Tervetuloa, tämä on organisaation Sp-Henkivakuutus Oy sähköinen terveysselvitys saavutettavuusseloste
Tämä saavutettavuusseloste koskee palvelua Sp-Henkivakuutus Oy:n sähköinen terveysselvitys ja on laadittu/päivitetty 22.12.2022. Palvelua koskee laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, jossa edellytetään, että julkisten verkkopalvelujen on oltava saavutettavia. Palvelun saavutettavuuden on arvioinut ulkopuolinen asiantuntijaorganisaatio.
Digipalvelun saavutettavuuden tila
Täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain. Ei-saavutettava sisältö
3. Verkkosivusto ei ole vielä kaikilta osin vaatimusten mukainen
Pdf-dokumentit
Palvelun pdf-dokumenttien saavutettavuudessa on puutteita. Teemme työtä aktiivisesti pdf-dokumenttien saavutettavuuspuutteiden korjaamiseksi.
WCAG 1.1.1, 1.4.5- Tekstivastineet ja tekstiä kuvinaUseimmilla sivuilla yrityksen logosta on annettu tyhjä tekstivastine. Uloskirjautumissivulla logolle ei ole lainkaan tekstivastinetta ja samalla sivulla on myös tyhjä tekstivastine tyhjälle kuvalle.
WCAG 3.1.2- Osien kieli
Kielivalikon kielivaihtoehtoja ja uloskirjautumissivun ruotsinkielistä tekstiä ei ole merkitty kielen mukaisesti lang-määritteellä.
WCAG 1.3.1- Otsikot
Terveysselvitys sivulla on käytetty useita h1-tason otsikkoja, tämä hankaloittaa sivun rakenteen ja tietojen keskinäisten suhteiden hahmottamista ruudunlukijaa käytettäessä.
WCAG 1.3.1- Luettelot
Terveysselvitys sivulla luetteloita ei ole merkitty rakenteeltaan luetteloksi.
WCAG 4.1.1- HTML-koodin validointi
Järjestelmän HTML-koodin laatua ei ole mahdollista tarkastaa validaattorilla.
WCAG 2.4.2- Sivuotsikot
Palvelussa kaikissa tiloissa sivuotsikkona on ”Sp-Henkivakuutus Oy”, myös yhden sivun sovelluksissa (single-page application, SPA) kullakin sivulla tulisi olla yksilöivä sivuotsikko, jonka ruudunlukija voi kertoa sisällön päivittyessä.
WCAG 2.1.1- Näppäimistönavigointi
Käyttäjä pystyy navigoimaan lähes kaikkiin palvelun vuorovaikutteisiin elementteihin pelkkää näppäimistöä käyttäen. Ainoa poikkeus on dialogi, joka tulee näkyviin, kun sivua vierittää niin, että jokin pakollinen vastaamaton kysymys poistuu näkyvistä. Myös kalenterin käytössä on haasteita pelkkää näppäimistöä käyttäen.
WCAG 2.4.7- Näkyvä kohdistus
Sivulla Tarkista vastauksesi on liitetty myös ei-aktiiviset haitarielementit kohdistusjärjestykseen. Haitarien kohdalla ei ole näkyvää kohdistusta, joten käyttäjät kadottavat käsityksen siitä, missä ovat.
WCAG 2.4.3- Kohdistusjärjestys
Tässä palvelussa käytetään positiivisia his tabindex-arvoja. Tällaiset positiiviset arvot määrittelevät täsmällisen kohdistusjärjestyksen sivun elementeille, joten jokin elementti saattaa siirtyä pois loogiselta paikaltaan. Tästä syystä positiivisia tabindex-arvoja tulisi välttää.
Esimerkki:
- Kielivalikko tervetulosivulla käyttää positiivisia arvoja, joilla kohdistusjärjestykseksi tulee: kielivalikko > Salli evästeet (OK) > Jatka. Vastaava koskee sivua Terveysselvityksen täyttäminen (Consent): kielivalikko > Salli evästeet (OK) > Kirjaudu ulos > Vahvista > Jatka.
WCAG 3.3.2- Pakolliset kentät
Palveluun on merkitty vain vapaaehtoiset kentät, ei pakollisia kenttiä.
WCAG 1.3.5- Syötteen tarkoitus
Syötekentät, joissa pyydetään tietoa käyttäjästä, tulisi merkitä ohjelmallisesti siten, että avustavat teknologiat tunnistavat kentän tarkoituksen ja että toistuvia kenttiä voidaan täyttää automaattisesti.
Tässä palvelussa automaattista täyttöä tarjotaan kentissä, joihin se ei sovellu esim. pituus ja paino.
WCAG 1.3.1, 4.1.2- ARIA-viittausten puutteet
Terveysselvityssivun useissa syötekentissä on viittaus teksteihin, joiden tunniste päättyy _errors. _desc, _subtext tai _hint, mutta vain osa näistä teksteistä on toteutettu eri yhteyksissä.
Esimerkiksi pituuskentälle löytyy vain tekstit päättyen _desc (cm) ja _errors (Tämä tieto on pakollinen.) sekä _hint ilman määriteltyä arvoa. Tekstiä päätteellä _subtext ei löytynyt.
