Suora asiakaspalaute on parasta
Sanotaan, että oikeaan osoitteeseen toimitettu reklamaatio on kullanarvoinen kehittämisen työkalu yrityksille. Se on arvokas signaali suoraan asiakkaalta suoraan yritykselle ja siksi sitä pitääkin kuunnella isoilla korvilla. Perille toimitettu palaute on reilua toimintaa, sillä silloin annat yritykselle tilaisuuden kehittyä, parantaa toimintaansa ja mikä parasta: annat uuden mahdollisuuden.

Annoin hiljattain palautetta ostamastani tuotteesta, joka hajosi heti kättelyssä. Koska en tuntenut liikettä entuudestaan, suhtauduin hieman skeptisesti myyjän suhtautumiseen ja siksi asenteeni oli valmiiksi hyökkäävä.
Skeptisyys oli kuitenkin turhaa, sillä myyjä oli ymmärtäväinen, ratkaisukeskeinen ja sillä tavalla mukava, että sai viimeisenkin jäähileen sulamaan. Sain tilalle korvaavan tuotteen ja liike sai minusta uskollisen asiakkaan. Ilman reklamaation esimerkillistä käsittelyä minusta tuskin olisi tullut liikkeen vakioasiakasta.
Hyvä kello kuuluu kauas, paha vielä kauemmas
Edustan palvelualaa ja tiedän, että meidän jokaisen työpäivään mahtuu lukuisia onnistumisia, mutta joskus myös tahattomia virheitä. Lukuisat onnistumiset eivät kuulu kauas, mutta yksittäinen virhe saattaa sitä vastoin sinkoutua todella pitkälle. On selvää, että tekevälle sattuu. Tekemättömälle ei satu edes niitä onnistumisiakaan.
Kun seuraavan kerran koet saaneesi heikkolaatuisen tuotteen tai huonoa palvelua, mieti, voisitko antaa palautetta suoraan yritykselle. Annat samalla uuden mahdollisuuden sekä yritykselle että yrittäjälle, joka alun perin varmasti ajatteli vain molempien parasta.