Avaintunnuskortin lisäksi tarvitaan lisävahvistus tekstiviestillä
Kaikkia pankkeja koskevan sääntelyn vuoksi paperinen avaintunnuskortti ei yksistään riitä tunnistautumiseen, vaan sen lisäksi vaaditaan aina lisävahvistus tekstiviestillä. Vahvaan tunnistautumiseen liittyvän sääntelyn tavoitteena on varmistaa verkkoasioinnin turvallisuus.
Tarvitset avaintunnuskorttia käyttäessäsi lisävahvistuksen tekstiviestillä mm. seuraavissa palveluissa:
- verkkopankin sisäänkirjautuminen
- verkkopankkimaksujen ja muiden verkkomaksujen vahvistaminen ja
- verkossa tai mobiilisovelluksissa tehtävien korttimaksujen vahvistaminen
Mikäli olet jo aiemmin ottanut käyttöön verkkopankissa maksujen lisävahvistamisen, ei verkkopankin sisäänkirjautumisen lisävahvistus vaadi sinulta mitään toimenpiteitä, vaan aiemmin käyttöönottamasi lisävahvistus-palvelu toimii myös verkkopankin sisäänkirjautumisen ja muiden palveluiden yhteydessä.
Mikäli sinulla ei ole vielä käytössäsi lisävahvistus-palvelua, voit ottaa sen käyttöön verkkopankin sisäänkirjautumisen yhteydessä. Sinut ohjataan lisävahvistuksen käyttöönottoon Verkkopankin sisäänkirjautumissivulla.
Tunnistautuminen, verkkopankkiin sisäänkirjautuminen ja maksujen vahvistaminen
Säästöpankin asiakkaana sinulla on kaksi vaihtoehtoa vahvaan tunnistautumiseen, verkkopankkiin sisäänkirjautuminen ja maksujen vahvistamiseen:
- Säästöpankki Tunnistus -sovellus (lisävahvistusta tekstiviestillä ei tarvita)
- Paperinen avaintunnuskortti, jonka lisäksi tarvitaan lisävahvistus tekstiviestillä.
Säästöpankki Tunnistus –sovellus on helpoin ja suositeltavin tapa tunnistautumiseen, verkkopankkiin sisäänkirjautuminen ja maksujen vahvistamiseen. Voit ottaa Tunnistus -sovelluksen helposti käyttöön lataamalla sen maksutta älypuhelimeesi sovelluskaupasta (Google Play tai App Store).
Mikäli käytössäsi ei ole älypuhelinta tai sovelluksen käyttäminen ei ole mahdollista, tulee sinun ottaa käyttöösi lisävahvistus tekstiviestillä verkkopankissasi. Paperista avaintunnuskorttia käytettäessä verkkopankkiin kirjautumisessa, kaikissa verkossa tehtävissä korttimaksuissa, verkkopankkimaksuissa sekä muissa verkkomaksuissa vaaditaan maksun lisävahvistaminen tekstiviestillä. Tarvitset siis avaintunnuskortin lisäksi matkapuhelimen, johon voit vastaanottaa tekstiviestejä.
Ota lisävahvistus käyttöön verkkopankissasi
- kirjaudu verkkopankkiisi ja varmista, että matkapuhelimesi on saatavilla
- klikkaa nimeäsi sivun oikeassa ylälaidassa
- valitse ”Turvallinen käyttö” -otsikon alta tekstilinkki ”Ota käyttöön lisävahvistaminen tekstiviestillä”
- kirjoita avautuvaan kenttään matkapuhelinnumerosi, ja hyväksy lisävahvistamisen ohjeet
- vahvista kirjoittamasi matkapuhelinnumero klikkaamalla vihreää Vahvista-painiketta
- saat tekstiviestin, joka alkaa sanalla Viesti-ID
- syötä viestissä oleva 6-numeroinen turvaluku puhelinnumerosi alla olevaan tekstikenttään ja klikkaa Vahvista-painiketta
- varmistuksena matkapuhelinnumerosi onnistuneesta tallentumisesta järjestelmäämme, tulee kirjautumissivulle näkyviin teksti "Matkapuhelimesi 0123456789 rekisteröinti lisävahvistamiskäyttöä varten onnistui”
Lisävahvistuksen käyttöönotto on valmis, ja voit jatkaa avaintunnuskortin käyttöä yhdessä tekstiviestivahvistuksen kanssa.
