Länsi-Uudenmaan Säästöpankin tulostiedote 1.1. – 30.6.2025

Säästöpankin brändikuva.

Vahvaa panostusta asiakashankintaan ja turvalliseen pankkiasiointiin

Länsi-Uudenmaan Säästöpankki tavoittelee laajasti pankkipalvelunsa keskittäneiden asiakkaiden määrän kasvua. Tässä tavoitteessa onnistuimme hyvin. Laajojen ja kehittyvien volyymiasiakkaiden määrä on alkuvuoden aikana kasvanut 175 asiakkaalla.

Olemme panostaneet näkyvyyden lisäämiseen ja olleet aktiivisesti läsnä paikallisissa tapahtumissa – jalkautuneet sinne, missä asiakkaamme ovat. Kevään ja kesän aikana olemme osallistuneet messuille, festivaaleille, toritapahtumiin, kauppojen markkinapaikoille ja rannoille. Viestinnässä, niin konttoreissa kuin mediassakin, olemme kiinnittäneet erityistä huomiota turvallisesta pankkiasioinnista tiedottamiseen minimoidaksemme asiakkaidemme huijatuksi tulemisen riskiä, kertoo toimitusjohtaja Samu Rouhe.

Liikevoitto vahvalla tasolla korkokatteen laskusta huolimatta

Pankin liikevoitoksi katsauskaudella 1-6/2025 muodostui 5,1 M€ (6,4 M€, 1-6/2024). Liikevoitto muodostui vertailukautta heikommaksi korkokatteen heikkenemisen myötä, korkokate katsauskaudella oli 9,5 M€, kun se vertailukaudella oli 10,6 M€. Korkokatteen heikkenemiseen vaikutti erityisesti markkinakorkojen lasku sekä varainhankinnan kallistuminen. Asiakkaiden talletuksille ja keskuspankille maksettiin aikaisempaa suurempaa korkoa. Tilikauden lopullista tulosta 2,5 M€ rasittavat vapaaehtoisesti tehdyt varaukset (luottotappiovaraukset), joiden lisäys katsauskaudelta on 2,1 M€. Vakavaraisuus pysyi korkealla tasolla, sen ollessa 27,63 % (27,25 %, 6/2024).

Luottokanta kasvoi

Pankin kokonaisluottokanta kasvoi vuoden alusta 4,1 %, voimakkainta kasvu on yritysluottokannan kasvussa. Myös henkilöasiakkaiden luottokanta jatkoi kasvuaan. Uusia luottoja nostettiin yhteensä 118 M€ (52,4 M€, 1–6/2024). Luottokanta katsauskauden lopussa oli 793 M€ (741 M€). Asuntokauppaa tehtiin vaisusti alkuvuonna ja asuntoluottokanta kasvoi vuoden alusta 1,6 %.

Vuoden 2025 ensimmäisellä vuosipuoliskolla yritysliiketoiminnan luottomyynti kaksinkertaistui edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon (H1 2024 vs. H1 2025). Kasvu kuvastaa yritysasiakassegmentin vahvistunutta kysyntää sekä onnistunutta strategista toteutusta.

Kuluttajien luottamus talouden kehitykseen on ollut positiivista, ja luottokysynnässä on ollut nähtävissä pientä piristymistä puolivuotiskauden lopulla. Asiakkaamme ovat suoriutuneet luottojen takaisinmaksusta hyvin ja järjestämättömien luottojen määrä on hieman vähentynyt, myös luottotappioiden määrä on edelleen pysynyt maltillisena.

Yritysasiakasliiketoiminta vahvassa kasvussa

Yritysasiakkaiden taloudellisessa tilanteessa on havaittavissa elpymisen merkkejä, mikä on lisännyt investointihalukkuutta. Useita pitkään odottaneita hankkeita on käynnistetty kysynnän vahvistuessa, ja tämä on näkynyt suoraan rahoituskysynnän kasvuna. Espoon toimipiste on noussut merkittäväksi kohtaamispaikaksi uusille yritysasiakkaille ja vahvistanut samalla Säästöpankkiryhmän tunnettuutta alueella.

