Utöver nyckelkodskortet krävs en tilläggsbekräftelse per sms
Till följd av regleringen som gäller alla banker räcker ett nyckelkodskort av papper inte längre för identifiering, utan dessutom krävs alltid tilläggsbekräftelse per sms. Syftet med bestämmelserna om säker identifiering är att garantera säkerheten vid uträttande av ärenden på nätet.
När du använder nyckelkodskortet behövs tilläggsbekräftelse per sms i bl.a. följande tjänster:
- inloggning i nätbanken
- betalningar via nätbanken och bekräftelse av andra nätbetalningar och
- bekräftelse av kortbetalningar på nätet eller i mobilappar
Om du redan tidigare har tagit i bruk tilläggsbekräftelse för betalningar i nätbanken, kräver en tilläggsbekräftelse för inloggning i nätbanken inga åtgärder av dig, utan den tilläggsbekräftelsetjänst du tidigare har tagit i bruk fungerar även vid inloggning i nätbanken och i samband med andra tjänster.
Om du ännu inte använder tilläggsbekräftelsetjänsten kan du ta den i bruk i samband med att du loggar in i nätbanken. Du hittar anvisningar om hur du tar i bruk tilläggsbekräftelsen på Nätbankens inloggningssida.
Identifiering, inloggning i nätbanken och bekräftelse av betalningar
Som kund hos Sparbanken har du två alternativ för säker identifiering, inloggning i nätbanken och bekräftelse av betalningar:
- Mobilapplikationen Sparbanken Identifiering
- Ett nyckelkodskort av papper, som också kräver en tilläggsbekräftelse per sms.
Mobilapplikationen Sparbanken Identifiering är det enklaste och det rekommenderade sättet att identifiera sig, logga in i nätbanken och bekräfta betalningar. Du kan enkelt börja använda appen Sparbanken Identifiering genom att kostnadsfritt ladda ner den från appbutiken i din smarttelefon (Google Play eller App Store).
Om du inte har någon smarttelefon eller inte kan använda appen, ska du ta i bruk tilläggsbekräftelse per sms i nätbanken. Om du använder ett nyckelkodskort av papper för inloggning i nätbanken, måste alla kortbetalningar via nätet, betalningar via nätbanken och andra nätbetalningar bekräftas per sms. Utöver nyckelkodskortet behöver du alltså en mobiltelefon som du kan ta emot sms med.
Ta i bruk tilläggsbekräftelse via nätbanken
- logga in i nätbanken och försäkra dig om att du har mobiltelefonen till hands
- klicka på ditt namn överst till höger på sidan
- välj textlänken ”Ta i bruk tilläggsbekräftelse” under ”Säker användning” (På företagsnätbanken ”SMS-tilläggsbekräftelse”)
- skriv in ditt mobiltelefonnummer i fältet som öppnas och godkänn anvisningarna för tilläggsbekräftelse
- bekräfta det mobiltelefonnummer du angett genom att klicka på den gröna Bekräfta-knappen
- du får ett sms till din telefon, som börjar med ordet ID
- mata in den 6-siffriga säkerhetskoden i meddelandet i textfältet under ditt telefonnummer och klicka på Bekräfta
- som en bekräftelse på att ditt mobiltelefonnummer sparats i vårt system visas texten ”Tilläggsbekräftelsen registrerad på mobilnumret 0123456789”
- du har nu tagit i bruk tilläggsbekräftelsen av betalningar, och kan fortsätta använda ditt nyckelkodskort i kombination med sms-bekräftelser för att bekräfta betalningar.
Se en video om hur du tar i bruk tilläggsbekräftelse via nätbanken
1. Vad innebär tilläggsbekräftelse per sms i praktiken?
Vid inloggning i nätbanken, kortbetalningar via nätet och i mobiltjänster, betalningar via nätbanken och andra nätbetalningar krävs en tilläggsbekräftelse per sms om man använder ett nyckelkodskort av papper.
När du tagit i bruk tilläggsbekräftelsen får du ett sms med en sexsiffrig säkerhetskod när du behöver bekräfta en betalning, om du använder nyckelkodskortet. Skriv in säkerhetskoden i textfältet i bekräftelsen. Du ska se till att du har mobiltelefonen och nyckelkodskortet till hands när du gör tilläggsbekräftelsen.
2. Vad behöver jag för att ta i bruk tilläggsbekräftelse?
För att ta i bruk tilläggsbekräftelse behöver du nätbankskoder, ett nyckelkodskort i pappersform samt en mobiltelefon med sms-funktion.