Katso video lisävahvistuksen käyttöönotosta verkkopankissa
1. Mitä lisävahvistus tekstiviestillä tarkoittaa käytännössä?
Verkkopankkiin kirjautumisessa, verkossa ja mobiilipalveluissa tehtävissä korttimaksuissa sekä verkkopankkimaksuissa ja muissa verkkomaksuissa vaaditaan paperista avaintunnuskorttia käytettäessä lisävahvistus tekstiviestillä.
Lisävahvistuksen käyttöönoton jälkeen saat avaintunnuskorttia käyttäessäsi matkapuhelimeesi tekstiviestin, jossa on 6-numeroinen turvaluku. Turvaluku syötetään vahvistuksessa olevaan tekstikenttään. Sinun tulee huolehtia siitä, että matkapuhelimesi sekä avaintunnuskorttisi on käytettävissäsi lisävahvistusta tehdessäsi.
2. Mitä tarvitsen ottaakseni käyttöön lisävahvistamisen tekstiviestillä?
Tarvitset maksujen lisävahvistamisen käyttöönottoon verkkopankkitunnukset, paperisen avaintunnuskortin sekä matkapuhelimen, jossa on tekstiviestiominaisuus.
3. Miten otan lisävahvistamisen käyttöön?
Voit ottaa lisävahvistamisen käyttöön verkkopankissasi seuraavasti:
- kirjaudu verkkopankkiisi ja varmista, että matkapuhelimesi on saatavilla
- klikkaa nimeäsi sivun oikeassa ylälaidassa
- valitse ”Turvallinen käyttö” -otsikon alta tekstilinkki ”Ota käyttöön lisävahvistaminen tekstiviestillä”
- kirjoita avautuvaan kenttään matkapuhelinnumerosi, ja hyväksy lisävahvistamisen ohjeet
- vahvista kirjoittamasi matkapuhelinnumero klikkaamalla vihreää Vahvista-painiketta
- saat tekstiviestin, joka alkaa sanalla Viesti-ID
- syötä viestissä oleva 6-numeroinen turvaluku puhelinnumerosi alla olevaan tekstikenttään ja klikkaa Vahvista-painiketta
- varmistuksena matkapuhelinnumerosi onnistuneesta tallentumisesta järjestelmäämme, tulee kirjautumissivulle näkyviin teksti "Matkapuhelimesi 0123456789 rekisteröinti lisävahvistamiskäyttöä varten onnistui”
Lisävahvistuksen käyttöönotto on valmis, ja voit jatkaa avaintunnuskortin käyttöä yhdessä tekstiviestivahvistuksen kanssa.
4. Millaisen tekstiviestin saan Säästöpankilta ja mitä tarkoittaa Viesti-ID?
Saat maksua vahvistaessasi seuraavan esimerkin kaltaisen viestin Säästöpankilta: “Viesti-ID XJH78 Maksu tilille FI07 1234 5678 1234 12 Summa 149 EUR. Vertaa viestin tietoja verkkopankin kanssa, vahvista turvaluvulla 692995. Säästöpankki.”
Viesti-ID: Esimerkissä oleva Viesti-ID XJH78 on yksilöivä tunniste juuri kyseiseen tapahtumaan liittyen. Viesti-ID:n tarkoituksena on kertoa vastaanottajalleen, että kyseinen lisävahvistaminen liittyy vain siihen tapahtumaan/maksuun, jossa näkyy sama ID. Huomioitahan, että mikäli saamassasi viestissä on eri ID kuin maksussa, jota olet vahvistamassa, ei tapahtumaa tule vahvistaa.
Suoritettava tapahtuma/toiminne: Tekstiviestissä on myös kuvattu, mitä toiminnetta tai tapahtumaa viestillä ollaan vahvistamassa. Esim. "Maksu tilille FI07 1234 5678 1234 12 Summa 149 EUR”. Vertaa siis viestin tietoja tekemääsi maksuun.
Turvaluku: Tapahtuman vahvistamiseen tarvittava 6-numeroinen turvaluku on viestin lopussa: "vahvista turvaluvulla 692995."
