Lisävahvistus tekstiviestillä

Tarvitset paperista avaintunnuskorttia käyttäessäsi lisävahvistuksen tekstiviestillä mm. verkkopankin sisäänkirjautumiseen, verkkopankkimaksujen ja muiden verkkomaksujen vahvistamiseen sekä verkossa tai mobiilisovelluksissa tehtävien korttimaksujen vahvistamiseen. Lisäksi tarvitset lisävahvistuksen Tunnistus-sovelluksen käyttöönotossa. Ota käyttöön lisävahvistaminen tekstiviestillä verkkopankissasi.

Tehokkaalla työpisteellä myös talousasioiden hoitaminen sujuu helposti.

Paperisen avaintunnuskortin lisäksi tarvitaan lisävahvistus tekstiviestillä

Kaikkia pankkeja koskevan sääntelyn vuoksi paperinen avaintunnuskortti ei yksistään riitä tunnistautumiseen, vaan sen lisäksi vaaditaan aina lisävahvistus tekstiviestillä mm. seuraavissa palveluissa/tilanteissa:
  • verkkopankin sisäänkirjautuminen
  • verkkopankkimaksujen ja muiden verkkomaksujen vahvistaminen
  • verkossa tai mobiilisovelluksissa tehtävien korttimaksujen vahvistaminen
  • Tunnistus-sovelluksen käyttöönotto ensimmäistä kertaa tai puhelimen vaihdon yhteydessä

Mikäli olet jo aiemmin ottanut käyttöön verkkopankissa maksujen lisävahvistamisen, ei verkkopankin sisäänkirjautumisen lisävahvistus vaadi sinulta mitään toimenpiteitä, vaan aiemmin käyttöönottamasi lisävahvistus-palvelu toimii myös verkkopankin sisäänkirjautumisen ja muiden palveluiden yhteydessä.

Mikäli sinulla ei ole vielä käytössäsi lisävahvistus-palvelua, voit ottaa sen käyttöön verkkopankissasi. 

Ota lisävahvistus käyttöön verkkopankissasi

Jos sinulla on Säästöpankki Tunnistus -sovellus käytössäsi, toimi seuraavasti:

  1. kirjaudu verkkopankkiisi ja varmista, että matkapuhelimesi on saatavilla
  2. klikkaa nimeäsi sivun oikeassa ylälaidassa
  3. valitse ”Turvallinen käyttö” -otsikon alta tekstilinkki ”Ota käyttöön lisävahvistaminen tekstiviestillä”
  4. kirjoita avautuvaan kenttään matkapuhelinnumerosi, ja hyväksy lisävahvistamisen ohjeet 
  5. vahvista kirjoittamasi matkapuhelinnumero klikkaamalla vihreää Vahvista-painiketta 
  6. saat tekstiviestin, joka alkaa sanalla Viesti-ID 
  7. syötä viestissä oleva 6-numeroinen turvaluku puhelinnumerosi alla olevaan tekstikenttään ja klikkaa Vahvista-painiketta
  8. varmistuksena matkapuhelinnumerosi onnistuneesta tallentumisesta järjestelmäämme, tulee kirjautumissivulle näkyviin teksti "Matkapuhelimesi 0123456789 rekisteröinti lisävahvistamiskäyttöä varten onnistui”

Lisävahvistuksen käyttöönotto on valmis, ja voit jatkaa avaintunnuskortin käyttöä yhdessä tekstiviestivahvistuksen kanssa.

