Asiakkaan tunteminen on myös sinun etusi

Pankkiasiakkuutta avatessasi pankki pyytää sinulta paljon erilaisia tietoja, ja tietojen ajantasaisuutta tarkistetaan säännöllisesti koko asiakassuhteen ajan. Miksi pankki tarvitsee tietoja ja mistä tietää, milloin tietojen antaminen on turvallista? Säästöpankkiryhmän compliance-asiantuntija Leena Özcelik tiivistää artikkelissa, miksi asiakkaan tunteminen on sinun etusi ja miten varmistat asioinnin turvallisuuden.

Säästöpankin brändikuva.

Asiakkaan tunteminen on kaikkien pankkien lakisääteinen velvollisuus. Pankin on varmistuttava asiakkaan oikeasta henkilöllisyydestä ja tunnettava asiakkaansa taloudellinen asema ja toiminta, sekä perusteet palveluiden käyttämiselle. Tiedot on myös pidettävä ajan tasalla koko asiakassuhteen ajan. Siksi pankki todentaa henkilöllisyytesi esimerkiksi passin tai henkilökortin avulla tai vahvalla sähköisellä tunnistautumisella, ja tarkistaa säännöllisesti asiakastietojesi ajantasaisuuden. Pankki huolehtii tarkasti tietojesi turvallisesta käsittelystä ja säilytyksestä.

Sääntelyn tavoitteena on tuoda yhteiskunnalle taloudellista turvaa, sillä esimerkiksi rahanpesun torjunta perustuu asiakkaan tuntemiseen. Rahanpesulla tarkoitetaan toimintaa, jossa laittomasti hankitun rahan alkuperä tai omistajat pyritään häivyttämään kierrättämällä varat laillisen maksujärjestelmän läpi. Asiakkaiden tuntemisen kautta pankit voivat havaita asiakkaidensa tileiltä tavallisuudesta poikkeavat maksutapahtumat ja pyytää lisätietoja epätavanomaisten rahasiirtojen alkuperästä. Kaikilla pankeilla on lakisääteinen velvollisuus perusteellisesti selvittää poikkeavat havainnot ja tarvittaessa keskeyttää maksutapahtuma, kunnes asiakkaalta on saatu riittävät tiedot maksusta.

Asiakkaan tunteminen on myös sinun etusi

Jos pankkitunnuksesi ovat joutuneet vääriin käsiin, sinulle voi olla erittäin hyödyllistä, että pankkisi tuntee tavanomaiset rahankäyttötapasi. Erilaisten huijausten ja väärinkäytösten torjunnassa on olennaista, että pankki havaitsee, jos asiakkaan tilillä näkyy tavallisuudesta poikkeavia maksuja esimerkiksi ulkomaisille tileille tai muuten epätavanomaisiin kohteisiin. Osassa tapauksista pankki voi viivästyttää maksujen välittymistä ja varmistaa, onko maksut tehty tarkoituksella ja turvallisesti, vai onko huijari onnistunut ujuttautumaan väliin.

Lisäksi asiakkaan tuntemisella on tärkeä rooli siinä, että saat pankiltasi mahdollisimman hyvää palvelua elämän eri tilanteissa. Kun tulemme tutuksi sinun ja taloudellisen tilanteesi kanssa, osaamme arvioida tuotteidemme ja palveluidemme soveltuvuutta sinulle paremmin. Näin voimme auttaa sinua suunnittelemaan talouttasi niin, että taloudellinen hyvinvointisi vahvistuu ja taloutesi mahdollistaa sinulle sellaisen arjen, mitä toivot.

Pankki pyytää tietojasi vain vahvan tunnistautumisen kautta

Myös huijarit tietävät, että kaikkien pankkiasiakkaiden on säännöllisesti päivitettävä asiakastietonsa pankille. Siksi huijarit saattavat kokeilla onneaan esiintymällä puhelimessa pankin toimihenkilönä tai rakentamalla uskottavan näköisiä huijaussivustoja, jotka jäljittelevät pankin oikeita sivuja.

Pidä nämä seikat mielessä, niin osaat suojautua monilta huijausyrityksiltä:

  1. Pankin asiakastietoja voi päivittää vain vahvasti tunnistautuneena. Meillä asiakastiedot voi päivittää kirjautuneena verkkopankkiin tai Säästöpankki Mobiiliin. Myös puhelun aikana varmistamme vahvan tunnistautumisen. Älä anna tietojasi, ellet ole päätynyt sivulle vahvan tunnistautumisen kautta.
  2. Huijausviestit houkuttelevat klikkaamaan linkkiä. Pankin lähettämissä teksti- tai sähköpostiviesteissä emme koskaan käytä linkkejä, jotka ohjaisivat sinut toiselle sivulle kertomaan tietojasi. Aidossa viestissä ohjeistamme, miten pääset päivittämään tiedot itse verkkopankissa tai Säästöpankki Mobiilissa.
  3. Aloita Säästöpankin verkkopalvelujen käyttö aina kirjoittamalla nettiselaimeen pankin osoite www.saastopankki.fi. Älä mene pankkipalveluihin hakukoneella, kuten Google tai Bing, koska niiden tarjoamien mainoslinkkien joukossa voi olla huijauksia.
  4. Jos epäröit, voit aina varmistaa yhteydenoton oikeellisuuden pankista. Jos epäilet Säästöpankilta saamasi puhelun tai viestin aitoutta, keskeytä puhelu tai asiointi ja ota itse yhteyttä suoraan pankkiisi asian varmistamiseksi.
Kategoriat
Koti, asuminen ja arki Turvallisuus

Ajankohtaista