– Yritysliiketoiminnan merkittävä kasvu on seurausta pitkäjänteisestä työstä ja asiakaslähtöisestä toimintamallista. Olemme kiitollisia siitä, että asiakkaamme luottavat meihin kumppanina myös muuttuvassa markkinaympäristössä, toteaa yritysasiakasliiketoiminnan ja asiakashankinnan liiketoimintajohtaja Jarkko Ewerts.

Menestys yritysasiakasliiketoiminnassa perustuu vahvasti arvojemme mukaiseen toimintaan, jossa korostuvat asiakasläheisyys ja tuloksellisuus. Olemme panostaneet erityisesti nykyisten asiakassuhteiden hoitoon sekä uusien asiakkuuksien rakentamiseen. Yrityspäättäjiltä saadussa palautteessa korostuvat erityisesti hyvä saavutettavuus, asioinnin helppous ja kykymme reagoida nopeasti muuttuviin tilanteisiin.

Varainhoitopalveluiden piirissä aikaisempaa useampi asiakas

Varainhoitopalveluiden kasvu oli vahvaa. Yksityispankkiiriemme voimin hoidamme pankin varakkaimpien asiakkaiden sijoituksia, ja kysyntä varainhoitopalveluihin on kasvanut. Säästöpankki Yksityispankki on Säästöpankkien sopimuksellinen huolenpitomalli varakkaammille henkilö-, yritys- ja yhteisöasiakkaille. Uusia Yksityispankin palvelusopimuksia on edelleen solmittu runsaasti.

Inflaation asetuttua maltilliselle tasolle ja palkkaratkaisujen positiivinen vaikutus kuluttajille on vaikuttanut positiivisesti talletus- ja sijoitusvarallisuuteen. Asiakkaiden talletukset ovat lisääntyneet 15,1 M€, joka vastaa 2,7 % talletuskannasta. Rahastoissa olevat varat ovat lisääntyneet 12,2 M€ (8,6 %) kuluvan vuoden aikana. Korkotason laskun myötä viimevuosien korkeimpien talletuskorkojen aika on jäänyt taakse. Maksamme kuitenkin edelleen kilpailukykyistä korkoa asiakkaidemme määräaikaisille talletuksille, kertoo henkilöasiakasliiketoiminnan johtaja Helena Ståhlberg. Nyt asiakkaan on mahdollista tehdä myös itse määräaikaisia talletuksia verkkopankin kautta.

Pankin hallinnoimat asiakasvarat (talletukset, rahastot, vakuutukset ja arvo-osuudet) olivat katsauskauden lopussa 848,6 M€ (798 M€, 6/2024). Asiakasvarat ovat kasvaneet erityisesti rahastokannan kasvusta.

Henkilöstöön ja rekrytointiin panostettu

Olemme kasvattaneet henkilöstön määrää. Ensimmäisen vuosipuoliskon aikana rekrytoimme yhteensä 11 osaavaa asiantuntijaa. Huippuosaajien määrää on kasvatettu asiakashankinnassa, yritysrahoituksessa, varainhoidon palveluissa sekä johtoryhmässä. Pankissamme työskentelee tänä kesänä kahdeksan kesätyöntekijää, joiden työnkuvaan kuuluu asiakkaiden kohtaaminen, työskentely liiketoiminnan taustatiimissä ja hallinnossa. Olemme työnantaja, jolle halutaan tulla kesä toisensa jälkeen aina vaan uudestaan töihin, toteaa henkilöstöjohtaja Katja Murfitt-Wrather.

Länsi-Uudenmaan Säästöpankin avainlukuja

M€   6/2025  6/2024
 Liikevoitto  5,1  6,4
 Vakavaraisuus  27,63 %  27,25 %
 Omat varat  107  101
 Tase  805  739
 Asiakasvarat  849  799
 Luotot  793  741
 Kulu/tuotto -suhde  58  50
 Henkilöstön määrä  84  72

Lisätietoja antaa toimitusjohtaja Samu Rouhe, puh. 050 3484 341, samu.rouhe@saastopankki.fi

Kirjoitettu
Tyyppi
Raportit ja julkaisut
Julkaisija

Ajankohtaista