Viestin lähettäjä: Jokaisessa tekstiviestissä tulee näkyä lähettäjänä Säästöpankki.
5. Onko minulla muuta vaihtoehtoa kuin ottaa käyttöön lisävahvistus tekstiviestillä?
Kaikkein helpoin ja kätevin tapa verkkopankkiin kirjautumiseen, tunnistautumiseen ja maksujen vahvistamiseen on ottaa käyttöön Säästöpankki Tunnistus -mobiilisovellus.
Säästöpankki Tunnistus -sovellus toimii älypuhelimissa. Mobiilisovelluksen avulla voit hoitaa verkkopankkiin kirjautumisen sekä verkossa ja mobiilisovelluksissa tehtävien korttimaksujen, verkkopankkimaksujen ja muiden verkkomaksujen vahvistamisen. Tutustu Säästöpankki Tunnistus -mobiilisovellukseen tarkemmin: www.saastopankki.fi/tunnistus
6. Miksi lisävahvistus tekstiviestillä tarvitaan?
Kaikkia pankkeja koskeva sääntely asettaa vaatimuksia tunnistusvälineille, kuten Säästöpankin avaintunnuskortille. Sääntelyn tavoitteena on varmistaa verkkoasioinnin turvallisuus.
Lisävahvistus tekstiviestillä tarvitaan sääntelyn mukaisesti avaintunnuskorttia käytettäessä seuraavissa palveluissa:
- verkkopankin sisäänkirjautuminen
- verkkopankkimaksujen ja muiden verkkomaksujen vahvistaminen
- verkossa tai mobiilisovelluksissa tehtävien korttimaksujen vahvistaminen
7. Tuleeko lisävahvistus heti voimaan, kun olen ottanut sen käyttöön verkkopankissani?
Lisävahvistus tulee heti voimaan, kun olet ottanut palvelun käyttöön verkkopankissasi. Saat avaintunnuskorttia käyttäessäsi ilmoituksen, kun vahvistamiseen tarvitaan lisävahvistus tekstiviestillä.
8. Keitä lisävahvistaminen tekstiviestillä koskee?
Maksujen lisävahvistaminen koskee kaikkia Säästöpankin asiakkaita, jotka hyödyntävät paperista avaintunnuskorttia. Lisävahvistus tarvitaan verkkopankkiin kirjautumiseen, tunnistautumiseen ja maksujen vahvistamiseen.
9. Minulla ei ole käytössäni matkapuhelinta. Voinko jatkaa avaintunnuskortin käyttöä?
Avaintunnuskortin käyttö ei ole mahdollista ilman tekstiviestiominaisuudella varustettua matkapuhelinta 9.12.2020 jälkeen.
Kaikkia pankkeja koskevan sääntelyn vuoksi paperinen avaintunnuskortti ei enää yksistään riitä verkkopankkiin kirjautumseen, verkossa tai mobiilisovelluksissa tehtävien korttimaksujen, verkkopankkimaksujen ja muiden verkkomaksujen vahvistamiseen. Vahvistaminen onnistuu avaintunnuskorttia käytettäessä ainoastaan matkapuhelimeen lähetettävällä tekstiviestillä.
10. Onko avaintunnuskortti poistumassa käytöstä vai voinko käyttää sitä edelleen?
Avaintunnuskortti ei ole toistaiseksi poistumassa käytöstä. Avaintunnuskorttia käyttäessa vaaditaan lisäksi lisävahvistus tekstiviestillä.
Mikäli käytössäsi on älypuhelin, suosittelemme ottamaan käyttöön Säästöpankki Tunnistus -mobiilisovelluksen. Tunnistus-sovelluksen avulla voit hoitaa verkkopankkiin kirjautumisen sekä verkossa ja mobiilisovelluksissa tehtävien korttimaksujen, verkkopankkimaksujen ja muiden verkkomaksujen vahvistamisen. Voit ladata sovelluksen maksutta sovelluskaupastasi. Katso lisätiedot www.saastopankki.fi/tunnistus.