3. Hur tar jag i bruk tilläggsbekräftelse?
Du kan ta i bruk tilläggsbekräftelse på din nätbank på följande sätt:
- logga in på nätbanken och försäkra dig om att du har mobiltelefonen till hands
- klicka på ditt namn överst till höger på sidan
- välj textlänken ”Ta i bruk tilläggsbekräftelse” under ”Säker användning” (På företagsnätbanken ”SMS-tilläggsbekräftelse”)
- skriv in ditt mobiltelefonnummer i fältet som öppnas och godkänn anvisningarna för tilläggsbekräftelse
- bekräfta det mobiltelefonnummer du angett genom att klicka på den gröna Bekräfta-knappen
- du får ett sms till din telefon, som börjar med ordet ID
- mata in den 6-siffriga säkerhetskoden i meddelandet i textfältet under ditt telefonnummer och klicka på Bekräfta
- som en bekräftelse på att ditt mobiltelefonnummer sparats i vårt system visas texten ”Tilläggsbekräftelsen registrerad på mobilnumret 0123456789”
- du har nu tagit i bruk tilläggsbekräftelse och kan fortsätta använda ditt nyckelkodskort i kombination med sms-bekräftelser.
4. Hurdant sms får jag från Sparbanken och vad är ett Meddelande-ID?
När du vill bekräfta en betalning får du ett meddelande i stil med följande från Sparbanken: “Meddelande-ID XJH78 Betalning till kontot FI07 1234 5678 1234 12 Summa 149 EUR. Jämför uppgifterna i meddelandet med nätbanken, bekräfta med säkerhetskoden 692995. Sparbanken.”
Meddelande-ID: Meddelande-ID:t, som i exemplet är XJH78, är en kod som identifierar den aktuella transaktionen. Syftet med meddelande-ID:t är att berätta för mottagaren att tilläggsbekräftelsen i fråga endast gäller den transaktion/betalning som har samma ID. Observera att du inte ska bekräfta transaktionen om ID-koden i meddelandet du får inte överensstämmer med ID-koden för den betalning du vill bekräfta.
Transaktion/funktion som genomförs: I textmeddelandet anges också vilken funktion eller transaktion som bekräftas genom meddelandet. Exempelvis ”Betalning till kontot FI07 1234 5678 1234 12 Summa 149 EUR”. Jämför uppgifterna i meddelandet med din betalning.
Säkerhetskod: Den sexsiffriga säkerhetskod som behövs för att bekräfta transaktionen anges i slutet av meddelandet: ”bekräfta med säkerhetskoden 692995."
Meddelandets avsändare: I varje textmeddelande anges Sparbanken som avsändare.
5. Har jag andra alternativ än att ta i bruk tilläggsbekräftelse per sms?
Det enklaste och behändigaste sättet att logga in i nätbanken, identifiera sig och bekräfta betalningar är att använda mobilappen Sparbanken Identifiering.
Mobilappen Sparbanken Identifiering fungerar i smartmobiler. Med hjälp av mobilappen kan du logga in i nätbanken samt bekräfta kortbetalningar via nätet och mobilapplikationer, betalningar via nätbanken och andra nätbetalningar. Läs mer om mobilappen Sparbanken Identifiering: www.saastopankki.fi/sv-se/identifiering.
6. Varför behövs tilläggsbekräftelse?
Regleringen som berör alla banker ställer krav på identifieringsverktyg, såsom Sparbankens nyckelkodskort. Syftet med regleringen är att garantera säkerheten vid uträttande av ärenden på nätet.
För att logga in i nätbanken, bekräfta kortbetalningar via nätet och mobilapplikationer, betalningar via nätbanken och andra nätbetalningar med nyckelkodskort krävs enligt reglerna en tilläggsbekräftelse per sms.
7. Kommer tilläggsbekräftelser att tas i bruk genast när jag aktiverar funktionen i nätbanken?
Tilläggsbekräftelser tas i bruk genast när du aktiverar funktionen i nätbanken. När du bekräftar till exempel en betalning får du ett meddelande om att det behövs en tilläggsbekräftelse per sms.
8. Vem berörs av tilläggsbekräftelsen per sms?
Tilläggsbekräftelsen per sms berör alla Sparbankens kunder som använder nyckelkodskort i pappersform.
Tilläggsbekräftelsen behövs för att logga in i nätbanken, identifiera sig och bekräfta betalningar.
9. Jag har ingen mobiltelefon. Kan jag använda ett nyckelkodskort?
Det är inte möjligt att använda nyckelkodskortet utan en mobiltelefon med sms-funktion efter 9.12.2020.
