Tips för säkra och smidiga betalningar

Säker och smidig betalning är ett samspel mellan banken och kunden. Våra experter ger dig råd om hur vi tar hand om din säkerhet och hur du själv kan stärka säkerheten vid betalning.

Sparbankens varumärke bild.

Ställ in säkerhetsgränser och begränsningar för dina konton och kort

Säkerhetsgränser och geografiska gränser försvårar och fördröjer den kriminellas verksamhet om hen har lyckats få tillgång till dina bankkoder eller betalkortsuppgifter. Ställ in säkerhetsgränser och begränsningar separat för dina konton och kort enligt dagliga regelbundna behov. Det är enkelt att anpassa begränsningarna enligt tillfälliga behov när du gör ett större inköp eller reser utomlands.

Kontots säkerhetsgränser

Kontots säkerhetsgränser gäller för:

  • kontogireringar i Finland och utomlands
  • nätbetalningar, dvs. betalning i webbutik via nätbanken
  • nätköp som du betalar via betalningsförmedlingstjänster (t.ex. Klarna) och som du bekräftar i Sparbankens Samtycke- och bekräftelsetjänst.

Kontots säkerhetsgränser påverkar inte till exempel låneamorteringar, betalning av e-fakturor eller kortbetalningar.

Du kan ändra kontots säkerhetsgränser genom att ringa vår kundtjänst. Om du vill sänka säkerhetsgränsen till ett lägre belopp kan du också skicka ett nätmeddelande till oss eller uträtta ärendet som identifierad i nätbanken eller i Sparbanken Mobils chatt. Under slutet av året kommer vi att lägga till möjligheten att man själv kan redigera kontots säkerhetsgränser i Sparbanken Mobil och nätbanken. Du kan enkelt ändra de geografiska begränsningarna för betalningarna i Sparbanken Mobil (Profil > Tillåtna länder vid betalning) eller i din nätbank (Betalningar > Ny betalning > Välj de länder du vill betala till).

Kortets säkerhetsgränser

Kortets säkerhetsgränser gäller för nätbetalningar med kortet och betalningar i butiker med betalterminalen, oavsett om du använder ett fysiskt kort eller en smart enhet. För kombinationskortet (Credit/Debit) gör du valen separat för Credit- och Debit-sidan. Du kan enkelt ändra säkerhetsgränser eller användningsområden antingen i Sparbanken Mobil eller i nätbanken. I Sparbanken Mobil kan du också vid behov ställa in en tillfällig användningsspärr för ditt kort (och återställa kortet till användning) samt spärra ditt kort i händelse av att kortet försvinner.

Säkra inköp

Se tips på hur du betalar säkert i fysiska butiker och på nätet.

 

Tilläggsbekräftelse av betalningar och eventuell begäran om tilläggsutredning från banken förebygger missbruk

Betaltrafiken övervakas både i Finland och i världen med tanke på många olika risker och hot. Betalkontrollen påverkas av bankernas egen praxis samt lagstiftningen i olika länder och internationellt.

Banken kan säkerställa betalningarnas säkerhet genom att be kunden om en tilläggsbekräftelse via sms. När du har bekräftat betalningen som vanligt med Sparbankens mobilapp eller nyckelkodskort kan vi skicka dig en kod för tilläggsbekräftelse via sms så att du kan slutföra betalningen.

  • Kontrollera alltid att uppgifterna i meddelandet om tilläggsbekräftelse stämmer överens med uppgifterna om den transaktion du håller på att genomföra.
  • Dela inte bekräftelsekoden till någon annan – även om någon ber om en kod som har kommit till ”fel adress”. Ange endast koden i kassan när du själv gör betalningen.
  • Om du får en begäran om tilläggsbekräftelse för en transaktion som du inte känner igen ska du inte godkänna transaktionen. Då har dina bankkoder äventyrats och du ska omedelbart spärra koderna genom att ringa vår kundtjänst eller spärrtjänsten.

Vid behov kan banken också stoppa betalningen för ytterligare utredning. Detta kan ske av många olika orsaker, men ytterligare utredningar görs alltid i kundens intresse och syftar till att förebygga eventuella missbruk. Ibland kan det kännas besvärligt när en betalning fördröjs, men med dessa tips kan du göra dina penningtransaktioner smidigare:

Bankens geografiska begränsningar – orsaken är risk för missbruk och finansiella sanktioner

Vid förmedling av utlandsbetalningar följer vi riktlinjer som baserar sig på internationella rekommendationer, enligt vilka betalningar till vissa länder har begränsats. De geografiska begränsningarna för betalningar grundar sig bland annat på den ökade risken för penningtvätt och finansiering av terrorism i vissa länder samt internationella finansiella sanktioner som till exempel Europeiska unionen kan införa.

På grund av Sparbanksgruppens landsspecifika riktlinjer kan betalningar till vissa länder endast göras på kontoret, eftersom vi kan behöva ytterligare information om orsaken till betalningen innan vi kan förmedla betalningen vidare. Dessutom är betalningar till vissa länder inte överhuvudtaget tillåtna. Kontakta din egen Sparbank för mer information.

Ändrad 11.09.2025

Checklista för att tryggt uträtta bankärenden Se upp för bedrägerier och nätfiske

Intressant just nu