WCAG 4.1.3- Passiiviset painikkeet
Palvelu käyttää dialogia muistuttamaan vastaamattomista pakollisista kentistä, kun kenttä vierittyy pois näkyvistä, mutta ruudunlukija ei kerro tästä dialogista. Koska Jatka-painike on passiivinen, pelkkää näppäimistöä käyttävä ei pysty sitä valitsemaan. Ruudunlukija kertoo painikkeesta seuraavaa: "Jatka, himmennetty, painike". (käytettävyys)
WCAG 4.1.2- Edistymispalkki
Palvelussa on edistymispalkki, joka kuvaa käyttäjälle prosessin pituutta ja edistymistä. Edistymispalkka on jokseenkin vaikea huomata ylätunnisteesta. Ruudunlukija pystyy kertomaan palkista vain sen roolin ja nimen.
WCAG 1.3.1- Alatunniste
Alatunnisteen kolmannessa sarakkeessa on kuvausluettelo (description list), jossa on useampi tyhjä kohde. Tämä voi hämmentää ruudunlukijakäyttäjää, sillä ruudunlukija kertoo luettelon viimeisen kohteen olevan 3 / 6.
WCAG 1.3.1, 2.4.4, 4.1.2- Kielivalikko
Kielivalikoissa on useita erilaisia saavutettavuushaasteita, sillä niissä on erikielisiä sanoja ja oikea kieli tulisi osata vaihtaa myös ruudunlukijalla ymmärtämättä senhetkistä käyttöliittymän kieltä.
Esimerkkejä:
- Ruudunlukijakäyttäjien, jotka eivät osaa suomea, pitää tunnistaa kielivalikko pelkästä sanasta ”Suomi”
- Kielivalikon tila, onko se auki vai kiinni, ei välity ruudunlukijalle.
WCAG 2.4.3, 1.3.2, 1.1.1, 2.4.6- Kalenteri
Kalenteria on haastavaa käyttää näppäimistöllä ja ruudunlukijalla.
Esimerkkejä:
Pelkkää näppäimistöä käyttäen:
- On vaikeaa ja epäloogista vaihtaa päiväystä, kun vuosi vaihtuu käydessä kuukausia läpi nuolinäppäimillä. Esimerkiksi siirryttäessä maaliskuusta tammikuuhun nuolella oikealle vuosi kasvaa ja siirryttäessä tammikuusta maaliskuuhun nuolella vasemmalle vuosi pienenee.
- Myös vuoden vaihtaminen on hankalaa, sillä kohdistus siirtyy nuolikuvakkeista jokaisen muutoksen jälkeen (tammikuuhun, kun vuotta pienentää, ja maaliskuuhun, kun vuotta kasvattaa).
Ruudunlukijalla:
- Lukemisjärjestys alkaa kuukausista, joten käyttäjän pitää peruuttaa päästäkseen vuosilukuun näkemättä kalenterin rakennetta
- Nuolikuvakkeiden käytössä on vastaavat ongelmat kuin näppäimistökäytössä.
- Nuolikuvakkeilla ei ole nimilappua, joten ruudunlukija kertoo niiden olevan "vasemmalle" ja "oikealle osoittava kulmapuolimerkki".
- Kalenteripainike on nimetty viittaamalla kysymykseen, joten ruudunlukija ei osaa kertoa, että painike avaa kalenterin.
WCAG 4.1.2- Haitarielementit
Terveysselvitys-sivulla käytetään haitarielementtejä esittämään ja piilottamaan lisätietoja sairauksista. Elementin avaavalla ja sulkevalla nuolella ei kuiteinkaan ole nimilappua.
WCAG 2.4.6- Kuvaavat nimilaput
Vuorovaikutteisten elementtien nimilappujen tulee olla kuvaavia ja informatiivisia.
Esimerkkejä:
- Nimilappua "Jatka" käytetään kahdessa peräkkäisessä painikkeessa Terveysselvitys-sivulla. Etenkin ruudunlukuohjelmaa käyttävälle on vaikeaa erottaa näiden merkitys näkemättä kontekstia tai asettelua.
- Uloskirjautumissivun sulkemispainikkeen nimilappu on "x". Tämä on ainoa tieto, jonka ruudunlukija painikkeesta kertoo.
Saavutettavuuspuutteiden korjausaikataulu: Vuoden 2023 aikana.
Huomasitko saavutettavuuspuutteen digipalvelussamme? Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi.
- Milloin havaitsit ongelman (päivämäärä ja kellonaika)?
- Mitä yritit tehdä ja miten pitkälle pääset, ennen kuin ongelma esiintyy?
- Näyttääkö palvelu jonkin virheilmoituksen? Yritä kuvailla virheilmoitusta kirjoittamalla.
- Käytitkö palvelua henkilö- vai yritysasiakkaana?
HUOM: Älä lisää henkilö- tai yrityskohtaisia tietoja kuten henkilötunnusta, y-tunnusta, tilinumeroa tai korttinumeroa palautteeseen!
Lähetä palautetta sähköpostilla osoitteeseen:
saavutettavuus@saastopankki.fi
Valvontaviranomainen
Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille eli sivuston ylläpitäjälle. Vastauksessa voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon (linkki avautuu uuteen ikkunaan). Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.
Valvontaviranomaisen yhteystiedot
Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(at)avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000
Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi.
Olemme sitoutuneet digipalveluiden saavutettavuuden parantamiseen.