Varo tietojenkalastelua ja huijauksia!

Poliisi on varoittanut huijaustavasta, jossa rikolliset esiintyvät pankkina ja yrittävät saada haltuunsa pankkitunnuksesi uudenlaisen kolmivaiheisen huijausjuonen avulla. Yrityksiä on ilmennyt nyt myös Säästöpankin nimissä.

Huijaus etenee usein näin:

  1. Saat puhelun, jossa pankin automaattinen nauhoite ilmoittaa sinuun kohdistuneesta maksutapahtuma-väärinkäytöksestä.
  2. Nauhoite pyytää sinua vahvistamaan puhelimen numeronäppäintä painamalla, jos et itse ole tehnyt kyseistä maksutapahtumaa.
  3. Tämän jälkeen puhelu yhdistyy asiakaspalvelijalle (huijari, joka esiintyy pankin asiakaspalvelijana), joka kertoo, että mobiili- tai verkkopankkistasi on tehty tilisiirto tai tilisiirtoja.
  4. Asiakaspalvelijana näyttäytyvä huijari kertoo, että väärinkäytösten korjaus edellyttää sinua siirtymään hänen ilmoittamalleen verkkosivuilleen, jossa voit korjata tilanteen (huijarin antama osoite vie pankkitunnusten kalastelu-/huijaussivustolle).
  5. Jos siirryt huijarin ilmoittamalle kalastelu-/huijaussivustolle ja annat sinne pankkitunnuksesi, menevät ne suoraan huijarille.
  6. Jos olet menettänyt pankkitunnuksesi huijarille voi tämä käyttää pankkitunnuksiasi ja tehdä väärinkäytöksiä.

Muista:

  • Säästöpankki ei koskaan pyydä kirjautumaan verkkopankkiin puhelun tai linkin kautta
  • älä koskaan syötä tunnuksiasi tuntemattomille verkkosivuille
  • suosi pankin mobiilisovelluksia
  • jos epäilet huijausta, katkaise yhteys heti ja ota yhteyttä pankkiisi
  • Epäilyttävä tilanne? Toimi nopeasti – turvallisuutesi on tärkein!

Lue lisää turvallisuudesta

Kirjoitettu
Tyyppi
Uutinen

Ajankohtaista