Mobilapplikationen Sparbanken Identifiering

I mobilapplikationen Sparbanken Identifiering identifierar du dig tryggt och enkelt på nätet. Uträtta ärenden i nät- eller mobilbanken, gör inköp på nätet eller logga in i den offentliga sektors e-tjänster med din egen PIN-kod. Applikationen fungerar på Android- och iOS-smarttelefoner.

Vilka fördelar har Sparbanken Identifiering? 

  • Du har alltid  identifiering med dig i din smarttelefon.
  • Det räcker med att minnas en PIN-kod – du behöver inte längre söka efter rätt nummerpar på nyckelkodskortet. Du kan själv fastställa den fyrsiffriga PIN-koden. 
  • Du kan uträtta dina bankärenden – till exempel logga in i banken och bekräfta betalningar – direkt på mobiltelefonen då du använder identifieringsapplikationen parallellt med Sparbanken mobil.  länk till mobilbankens sida  
  • Risken för tryckfel minskar då du inte längre behöver tolka nyckelkodskortets nummerpar utan en och samma kod fungerar till exempel för att bekräfta alla betalningar.  

På detta sätt tar du i bruk Sparbanken Identifiering – läs instruktionerna  

Applikationen Sparbanken Identifiering kan användas för all identifiering

Identifieringsapplikationen fungerar i alla situationer där du tidigare använde nyckelkodskortet. Du kan använda den även om du använder en bordsdator eller en  surfplatta – förutsatt att du har din smarttelefon i närheten. Sparbanken Identifiering visas som ett alternativ på nätbankens inloggningssida. 

Bevara dock ditt nyckelkodskort. Du behöver det exempelvis då du byter telefon eller eventuella problemsituationer.   

Du har väl den nya Sparbanken mobil i telefonen?

Sparbankens nya mobilbank kan nu användas av våra personkunder. Detta omfattar även den eftertraktade fingeravtrycksidentifieringen och andra utmärkta egenskaper.

Genom att logga in med fingeravtryck kan du

  • kontrollera kontosaldo
  • bläddra bland dina kontohändelser
  • kontrollera dina låneuppgifter
  • girera till eget konto.

Genom att använda identifieringsapplikationen kan du bland annat

  • girera pengar till en annan person
  • betala fakturor snabbt med betalningsmallar eller genom att läsa fakturans streckkod
  • handla med aktier och fonder
  • se och hantera dina e-fakturor
  • skicka meddelanden till banken.

Om du blir av med din telefon eller dina koder ska du genast kontakta banken

Det är viktigt att du inte låter någon annan komma åt Sparbanken Identifiering, liksom inte heller dina andra personliga bankkoder. Om du tappar din smarttelefon som innehåller identifieringsappen eller ditt nyckelkodskort ska du genast kontakta banken. Kontakta banken också om du har glömt ditt användarnamn eller ditt lösenord.

Om du vet eller misstänker att dina nätbankskoder har hamnat i utomståendes händer ska du genast spärra nätbankskoderna genom ringa din bank eller spärrtjänsten för nätbankskoder och kort (020 333, från utlandet +358 20 333). Spärrtjänsten är öppen alla dagar dygnet runt.

Var det något som blev oklart? Läs svaren på vanliga frågor.