Katso video lisävahvistuksen käyttöönotosta verkkopankissa:

Jos taas käytät verkkoasioinnissa käyttäjätunnusta, salasanaa ja paperista avaintunnuskorttia, toimi seuraavasti:

  1. kirjaudu verkkopankkiisi ja varmista, että matkapuhelimesi on saatavilla
  2. kirjautumisen jälkeen sinut ohjataan lisävahvistuksen käyttöönottoon
  3. palvelussa näytetään automaattisesti tietoihisi tallennettu puhelinnumero. Voit tarvittaessa vaihtaa puhelinnumeron.
  4. vahvista käyttöönotto antamalla avaintunnuskortista pyydetty turvaluku
  5. saat tekstiviestin, joka alkaa sanalla Viesti-ID 
  6. syötä viestissä oleva 6-numeroinen turvaluku puhelinnumerosi alla olevaan tekstikenttään ja klikkaa Vahvista-painiketta

Ota lisävahvistus käyttöön soittamalla asiakaspalveluumme 

Voit myös soittaa asiakaspalveluumme numeroon 010 773 6777 (ma–pe 8–20, la 10–14). Puhelimessa henkilöllisyytesi tunnistetaan ja todennetaan, joten varaathan pankkitunnukset lähettyvillesi. Puhelimessa lisävahvistus voidaan ottaa käyttöön vain siihen numeroon, joka asiakastietoihisi on tallennettu. Numeron vaihtaminen puhelimitse ei ole sallittua. 

 Jos sinulla on toisen pankin pankkitunnukset käytössäsi, voit ottaa lisävahvistuksen käyttöön sähköisellä allekirjoituksella. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme numeroon 010 773 6777 (ma–pe 8–20, la 10–14). Puhelun aikana saat sähköpostiisi lomakkeen, joka sinun tulee sähköisesti allekirjoittaa toisen pankin pankkitunnuksilla.

Säästöpankki Tunnistus –sovellus on helpoin ja suositeltavin tapa tunnistautumiseen, verkkopankkiin sisäänkirjautuminen ja maksujen vahvistamiseen.

Säästöpankki Tunnistus –sovellus on helpoin, turvallisin ja suositeltavin tapa tunnistautumiseen, verkkopankkiin sisäänkirjautuminen ja maksujen vahvistamiseen. Voit ottaa Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen helposti käyttöön lataamalla sen maksutta älypuhelimeesi sovelluskaupasta (Google Play tai App Store).  Käyttäjätunnuksen, salasanan ja paperisen avaintunnuskortin turvaluvun lisäksi Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen käyttöönotossa edellytetään tekstiviestitse lähetettävän vahvistuskoodin syöttämistä. 

 

Usein kysytyt kysymykset

1. Mitä lisävahvistus tekstiviestillä tarkoittaa käytännössä?

2. Mitä tarvitsen ottaakseni käyttöön lisävahvistamisen tekstiviestillä?

3. Onko minulla muuta vaihtoehtoa kuin ottaa käyttöön lisävahvistus tekstiviestillä? 

4. Miksi lisävahvistus tekstiviestillä tarvitaan?

5. Tuleeko lisävahvistus heti voimaan, kun olen ottanut sen käyttöön verkkopankissani?

6. Keitä lisävahvistaminen tekstiviestillä koskee?

7. Minulla ei ole käytössäni matkapuhelinta. Voinko jatkaa avaintunnuskortin käyttöä?

8. Onko avaintunnuskortti poistumassa käytöstä vai voinko käyttää sitä edelleen? 

9. Aiheuttaako lisävahvistuksen vaatimus muutoksia myös Säästöpankki Tunnistus -mobiilisovelluksen käyttäjille?  

10. Miten voin muuttaa lisävahvistukseen vaadittavan puhelinnumeroni?  

11. Miten toimin, jos maksua vahvistaessani en saa turvalukua tekstiviestillä puhelimeeni?  

12. Miten voin hoitaa maksuni, jos minulla ei ole käytettävissä matkapuhelinta?

13. Voinko jatkaa verkkopankin käyttöä, mikäli käytössäni ei ole matkapuhelinta?

14. Olen ottanut maksujen lisävahvistuksen käyttöön, tuleeko minun ottaa erikseen käyttöön verkkopankin sisäänkirjautumisessa vaadittava lisävahvistus tekstiviestillä?