Someron Säästöpankki 140 vuotta!

Someron Säästöpankki täyttää 140 vuotta sunnuntaina 25.10.2020. Someron Säästöpankin ensimmäinen virallinen pankkipäivä oli 25. lokakuuta 1880. Pankki avautui tuona syksyisenä maanantaina Someron Kiiruun talossa koko hallituksen ollessa juhlallisesti läsnä. Ensimmäisen talletuksen 300 mk teki rouva Helene Löfgren. Kaikkiaan 14 asiakkaan talletuksista kertyi yhteensä 800 mk:n pääoma. Koko ensimmäisen päivän talletuskanta annettiin lainaksi kartanonomistaja Karl de Pontille.

Someron Säästöpankin ensimmäinen tilikirja, reskontra, vuodelta 1880.
Someron Säästöpankin ensimmäinen tilikirja, reskontra, vuodelta 1880. Kirja on nähtävillä Someron konttorin kokoustilojen historiavitriinissä.

Someron Säästöpankin synty

Someron Säästöpankin syntysanojen lausujasta ei ole tarkkaa tietoa. Ensimmäisen kerran Säästöpankki sana esiintyy 30.3.1875 kuntakokouksen pöytäkirjassa, jossa viidennessä pykälässä todetaan, että Säästö Pankki päätettiin rakennettavaksi kiirumman jälkeen, jonka tähden nyt valittiin komitea sääntöjä tekemään. Pankin 100-vuotishistoriikin kirjoittaja on ajatellut, että "kiirumman jälkeen" -merkintä pöytäkirjassa oli tulkittavissa niin, että paikallaolijat osoittivat todella innostusta Säästöpankkia kohtaan ja halusivat päästä pankkia avaamaan. Perusteellisen harkinnan jälkeen vuonna 1875 kuntakokouksessa valittiin komitea laatimaan säästöpankille sääntöjä. Vahvistus säännöille saatiin 1880 ja kuntakokous valitsi säästöpankille hallituksen, jonka ensimmäinen puheenjohtaja oli tehtailija G.M.Löfgren.

Säästöpankin sääntöehdotus oli katsottava 9.9.1878 kuntakokouksessa. Tämän jälkeen säännöille haettiin vahvistus Keisarilliselta senaatilta, joka saatiin 9.4.1880. Suomen Keisarillisen Senaatin Talousosaston hyväksymissä pankin säännöissä oli keskeisin pankin säästäväisyyden edistämisen päämäärää kuvaava ensimmäinen pykälä: ”Säästöpankin päätarkoitus on vähempäin rahasummain säilyttämisellä, jotka muutoin helposti saattavat tulla tuhlatuksi tahi olla hedelmättöminä, hankkia erittäin palkollisille ja muulla työkansalle tilaisuutta helposti ja vakuudella enentämään mitä uutteruudella ja huolellisuudella ovat koonneet eli muilta lahjaksi saaneet, sekä sillä tavalla herättää heitä säästäväisyyteen.”.

Säästäväisyyden edistäminen on edelleen Säästöpankin päätarkoitus

Säästäväisyyden edistäminen ja asiakkaiden taloudellisen hyvinvoinnin lisääminen lähellä asiakasta on myös nykyään Säästöpankin päätarkoitus. Tämä asia on kirjattu Säästöpankkilakiin, jonka ensimmäisessä pykälässä lukee: ”Säästöpankki on talletuspankki, jonka erityistarkoituksena on säästämisen edistäminen.” Säästöpankin tahto on olla osaavin ja luotettavin talouden kumppani, joka tunnetaan rohkeista teoista suomalaisten taloudellisen hyvinvoinnin puolesta. Teemme säästämistä ja rahankäyttöä tutuksi. Pankin arvojen mukaisesti olemme vastuullinen toimija, emmekä esim. myönnä liian suuria luottoja, joista asiakkaamme eivät selviydy tai jotka vievät heidän taloutensa liian tiukoille. Ytimessämme on säästöpankkikokemus, joka yhdistää digitaalisen ja henkilökohtaisen asiakaspalvelun Suomen parhaaksi asiakaskokemukseksi.

