Maksujen lisävahvistus tekstiviestillä

Avaintunnuskortin lisäksi tarvitaan verkkopankkimaksuissa sekä verkossa tehtävissä korttimaksuissa lisävahvistus tekstiviestillä. Ota lisävahvistus käyttöön verkkopankissasi. Jos sinulla on käytössäsi älypuhelin, lataa sovelluskaupasta Säästöpankki Tunnistus -mobiilisovellus, jota voit käyttää kaikkien maksujen vahvistamiseen sekä tunnistautumiseen.

Tehokkaalla työpisteellä myös talousasioiden hoitaminen sujuu helposti.

Avaintunnuskortin lisäksi tarvitaan lisävahvistus tekstiviestillä

Kaikkia pankkeja koskevan sääntelyn vuoksi paperinen avaintunnuskortti ei yksistään riitä maksujen vahvistamiseen verkossa tai mobiilisovelluksissa tehtävissä korttimaksuissa, verkkopankkimaksuissa tai muissa verkkomaksuissa. Avaintunnuskortin lisäksi maksujen vahvistamiseen tarvitaan myös lisävahvistus tekstiviestillä. 

Vahvaan tunnistautumiseen liittyvän sääntelyn tavoitteena on varmistaa verkkoasioinnin turvallisuus.

Tunnistautuminen ja maksujen vahvistaminen

Säästöpankin asiakkaana sinulla on kaksi vaihtoehtoa vahvaan tunnistautumiseen ja maksujen vahvistamiseen: 

  1. Säästöpankki Tunnistus -sovellus
  2. Paperinen avaintunnuskortti, jonka lisäksi tarvitaan lisävahvistus tekstiviestillä. 

Säästöpankki Tunnistus –sovellus on helpoin ja suositeltavin tapa tunnistautumiseen ja maksujen vahvistamiseen. Voit ottaa Tunnistus -sovelluksen helposti käyttöön lataamalla sen maksutta älypuhelimeesi sovelluskaupasta (Google Play tai App Store). 

Mikäli käytössäsi ei ole älypuhelinta tai sovelluksen käyttäminen ei ole mahdollista, tulee sinun ottaa käyttöösi maksun lisävahvistus tekstiviestillä verkkopankissasi. Paperista avaintunnuskorttia käytettäessä kaikissa verkossa tehtävissä korttimaksuissa, verkkopankkimaksuissa sekä muissa verkkomaksuissa vaaditaan maksun lisävahvistaminen tekstiviestillä. Tarvitset avaintunnuskortin lisäksi matkapuhelimen, jossa on tekstiviestiominaisuus.

Ota maksujen lisävahvistus käyttöön verkkopankissasi

  1. kirjaudu verkkopankkiisi ja varmista, että matkapuhelimesi on saatavilla
  2. klikkaa nimeäsi sivun oikeassa ylälaidassa
  3. valitse ”Turvallinen käyttö” -otsikon alta tekstilinkki ”Ota maksun lisävahvistaminen käyttöön” (Yritysverkkopankissa ”SMS-lisävahvistaminen”)
  4. kirjoita avautuvaan kenttään matkapuhelinnumerosi, ja hyväksy lisävahvistamisen ohjeet 
  5. vahvista kirjoittamasi matkapuhelinnumero klikkaamalla vihreää Vahvista-painiketta 
  6. saat tekstiviestin, joka alkaa sanalla Viesti-ID 
  7. syötä viestissä oleva 6-numeroinen turvaluku puhelinnumerosi alla olevaan tekstikenttään ja klikkaa Vahvista-painiketta
  8. varmistuksena matkapuhelinnumerosi onnistuneesta tallentumisesta järjestelmäämme, tulee kirjautumissivulle näkyviin teksti "Matkapuhelimesi 0123456789 rekisteröinti lisävahvistamiskäyttöä varten onnistui” 
  9. lisävahvistuksen käyttöönotto on valmis, ja voit jatkaa avaintunnuskortin käyttöä yhdessä tekstiviestivahvistuksen kanssa.

Katso video maksujen lisävahvistuksen käyttöönotosta verkkopankissa

 

 

Usein kysytyt kysymykset

1. Mitä lisävahvistus tekstiviestillä tarkoittaa käytännössä?

2. Mitä tarvitsen ottaakseni käyttöön maksujen lisävahvistamisen?

3. Miten otan maksujen lisävahvistamisen käyttöön? 

4. Millaisen tekstiviestin saan Säästöpankilta ja mitä tarkoittaa Viesti-ID?

5. Onko minulla muuta vaihtoehtoa kuin ottaa käyttöön lisävahvistus tekstiviestillä? 

6. Miksi maksun lisävahvistus tarvitaan?

7. Tuleeko maksujen lisävahvistus heti voimaan, kun olen ottanut sen käyttöön verkkopankissani?

8. Keitä maksujen lisävahvistaminen tekstiviestillä koskee?

9. Minulla ei ole käytössäni matkapuhelinta. Voinko tehdä maksuja verkkopankissa tai maksaa kortilla verkko-ostoksia, kun käytössäni on avaintunnuskortti?  

10. Onko avaintunnuskortti poistumassa käytöstä vai voinko käyttää sitä edelleen? 

11. Aiheuttaako maksujen lisävahvistuksen vaatimus muutoksia myös Säästöpankki Tunnistus -mobiilisovelluksen käyttäjille?  

12. Miten voin muuttaa lisävahvistukseen vaadittavan puhelinnumeroni?  

13. Miten toimin, jos maksua vahvistaessani en saa turvalukua tekstiviestillä puhelimeeni?  

14. Miten voin hoitaa maksuni, jos minulla ei ole käytettävissä matkapuhelinta?