisesta.
- Verkkotapaamiseen pääset liittymään 15 minuuttia ennen tapaamisen alkamista syöttämällä sähköpostiisi saamasi liittymiskoodin osoitteessa saastopankki.fi/verkkotapaaminen/liity. Ennen tapaamisen alkamista sinut ohjataan tunnistautumaan pankkitunnuksillasi.
- Verkkotapaamiseen voit osallistua tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella.
- Voit myös etukäteen testata tapaamista tästä linkistä. Näin varmistut, että kaikki toimii, kuten pitääkin.
- Ongelmatilanteissa soitathan asiakaspalveluumme 0100 5252 (avoinna ma–pe 8–20, la 10–14, pvm/mpm).
Jo varatun ajan voit perua helpoiten klikkaamalla tapaamisen vahvistusviestissä olevaa peruutus -linkkiä:
- Peruuta aika > Poista tapaaminen
- Vahvista.
Vahvistusviesti lähetetään ajanvarauksen yhteydessä kertomaasi sähköpostiosoitteeseen. Huomioithan, että jos yksi henkilö peruu useammalle henkilölle tehdyn ajanvarauksen, aika peruuntuu kaikilta.
Etkö löydä varausvahvistusta? Soita asiakaspalveluumme
Voit myös soittaa meille, jos et löydä linkkiä tai olet poistanut varausvahvistuksen. Asiakaspalvelun puhelinnumeron aukioloaikoineen löydät sivuston alalaidasta ”Henkilöasiakkaat, asiakaspalvelu” ja ”Yritysasiakkaat, asiakaspalvelu” -otsikoiden alta.
Asiointi konttorissa
Henkilöllisyyden todentaminen on tiukentunut lainsäädännön vuoksi tietyissä tilanteissa.
Henkilöllisyys tulee todentaa passilla tai poliisin myöntämällä henkilökortilla, kun:
- avaat asiakkuuden Säästöpankkiin
- avaat verkkopalvelusopimuksen tai teet muutoksia verkkopalvelusopimukseesi
- avaat verkkopankkisi lukkiutuneet tunnukset konttorissa. Muistathan, että useimmissa tapauksissa saat tunnukset itse auki, kunhan olet ottanut lukkiutuneiden tunnusten avauspalvelun käyttöösi.
Voit nostaa rahaa konttoreistamme, joissa on tarjolla kassapalvelu. Aukioloajat löydät pankkihakumme kautta.
Toimi näin:
- kirjoita paikkakunnan nimi ”Kirjoita paikkakunta ja valitse sopivin listalta” -kohtaan
- napsauta haluamasi toimipisteen nimeä
- avaa toimipisteen tiedot klikkaamalla alaspäin osoittavaa nuolta paikkakunnan nimen vieressä.
- jos rahan nostaminen on konttorissa mahdollista, konttorin tiedoissa lukee Kassapalvelut ja tieto aukioloajoista.
Muut pankkiasiat
Ponnahdusikkunat saat sallittua internet-selaimesi asetuksista, ohje on erilainen eri selaimilla.
Internet Explorerilla valitse selaimen yläpalkista Työkalut > Ponnahdusikkunoiden esto. Täältä pääset sallimaan ponnahdusikkunat.
Google Chromella mene Asetukset > Lisäasetukset (tämä löytyy alareunassa) > Tietosuoja ja turvallisuus. Tästä kohdasta löytyy osio ”Sivuston asetukset”, josta jatkamalla kohtaan ”Ponnahdusikkunat ja uudelleen ohjaus” pääset sallimaan ponnahdusikkunat.
Safarin (MAC) valikkoriviltä kulje polkua Safari > Asetukset > Yksityisyys > Verkkosisältö ja salli ponnahdusikkunat. Mikäli Safari-selainta käyttäessä tulee ilmoitus ”Estetty liitännäinen”, valitse valikkoriviltä Näytä > Lataa uudelleen liitännäisillä. Liitännäisten avaaminen onnistuu ainakin 2007 ja sitä vanhemmilla MAC-koneilla.
Firefoxilla napsauta Valikko-painike > Asetukset > Sisältö-paneeli. Poista ruksi "Estä ponnahdusikkunat" -kohdan edestä ja valitse OK tai lisää Säästöpankki poikkeuksiin.
Säästöpankin konttoreissa ei ole valuutanvaihtoa. Voit vaihtaa valuuttaa turvallisesti esimerkiksi Forexissa tai lentokentällä.
Voit myös nostaa paikallista valuuttaa Säästöpankin kortillasi Visa-automaateista ulkomailla. Nosto ja sen palkkio veloitetaan pankkitililtäsi. Voit tarkistaa palvelun hinnan oman Säästöpankkisi hinnastosta.
Otamme osaa suruusi.
Kun olemme saaneet tiedon kuolemasta, suljemme yleisen pankkikäytännön mukaisesti mahdolliset kortit ja verkkopankkitunnukset sekä poistamme tileistä käyttöoikeudet.
Tilit
Tilin avaus lapselle tehdään konttorissa molempien edunvalvojien läsnä ollessa. Toinen edunvalvoja voi asioida myös yksin edunvalvojien ilmoitus pankille -lomakkeen kanssa, jos asioita hoitava on jo ennestään asiakkaamme. Valtakirjan saat lähimmästä Säästöpankin konttoristasi tai lähettämällä verkkoviestin verkkopankissasi. Mikäli olet yksinhuoltaja, tarvitsemme tilin avaamiseen maistraatin todistuksen yksinhuoltajuudesta.