Pankin pitkä ja vaiherikas historia

Pankin pitkään historiaan mahtuu paljon. Pankki on kokenut niin maamme itsenäistymisen, maailmansodat, Suomen jälleenrakentamisen kuin lama- ja kriisiajat. Yhdeksänkymmentäluvulla ja sen jälkeisenä aikana tapahtui paljon. 90-luvulla kohdattiin mm. suurtyöttömyys, markan devalvointi ja Neuvostoliiton romahdus. Pankkisektori oli kriisissä ja SKOP (Säästöpankkien Keskus-Osake-Pankki) päätyi lopulta Suomen valtion haltuun. Kovissa tuulissa tarvittiin kovia päätöksiä. Someron Säästöpankin päätös uskoa itseensä ja asiakkaisiinsa, sekä hihojen kääriminen tiukempaan työntekoon noina vaikeina aikoina kannatti – toimialueellamme on edelleenkin paikallinen ja itsenäinen Someron Säästöpankki. Someron Säästöpankki ei siis aikoinaan lähtenyt Skop/Suomen Säästöpankki -ryhmittymiin mukaan.

Viimeisen kahdenkymmenenkin vuoden aikana on tapahtunut paljon. Maamme valuutta on vaihtunut euroksi ja sitä kautta olemme päivittäin riippuvaisia Euroopan talousalueen tapahtumista ja toiminnoista. Elämämme on automatisoitunut, digitalisaatio on arkeamme ja päivittäiset pankkitoiminnot ovat siirtyneet verkkoon. Someron Säästöpankissa uskotaan edelleen myös henkilökohtaiseen palveluun. Someron Säästöpankissa pankkiasioidaan sähköisesti ja sen rinnalla meiltä saa palvelua ihmiseltä ihmiselle. Olemme tänäkin päivänä tarpeeksi suuri rahoittamaan suuretkin investoinnin ja tarpeeksi pieni, jotta jokainen asiakas on pankillemme suuri.

Juhlavuosi on kasvun vuosi

Someron Säästöpankissa on lähes 70 työntekijää kahdeksassa konttorissa, seitsemässä kunnassa, neljässä maakunnassa - yhdessä pankissa. Salon ja Forssan konttorit avattiin lokakuussa 1993, Urjalan konttori helmikuussa 1994 ja Perniön konttori elokuussa 1994. Someron konttori on toiminut nykyisellä paikallaan vuodesta 1955. Someron Säästöpankin juhlavuotena pankki on avannut kolme uusinta konttoriaan: Kemiönsaaren konttorin helmikuussa 2020 ja Loviisan sekä Akaan konttorit kesäkuussa 2020.

Asiakkaamme ovat omistajiamme

Pankin talletusasiakkaat ovat pankin omistajia. Säästöpankki ei jaa osinkoja tai osuuspääomarahaa. Kertyneet voittovarat käytetään mahdollistamaan pankin toiminta myös tulevaisuudessa sekä paikallisen yhteisön hyvinvointiin, tukitoimintaan, kasvuun ja asiakkaiden palveluiden kehittämiseen. Paikallisuus on paikallispankille erittäin tärkeää. Pankin päätöksenteossa ylimpänä hallintoelimenä Säästöpankkia ohjaa paikalliset isännät, asiakkaamme. Someron Säästöpankin hallituksen tehtävänä on edustaa säästöpankkia ja johtaa pankin toimintaa lain ja sääntöjen sekä isäntien antamien ohjeiden mukaan. Pankissa on tällä hetkellä 57 isäntää ja 6 hallituksen jäsentä.

Kuten paikallisuus, niin myös asiakastyytyväisyys on meillä tärkeää. Vuoden 2020 EPSI Raiting pankki ja rahoitusalan asiakastyytyväisyystutkimuksessa Säästöpankkiryhmä ylsi yksityisasiakkaiden keskuudessa kolmen kärkeen ja yritysasiakkaiden tyytyväisyydessä ensimmäistä kertaa kultaisimmalle kärkisijalle.

Olemme ylpeitä korkeasta henkilöstö- ja asiakastyytyväisyydestä, joista pidämme kiinni myös tulevaisuudessa.
Kirjoitettu
Tyyppi
Uutinen
Julkaisija
...