Deepfake: Var försiktig så att du inte blir lurad

Bedragarna blir allt smartare och det blir svårare att upptäcka bedrägerier. Ett exempel på detta är de allt vanligare deepfake-bedrägerierna som allt fler finländare faller för.

Säästöpankin brändikuva.

Deepfake är en förfalskad bild, video eller ljudinspelning som ofta ser realistisk ut och som har manipulerats med hjälp av artificiell intelligens och maskininlärning. I deepfake-innehåll kan man få en person som ser verklig ut att säga saker som han eller hon aldrig har sagt i verkligheten. Deepfake används inom cyberbrottslighet och informationspåverkan.

Bekant, men inte verklig

Deepfake kan användas för att skapa realistiska förfalskningar där en bekant persons röst, rörelser och ansikte ser ut och låter äkta, även om innehållet inte är äkta. Ett exempel på ett sådant bedrägeri är ett videosamtal där den andra parten inte är en verklig person, utan det handlar om skicklig bildmanipulation.

- Deepfakes utnyttjas även idag för kriminella ändamål, till exempel för att begå vd-bedrägerier. Deepfake kan också användas för att förstöra anseende eller tillförlitlighet, som ett verktyg för trakasserier eller som en del av mer omfattande informationspåverkan, såsom spridning av desinformation, berättar Mika Käyhkö, chef för Sparbanksgruppens enhet för digital säkerhet.

Under hösten rapporterades om många deepfake-bedrägerier

Enligt Cybersäkerhetscentralen har bedrägerier som utnyttjar deepfake rapporterats i stor omfattning under hösten. I bedrägerierna har särskilt vd-bedrägerier framhävts, där bedragaren utger sig för att vara verkställande direktör eller en annan ledningsperson och ber en anställd att till exempel göra penningöverföringar eller vidta andra åtgärder.

- En person som blivit lurad i deepfake-bedrägerier får till exempel ett videomeddelande eller ett telefonsamtal där en bekant person ser ut eller låter äkta, även om det inte är rätt person som står bakom kontakten. Den AI-genererade rösten kan efterlikna en persons talstil, tonlägen och till och med dialekt så exakt att den som svarar inte ens misstänker att den som ringer inte är rätt person. Vid bedrägerier skapas vanligtvis också en känsla av brådska, varvid den som blir offer för bedrägeriet agerar snabbt och under press, vilket gör bedrägerierna ännu svårare att identifiera. Företag bör aktivt lyfta fram deepfake-fenomenet i sin interna kommunikation så att de anställda kan identifiera bedrägerier och agera rätt i misstänkta situationer, säger Käyhkö.

Så känner du igen deepfake

  • Var uppmärksam på detaljerna: i videor kan förekomma små visuella störningar som suddiga ansiktsdrag, onaturliga ögonrörelser eller att läpparna och talet inte är synkroniserat. I ljudinspelningar kan förekomma konstig rytm, jämntjock tonvikt eller onaturliga avbrott i talet.
  • Granska innehållet: om meddelandet avviker från det normala kommunikationssättet, innehåller ovanliga förfrågningar eller verkar alltför brådskande är det skäl att stanna upp och kontrollera att kontakten är äkta.
  • Tveka inte att Ifrågasätta: var sunt misstänksam och våga tvivla på äktheten, även om meddelandet eller samtalet verkar komma från en bekant person.
  • Säkerställ äktheten: säkerställ att innehållet och den person som kontaktar dig är äkta genom att använda en annan kontaktmetod.

Tillsammans mot bedrägerier

Banken vidtar många åtgärder för att förhindra att bedragare får tillgång till kundernas tillgångar. En av dessa åtgärder är tjänsten för kontroll av betalningsmottagare som hjälper till att säkerställa att betalningarna går till rätt mottagare. Tjänsten kontrollerar automatiskt om kontonumret och betalningsmottagarens namn stämmer överens. Detta är särskilt användbart i situationer där en bedragare försöker styra en betalning till fel konto. Kontrolltjänsten för betalningsmottagare ger extra säkerhet vid betalning och fungerar som ett effektivt skydd mot bedrägeriförsök.

Utöver bankens åtgärder krävs dock också att man själv är alert och försiktig. En viktig regel är att bankkoderna är personliga: överlåt aldrig dina koder till andra, inte ens till dina närstående. Vi uppmuntrar dig att vara uppmärksam och ta hjälp av bankens experter - tillsammans kan vi trygga din ekonomi.

Mika Käyhkö är chef för Sparbanksgruppens enhet för digital säkerhet. Han arbetar med säkerheten i digitala banktjänster och ärenden samt elektronisk identifiering. Han är särskilt intresserad av välbefinnande, teknik och säkerhet – och hur de samspelar. Käyhkö känner passion för situationer där teknik underlättar vardagen, ökar välbefinnandet och stärker säkerheten. Han upplever att han lyckas när komplexa saker blir till enkla och fungerande lösningar som betjänar människor.

Intressant just nu