Säästöpankki Tunnistus

Säästöpankki Tunnistus -sovelluksella tunnistaudut turvallisesti ja helposti verkossa itse määrittelemälläsi PIN-koodilla, sormenjäljellä tai kasvojentunnistuksella. Sovellus toimii Android- ja iOS-älypuhelimilla.

Onnistutaan yhdessä! Mies ja nainen hyppäävät ilmaan ja heittävät ylävitoset, koska Säästöpankki on auttanut heitä pärjäämään.
Mitä hyötyä Säästöpankki Tunnistus -sovelluksesta on? 
  • Tunnistautuminen pysyy aina mukanasi älypuhelimessasi.
  • Yhden PIN-koodin muistaminen riittää – oikeaa numeroparia ei tarvitse enää etsiä paperiselta avaintunnuskortilta. Voit itse päättää nelinumeroisen PIN-koodin.
  • Voit myös käyttää tunnistautumiseen sormenjälkeäsi tai kasvojentunnistusta. Biometrinen tunnistautuminen tunnistussovelluksessa ei toistaiseksi ole mahdollista käyttäessäsi Säästöpankin mobiilipankkisovellusta. 
  • Voit tehdä pankkiasiasi – esimerkiksi pankkiin kirjautumisen ja maksujen vahvistamisen – täysin mobiilisti, kun käytät tunnistussovellusta Säästöpankki mobiilipankin kaverina. 
  • Virhenäppäilyjen riski vähenee, kun avaintunnuskortin lukuparien tulkitsemisen sijaan yksi ja sama varmenne toimii esimerkiksi jokaisessa maksun vahvistuksessa.  
Näin otat Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen käyttöösi – tutustu ohjeisiin

Säästöpankki Tunnistus -sovellus sopii kaikkeen tunnistautumiseen

Tunnistussovellus toimii kaikissa samoissa tilanteissa kuin aiemmin käyttämäsi paperinen avaintunnuskorttikin. Voit käyttää sitä siis myös asioidessasi pöytäkoneella tai tabletilla – kunhan älypuhelimesi on kätesi ulottuvilla. Säästöpankki Tunnistus -sovellus näkyy vaihtoehtona verkkopankin kirjautumissivulla.

Säilytäthän paperisen avaintunnuskorttisi. Tarvitset sitä esimerkiksi puhelimen vaihdon yhteydessä tai mahdollisissa ongelmatilanteissa.  Tunnistussovelluksen otat helposti käyttöön älypuhelimellasi. Tarvitset käyttöönottoon älypuhelimen lisäksi Säästöpankin pankkitunnuksesi sekä avaintunnuskortin.

 

Näin otat Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen käyttöösi

Tunnistussovelluksen käyttöönotto ensimmäistä kertaa:

HUOM! Noudata ohjeita tarkasti kohta kohdalta edeten. Näin varmistat, että käyttöönotto onnistuu.

1. Lataa sovelluskaupasta älypuhelimellesi Säästöpankki Tunnistus -sovellus

2. Aloita tunnistussovelluksen käyttöönotto

  • Syötä sovellukseen verkkopankkisi käyttäjätunnus ja salasana. Salasana on 6-8 merkkiä pitkä, jonka olet luonut itse verkkopankkiisi.
  • Syötä sovelluksessa pyydetty paperisen avaintunnuskortin turvaluku
  • Saat puhelimeesi viestin tekstiviestivahvistuksesta. Viestissä on tunnistussovelluksen käyttöönotossa tarvitsemasi vahvistuskoodi. Syötä se tunnistussovellukseen. 
  • Määritä tunnistussovelluksellesi oma henkilökohtainen nelinumeroinen PIN-koodi (älä kerro sitä kenellekään äläkä tallenna tai kirjoita sitä mihinkään) sekä anna tunnistussovelluksen käyttäjäprofiilille nimi. 
  • Seuraavaksi saat tunnistussovelluksen käyttöönottoa koskevan ilmoituksen tekstiviestivahvistuksena. Viestissä kerrotaan, että turvallisuussyistä tunnistussovellus on asetettu lukittu-tilaan. Tunnistussovellusta ei siis vielä voi käyttää. Päästäksesi käyttämään tunnistussovellusta, tulee sinun poistaa lukitus verkkopankissasi.
  • HUOM: Kun alat poistaa lukitusta verkkopankissasi, muista sulkea tunnistussovellus mobiililaitteellasi.

3. Kirjaudu verkkopankkiisi verkkosivujemme kautta valitsemalla Avaintunnuskortilla -kirjautuminen. Syötä käyttäjätunnuksesi, salasanasi, paperisen avaintunnuskortin turvaluku ja tekstiviestitse saamasi vahvistuskoodi.

4. Mene verkkopankissa kohtaan Oma nimi (näytön yläreunassa) ja valitse sieltä Tunnistussovelluksen asetukset.

5. Käyttöönottamasi tunnistussovelluksen kohdalla näkyy, että se on lukittu -tilassa (Lukittu: Kyllä). Klikkaa "Kyllä" kohtaa päästäksesi poistamaan lukitus.