Till följd av regleringen som gäller alla banker räcker enbart ett nyckelkodskort i pappersform inte för att logga in i nätbanken, bekräfta kortbetalningar via nätet eller mobilapplikationer, betalningar via nätbanken och andra nätbetalningar. Bekräftelsen fungerar endast med ett sms som skickas till mobiltelefonen om du använder nyckelkodskortet.
10. Kommer nyckelkodskortet att tas ur bruk eller kan jag fortfarande använda det?
Nyckelkodskortet kommer inte att tas ur bruk för närvarande. Vid användning av nyckelkodskort krävs tilläggsbekräftelse per sms.
Om du har en smartmobil, rekommenderar vi att du i stället för tilläggsbekräftelse laddar ner mobilappen Sparbanken Identifiering. Med hjälp av Identifiering-appen kan du logga in i nätbanken samt bekräfta kortbetalningar via nätet och mobilapplikationer, betalningar via nätbanken och andra nätbetalningar. Du kan ladda ner appen kostnadsfritt i din appbutik. Läs mer på www.saastopankki.fi/identifiering
11. Medför kravet på tilläggsbekräftelse också ändringar för dem som använder mobilappen Sparbanken Identifiering?
Kravet på tilläggsbekräftelse medför inga ändringar i användningen av mobilappen Sparbanken Identifiering. Om du loggar in på nätbanken med hjälp av mobilappen Sparbanken Identifiering, behöver du inte heller framöver tilläggsbekräftelse av betalningar per sms, utan du kan logga in i nätbaken och bekräfta alla nätbetalningar med mobilappen Identifiering.
12. Hur kan jag ändra mitt telefonnummer som krävs för tilläggsbekräftelse?
Du kan ändra telefonnumret som krävs för tilläggsbekräftelse på din nätbank.
13. Vad ska jag göra om jag inte får någon säkerhetskod per sms till min telefon då jag ska bekräfta en betalning?
När du får ett meddelande på nätbanken om att det krävs tilläggsbekräftelse av en betalning, borde du automatiskt få en säkerhetskod till din mobiltelefon per sms. Om du inte får någon säkerhetskod per sms, kan du försöka göra om betalningen, varvid systemet skickar dig ett nytt sms. Om bekräftelsen av betalningen inte lyckas, sparas inte heller betalningen i bankens system och betalningen debiteras inte från kontot. Kontakta vår kundtjänst om problemet fortsätter.
14. Hur kan jag sköta mina betalningar om jag inte har någon mobiltelefon?
Om du inte har någon mobiltelefon kan du välja något av följande alternativ:
- Kom överens om direktbetalning av dina räkningar på kontoret. Du får då ett meddelande om betalningarna per post, och banken gör betalningen från ditt konto på förfallodagen som avtalat, i enlighet med det tidigare förfarandet för direktbetalningar. Mer information om direktbetalning finns här.
- Kom överens om användning av betaltjänst på kontoret. Du får betaltjänstkuvert för dina räkningar och anvisningar för hur du använder tjänsten. Du kan skicka in de räkningar som ska betalas i ett betaltjänstkuvert via den statliga posten, så sköter vi betalningarna från ditt konto.
- Betala dina räkningar på plats på bankens kontor. Information om närmaste kontor finns här.
Mer information om betalningar finns på vår webbplats på adressen www.saastopankki.fi/sv-se/konton-kort-och-betalningar/betalningar.
Vår kundtjänstpersonal hjälper dig gärna att hitta de betalningslösningar som passar dig bäst. Du kan kontakta vår kundtjänst på följande sätt:
- ring vår kundtjänst, som betjänar på nummer 010 436 410* mån–fre 8–22, lör 10–14 (*8,35 cent/samtal + 16,69 cent/min)
- kontakta oss via chatten på vår webbplats (vardagar kl. 8–22)
- kontakta våra experter genom ett meddelande i nätbanken
- boka tid för ett nätmöte med en av våra experter
- besök vårt kontor. Information om närmaste kontor finns här.
15. Kan jag fortsätta använda nätbanken, om jag inte har mobiltelefon?
Om du inte har en mobiltelefon med sms-funktion, är det tyvärr inte möjligt att använda nätbanken efter 9.12.2020. Läs mer om våra andra betalningssätt på
www.saastopankki.fi/betalningssatt.
16. Jag har tagit i bruk tilläggsbekräftelse av betalningar, ska jag separat ta i bruk den tilläggsbekräftelse per sms som krävs för inloggning i nätbanken?
Om du redan tidigare har tagit i bruk tilläggsbekräftelse för betalningar i nätbanken, kräver en tilläggsbekräftelse för inloggning i nätbanken inga åtgärder av dig, utan den tilläggsbekräftelsetjänst du tidigare har tagit i bruk fungerar även vid inloggning i nätbanken.