Säästöpankkiryhmän strategia

Säästöpankkiryhmän perustehtävänä on säästöpankkiaatteen mukaisesti edistää säästäväisyyttä ja asiakkaidensa taloudellista hyvinvointia ja olla lähellä asiakasta.

Kehitämme yksilöllisiin tarpeisiin perustuvia palveluja ja ratkaisuja huomioimalla kuluttajakäyttäytymisen ja toimialan muutokset. Huolehdimme, että asiakassuhteista tulee pitkäjänteisiä, kannustamme asiakkaitamme säästäväisyyteen ja pyrimme auttamaan heidän taloudellista hyvinvointiaan. Nämä tavoitteet näkyvät myös arvoissamme ja asiakastyössämme.

Säästöpankki on sopivan kokoinen, vastuullisesti toimiva ja lähellä ihmistä.

Tavoitteenamme on se, että yhä useampi suomalainen valitsee pääasialliseksi pankikseen Säästöpankkiryhmän pankin, erityisesti asiakaslähtöisyytemme ja vastuullisuutemme johdosta.

Liiketoimintamme perustuu vähäriskiseen vähittäispankkitoimintaan. Tämä tarkoittaa sitä, että keskitymme erityisesti aktiivi-iässä oleviin kotitalouksiin sekä pk-yrityksiin ja näihin luettaviin maaseutuyrittäjiin ja heille tarjottaviin palveluihin. Myymme tuotteita ja palveluita sekä pankkikonttoreissa että näitä tukevissa sähköisissä kanavissa. Asiakkaamme saavat kauttamme kaikki vähittäispankkitoimintaan kuuluvat tuotteet ja palvelut. Osan täydentävistä palveluistamme tarjoamme yhteistyössä säästöpankkien arvomaailmaa lähellä olevien kumppaniemme kanssa.

Säästöpankeilla on Suomessa yli 190-vuotinen historia, jonka perinteitä vaalimme edelleen ja jonka jatkuvuutta uusi Säästöpankkiryhmä turvaa.

Kilpailustrategiamme

Kilpailustrategiamme perustuu vahvaan asiakaslähtöisyyteen, jota kutsutaan Säästöpankki-kokemukseksi. Erityinen vahvuutemme on asiakastarpeesta johdettu, asiakasta lähellä oleva ja kustannustehokkaasti toteutettu palveluvalikoima.

Säästöpankkikokemus on sitä, että me haluamme tietää, mikä sinulle on oikeasti tärkeää, olla mahdollisimman lähellä sinua ja antaa sinulle mahdollisuudet ottaa meihin yhteyttä haluamallasi tavalla ja sinulle parhaiten sopivalla hetkellä. Asiakkaamme ja paikallisen yhteisön hyvinvointi on keskeinen osa Säästöpankkikokemusta. Olemme olemassa asiakkaitamme varten ja toimimme samalla asiakkaittemme talouden valmentajana.

Kilpailustrategiaa tukevat säästöpankkia erilaistavat tekijät:

  • Tarjoamme asiakaslähtöiset tavat tavoittaa meidät ja Säästöpankkikokemuksen. Nämä vastaavat toisiaan niin fyysisessä kuin sähköisessä maailmassakin.
  • Keskitymme asiakkaan todelliseen tilanteeseen ja siitä syntyviin tarpeisiin. Omistaja-asiakas on meille kokonainen ihminen, ei vain yksi omistajista.
  • Toimimme asiakkaamme talouden valmentajana. Käytännössä se tapahtuu tarjoamalla asiakkaillemme entistä parempia välineitä oman talouden hallintaan.
  • Huolehdimme paikallisen yhteisön hyvinvoinnista. Meille omien asiakkaiden lisäksi on tärkeää, että myös muu yhteisö voi hyvin.
    Uskomme, että vastuun kantamisesta on hyötyä myös pankille.

Liiketoimintasegmentit

Säästöpankkiryhmän keskeiset liiketoiminta-alueet ovat

  • pankkitoiminta
  • varainhoito ja henkivakuutus
  • muu toiminta, esimerkiksi Sp-Koti-kiinteistönvälityspalvelu ja tukitoiminnot.

Oma tuote- ja palveluvalikoimamme kattaa kaikki keskeiset pankkipalvelut. Täydennämme palvelutarjontaamme yhteistyökumppaneiden kanssa tarjottavilla, kattavilla finanssialan palveluilla ja tuotteilla.

Tavoitteenamme on kannattava kasvu, toimialaa parempi vakavaraisuus ja pääomapuskureiltaan terve taloudellinen kokonaisuus. Riskinkantokykymme on hyvä ja riskinottopolitiikkamme on maltillinen.

Säästöpankkiryhmän arvot

Asiakasläheisyys
Kuuntelemme asiakasta, kohtaamme asiakkaamme ainutlaatuisella tavalla asiakkaan yksilöllisten tarpeiden perusteella.

Yhteistyö
Yhteistyömme asiakkaiden, henkilöstön, säästöpankkien ja kumppaneiden välillä on avointa, aitoa ja kasvuun innostavaa. Uudistumme ja uudistamme toimintaamme.

Luotettavuus
Hoidamme asiat ammattitaitoisesti ja luotettavasti. Olemme asiakasta ja paikallista yhteisöä varten.

Tuloksellisuus
Tuloksemme ja kasvumme varmistavat asiakkaiden palveluiden kehittämisen ja toimintaympäristömme elinvoimaisuuden.

Tavoitteemme

  • Pidämme huolta erinomaisesta asiakastyytyväisyydestä ja asiakasuskollisuudesta.
  • Yhä useampi suomalainen valitsee meidät pääasialliseksi pankikseen.
  • Asiakkaamme saavat Säästöpankkiryhmän tuotteita ja palveluita sekä fyysisessä konttorikanavassa että sitä tukevissa sähköisissä kanavissa.
  • Tarjoamme asiakkaillemme kaikki vähittäispankkitoimintaan kuuluvat tuotteet ja palvelut, joista osan tuomme arvomaailmaamme lähellä olevilta kumppaneiltamme.
  • Brändimme on vetovoimainen.
  • Toimintamme ydin on vähäriskisessä vähittäispankkitoiminnassa.
  • Tarjoamme uusia mahdollisuuksia digitaalisuuden ja e-pankkiasioinnin avulla.
  • Meiltä löytyvät toimialan kyvykkäimmät digiajan moniosaajat.
  • Olemme kannattava ja kasvumme vahvistaa hallitusti riskinkantokykyämme.
  • Olemme vakavarainen ja luotettava sijoituskohde.