6. Näytöllä näkyy: Käyttäjäprofiili on lukittu tässä laitteessa "Kyllä" tai "Ei". Valitse "Ei" ja vahvista toimenpide avaintunnuskortin turvaluvulla.

7. Kirjaudu ulos verkkopankista

8. Tunnistussovellus on nyt käytettävissä.

 

Tunnistussovelluksen käyttöönotto puhelimen vaihdon yhteydessä

HUOM! Noudata näitä ohjeita tarkasti, jos olet jo käyttänyt tunnistussovellusta aikaisemmin ja haluat ottaa sovelluksen käyttöön uudella älylaitteella, esimerkiksi uudella puhelimella.

Ennen käyttöönottoa varmista, että sinulla on käytössäsi:

  • matkapuhelin, joka on yhteydessä matkapuhelinverkkoon
  • verkkopankin käyttäjätunnus, salasana ja paperinen avaintunnuskortti. Jos olet kadottanut paperisen avaintunnuskortin, voit hakea uuden Säästöpankin konttorista henkilöllisyystodistuksella tai tilata sen laittamalla viestiä pankkiin verkko- tai mobiilipankin kautta.
  • lisäksi sinulla tulee olla käytössäsi tekstiviestivahvistuspalvelu. Sen saat käyttöösi verkkopankissa oman nimen alta kohdasta Ota käyttöön lisävahvistaminen tekstiviestillä.

 

Huomioithan, että Säästöpankki Tunnistus -sovelluksella voi olla maksimissaan kolme käyttäjäprofiilia eli sen voi liittää kolmeen eri älylaitteeseen. Voit tarkistaa käyttäjäprofiiliesi määrän verkkopankissa kohdasta, jossa on oma nimesi (näytön yläreunassa) ja valitsemalla sen alta ”Tunnistussovelluksen asetukset”. Jos käyttäjäprofiilien määrä on enemmän kuin kolme, poista tarpeettomat profiilit (muun muassa vanhat puhelimet) klikkaamalla roskakori-symbolia kyseisen käyttäjäprofiilin perässä.

  1. Asenna tunnistussovellus puhelimellesi.
    1. Löydät sovelluksen Apple App Storesta ja Googlen Play Kaupasta hakusanalla ”Säästöpankki Tunnistus”.
    2. Asenna sovellus ja avaa se.
  2. Kun olet ladannut sovelluksen, aloita sovelluksen käyttöönotto puhelimellasi:
    1. Syötä tunnistussovellukseen verkkopankkisi käyttäjätunnus ja salasana sekä paperisen avaintunnuskortin turvaluku.
    2. Saat puhelimeesi tekstiviestin, jossa on tunnistussovelluksen käyttöönotossa tarvittava vahvistuskoodi. Syötä vahvistuskoodi tunnistussovellukseen ja paina ”Jatka”.
    3. Määritä tunnistussovelluksellesi oma henkilökohtainen nelinumeroinen PIN-koodi sekä anna tunnistussovelluksen käyttäjäprofiilille nimi.
    Huom! Älä koskaan kerro PIN-koodia kenellekään, älä myöskään tallenna sitä puhelimeen tai kirjoita sitä muistilapulle.
    4. Saat tekstiviesti-ilmoituksen tunnistussovelluksen käyttöönotosta. Turvallisuussyistä tunnistussovellus on asetettu tässä vaiheessa lukittu-tilaan.
    5. Huom! Ennen kuin siirryt tekemään lukituksen poistoa, sulje tunnistussovellus puhelimessasi (varmista ettei sovellus jää taustalle auki, eli ”pyyhkäise” se kiinni).
  3. Siirry verkkopankkiin poistamaan tunnistussovelluksen lukitus
    1. Kirjaudu verkkopankkiin verkkosivujemme kautta valitsemalla Avaintunnuskortilla kirjautuminen. Syötä käyttäjätunnuksesi, salasanasi, paperisen avaintunnuskortin turvaluku ja tekstiviestitse saamasi vahvistuskoodi.
    2. Klikkaa verkkopankin etusivun yläosassa olevaa nimeäsi.
    3. Valitse valikosta ”Tunnistussovelluksen asetukset”.
    4. Näet näytöllä, että käyttöönottamasi tunnistussovellus on lukittu-tilassa (Lukittu: Kyllä).
    5. Poista lukitus klikkaamalla ”Kyllä”-kohtaa. Valitse vaihtoehdoksi ”Ei”, ja vahvista muutos avaintunnuskortin turvaluvulla.
    6. Kirjaudu lopuksi ulos verkkopankista.
  4. Tunnistussovellus on nyt käytettävissäsi.

 

Mikäli tunnistussovelluksen käytössä tulee ongelmia, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme.

Ja muistahan edelleen säilyttää paperisen avaintunnuskorttisi turvallisessa paikassa!

Jos puhelimesi katoaa, ota heti yhteyttä pankkiin

Onhan puhelimessasi myös uusi Säästöpankin mobiilipankki?

Etkö löytänyt etsimääsi? Katso myös usein kysytyt kysymykset

Jäikö joku asia mietityttämään Säästöpankki Tunnistus -sovellukseen liittyen? Lue usein kysytyt kysymykset.