11. Aiheuttaako lisävahvistuksen vaatimus muutoksia myös Säästöpankki Tunnistus -mobiilisovelluksen käyttäjille?
Lisävahvistuksen vaatimus ei aiheuta muutoksia Säästöpankki Tunnistus -mobiilisovelluksen käyttöön. Jos kirjaudut verkkopankkiin Säästöpankki Tunnistus -mobiilisovelluksen avulla, et tarvitse jatkossakaan maksujen lisävahvistusta tekstiviestillä, vaan voit kirjautua verkkopankkiin ja vahvistaa kaikki verkkomaksut Tunnistus -mobiilisovelluksella.
12. Miten voin muuttaa lisävahvistukseen vaadittavan puhelinnumeroni?
Voit muuttaa maksujen lisävahvistamiseen vaaditun puhelinnumeron verkkopankissasi.
13. Miten toimin, jos maksua vahvistaessani en saa turvalukua tekstiviestillä puhelimeeni?
Kun saat verkkopankissasi ilmoituksen, että maksun lisävahvistus vaaditaan, tulisi sinun saada automaattisesti turvaluku matkapuhelimeesi tekstiviestillä. Jos et saa turvalukua tekstiviestillä, voit yrittää tehdä maksun uudestaan, jolloin järjestelmä lähettää sinulle uuden tekstiviestin. Mikäli maksun vahvistamista ei saada tehtyä onnistuneesti, ei maksua myöskään tallenneta pankin järjestelmään, eikä veloitusta tapahdu. Jos ongelma jatkuu, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.
14. Miten voin hoitaa maksuni, jos minulla ei ole käytettävissä matkapuhelinta?
Mikäli sinulla ei ole käytettävissäsi matkapuhelinta, voit valita sinulle sopivimman vaihtoehdon seuraavista maksutavoista:
- Sovi konttorissasi laskujen suoramaksusta. Tällöin saat postitse ilmoituksen maksusta ja pankki veloittaa maksun tililtäsi eräpäivänä sopimuksen mukaan, kuten aiemmin suoraveloitusta käytettäessä. Lisätietoa suoramaksusta löydät täältä.
- Sovi konttorissasi maksupalvelun käytöstä. Saat laskujasi varten maksupalvelukuoret ja opastuksen palvelun käyttöön. Voit jättää maksettavat laskut maksupalvelukuoressa valtion postin laatikkoon ja maksut hoituvat tililtäsi.
- Maksa laskut paikan päällä pankin konttorissa. Löydät tiedot lähimmästä konttoristasi täältä.
Lisätietoa maksamiseen liittyen löydät verkkosivuiltamme www.saastopankki.fi/fi-fi/tilit-kortit-ja-maksaminen/maksaminen.
Asiakaspalvelijamme auttavat sinua mielellään löytämään sinulle parhaimmat maksamisen ratkaisut. Voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme seuraavilla tavoilla:
- soita asiakaspalveluumme, joka palvelee sinua numerossa 010 436 410* ma–pe 8–20, la 10–14 (*8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min).
- ota yhteyttä verkkosivujemme chatin kautta (arkisin klo 8–20 ja la klo 10–14)
- ota yhteyttä asiantuntijoihimme verkkopankin verkkoviestillä
- varaa verkkotapaaminen asiantuntijoidemme kanssa
- Tule käymään konttorissamme. Löydät tiedot lähimmästä konttoristasi täältä.
15. Voinko jatkaa verkkopankin käyttöä, mikäli käytössäni ei ole matkapuhelinta?
Mikäli sinulla ei ole käytettävissäsi matkapuhelinta, jossa on tekstiviestiominaisuus, ei verkkopankin käyttö ole valitettavasti mahdollista 9.12.2020 jälkeen. Katso lisätiedot muista maksutavoistamme
www.saastopankki.fi/maksutavat.
16. Olen ottanut maksujen lisävahvistuksen käyttöön, tuleeko minun ottaa erikseen käyttöön verkkopankin sisäänkirjautumisessa vaadittava lisävahvistus tekstiviestillä?
Mikäli olet jo aiemmin ottanut käyttöön verkkopankissa maksujen lisävahvistamisen, ei verkkopankin sisäänkirjautumisen lisävahvistus vaadi sinulta mitään toimenpiteitä, vaan aiemmin käyttöönottamasi lisävahvistus-palvelu toimii myös verkkopankin sisäänkirjautumisen yhteydessä.