Alaikäisten lasten osalta vanhemmat eli huoltajat avaavat ja lopettavat palveluja. 15–17-vuotias nuori voi avata yksin tilin, jos hän tallettaa sinne ainoastaan sellaisia varoja, joista hänellä on itsellä oikeus määrätä, esimerkiksi palkkatuloja. Palkkatulojen lähteestä on hyvä olla mukana työsopimus tai vastaava.
Jos alaikäisen nimiin avatulle tilille tallennetaan varoja, joiden käytöstä hänellä ei ole oikeutta määrätä, tarvitaan huoltajien suostumukset, kunnes lapsi on täysi-ikäinen.
ASP-tili, eli asuntosäästöpalkkiotili on kätevä tapa säästää asuntoa varten, jos harkitset ensiasunnon ostamista. Voit avata asuntosäästöpalkkiotilin, jos olet 15-44-vuotias ja suunnittelet ensiasunnon ostamista, etkä ole omistanut aiemmin 50 prosenttia tai enempää asunnosta tai asuinrakennuksesta.
ASP-tilille voit tallettaa rahaa säännöllisesti, joko kuukausittain tai harvemmin. Tavasta riippumatta kolmen kuukauden sisällä tulee säästösumman olla vähintään 150 euroa ja enintään 4500 euroa. Kun olet säästänyt vähintään 10 prosenttia asunnon kauppahinnasta ja muut ASP-ehdot täyttyvät, voit saada loppuosalle asuntolainan Säästöpankista.
Kortit
Opiskelijana voit saada Säästöpankin Credit/Debit-kortin 2000 euron luottorajalla, jos olet suorittanut vähintään 50 opintopistettä kotimaisessa korkeakoulussa.
Hae korttia tekemällä korttihakemus verkkopankissasi ja lähettämällä opintorekisteriotteesi käsiteltäväksi osoitteeseen luottokortit@saastopankki.fi.
Lainat
Jos olet jo yksityisasiakkaamme, suosittelemme lainahakemuksen jättämistä verkkopankin kautta. Näin olet jo valmiiksi tunnistautuneena. Yrityslainaa voit hakea täältä.
Jos et vielä ole asiakkaamme, täytä lainahakemus tai asuntolainahakemus verkkosivujemme kautta.
Omistusasuntolainan valtiontakaus on mahdollista yksityishenkilölle, jos kaikki seuraavat edellytykset täyttyvät:
- henkilö ostaa asunnosta vähintään 50 prosenttia
- asunto tulee henkilön tai hänen perheensä vakituiseksi asunnoksi ja
- haettava omistusasuntolaina käytetään omakotitalon rakentamiseen tai hankintaan tai asuinhuoneiston hallintaan oikeuttavien osakkeiden tai osuuksien hankintaan.
Valtiontakaus myönnetään lainalle pankissa asuntolainapäätöksen yhteydessä. Valtiontakaus on toissijainen vakuus. Jos asunnon realisointihinnalla ei saada katettua pankin lainasaatavia, valtio maksaa pankille lainmukaisen takauskorvauksen.
Tämän hetkisen tiedon mukaan ensiasunnon ostajan verovapaus muuttuu vuoden 2023 - 2024 vaiheessa ja etu poistuu. Siihen saakka ensiasunnon ostajan ei ole tarvinnut maksaa varainsiirtoveroa, jos kaikki seuraavat edellytykset täyttyivät:
- omistat asunnosta vähintään 50 %
- olet kaupantekohetkellä 18–44-vuotias
- asunto tulee asuinkäyttöösi ja muutat siihen kuuden kuukauden kuluessa kaupanteosta
- et ole aikaisemmin omistanut asunnosta tai asuinrakennuksesta vähintään 50 %.
Voit tehdä ylimääräisen lyhennyksen lainaan verkkopankissa Lainat-osiossa. Valitse haluttu laina ja mene kohtaan ”Tee lyhennys”. Valitse maksutavaksi ”Maksan lainalle ylimääräisen lyhennyksen”. Kyseessä on ylimääräinen lyhennys lainan pääomaan, josta ei ole luoton lyhennyssuunnitelmassa sovittu.
Tasalyhenteisten ja tasaeräluottojen osalta lyhennysohjelma jatkuu alkuperäisen takaisinmaksusuunnitelman mukaisesti luotto-ajan lyhentyessä. Annuiteettiluottojen osalta luottoaika pysyy ennallaan ja annuiteettimäärä puolestaan pienenee.
Maksu näkyy luoton saldossa heti, kun maksu suoritetaan noin klo 06–19. Muuna aikana maksettu lyhennys päivittyy luoton saldoon seuraavana pankkipäivänä.
Säästöpankin kiinnitysluottopankin (Spklp) lainaan et voi tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä verkkopankissa. Voit valtuuttaa meidät verkkopankkiviestillä tekemään ylimääräisen lyhennyksen lainaasi. Säästöpankin kiinnitysluottopankin luoton tunnistat luotonnumerosta, joka alkaa FIxx 4946.
Etukäteismaksulla tarkoitetaan nimensä mukaisesti lainan maksusuunnitelman mukaisien erien maksamista ennakkoon. Eli jos lainasi lyhennys on esimerkiksi 100 euroa kuukaudessa ja teet 300 euron etukäteismaksun, maksat seuraavien kolmen kuukauden aikana lainasta vain korot, koska olet maksanut lyhennykset jo etukäteen. Etukäteismaksuja tehdessäsi otathan huomioon, että maksu huomioi tulevien erien korot vain jos lainan eräpäivä on tarpeeksi lähellä maksupäivää. Näin ollen etukäteismaksu saattaa veloittaa vain lyhennyksen osuuden ja korko erääntyy suunnitelman mukaisena eräpäivänä.
Säästäminen ja sijoittaminen
Säästöpankissa voit säästää esimerkiksi rahastoihin.